Hängrännor/stuprör (Byggnad)

av Anders Eckerberg @, Saturday, May 10, 2008, 23:42 (5823 dagar sedan)

Hejsan!

Är i behov av att byta hängrännorna på godsmagasinet i Lundsbrunn under säsongen. Min fråga är då bara: vart hittar jag hängrännor / stuprör som ser riktigt gamla ut? Lindab har ju bara "vanliga" rännor som är galvade.
Jag så att GHJ hade satt upp stuprör som såg riktigt gamla ut på Tule stationhus, skulle gärna vilja ha samma modell.

Rälsningar Eckerberg, SkLJ

Hantverk

av Rasmus Axelsson, Sunday, May 11, 2008, 12:09 (5822 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Mitt tips är att skaffa stuprör med »skarpa knän« och inte de fabrikstillverkade fula mjuka böjarna... de tillverkas sällan av de stora firmorna - men en plåtslagare av den gamla stammen kan göra sånt. Hör med närmaste länsmuseum om tips på tillverkare! Jag har hittat firmor som gör sånt, men kommer inte ihåg namnet just nu...

Hängrännor/stuprör

av nicke, Sunday, May 11, 2008, 12:58 (5822 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Jag har precis pratat med Tule-stiftelsens ordförande Peter Doolk. Han har även på sitt eget hus satt upp galvade stuprör av gammal modell. Enligt honom så har plåtslagare koll på detta, och det finns färdiga delar att köpa.

Hängrännor/stuprör

av sven, Sunday, May 11, 2008, 17:09 (5822 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Ska det se gammalt ut ska du ha 1m bitar nitade och tennlöda i skarven det kan du beställa vid ett plåtslageri men det blir dyrt.
Även rören skall vara 1m bitar som falsas ihop

Galvade rännor och rör kan bli svårt att finna men Aluzink är lagervara
och du ser ingen skillnad om du inte vet hur ska se ut.

Hängrännor/stuprör

av Lars Johansson, Sunday, May 11, 2008, 19:55 (5822 dagar sedan) @ Anders Eckerberg

Plåttillverkaren Planja har i sitt artikelprogram för "proffs" skarprörsvinklar och skarprörsutkastare i den stil som du efterlyser. Det blir kanske inte exakt rätt men är bra för ögat på håll och för plånboken. Artikelserien heter "Planja Tradition".

Lycka till önskar Lars Johansson.