Loknytt från JTJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rikard Johanson @, Sunday, May 11, 2008, 17:18 (5800 dagar sedan)

[image]
Den 10 maj var det dags för en ny påeldning av JTJ lok nr 9 TALLÅS för diverse kontroller i renoveringsarbetets slutfas. Det blev också en tur fram och tillbaka på Jädraås bangård. Provkörningen gick bra, men en del justeringsarbeten återstår.

9:an har genomgått pannrevision. Främre panngavel har bytts mot en nytillverkad, tuberna har bytts och nytt sotskåp och ny skotskåpslucka har tillverkats. Där utöver har loket fått översyn.

JTJs verkliga slitvarg, lok nr 4 SIGBJÖRN, får vila sig ett tag medan konditionen på fyrboxens takstak undersöks närmare.

Lilla KORSÅN fick äran att dra årets första beställningskörning, som ägde rum på pingstafton.
[image]

Loknytt från JTJ

av Martin Kolseth @, Sunday, May 11, 2008, 20:20 (5800 dagar sedan) @ Rikard Johanson

ULJ har en kopia på Motala Verkstads beräkning av pannan på BLJ 8.

Hör av dig till mig om du behöver en kopia.

mvh,

Martin

Loknytt från JTJ

av Ante Svensson, Sunday, May 11, 2008, 20:25 (5800 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Grattis! Kul att detta ovanliga lok är på G. Hur original är den gröna färgen egentligen? Själv kommer jag att spendera kommande vecka med att måla ett annat lok som ska ut i sommar...

Ante

Loknytt från JTJ

av Kurt Möller, Sthlm, Sunday, May 11, 2008, 20:36 (5800 dagar sedan) @ Ante Svensson

Grattis! Kul att detta ovanliga lok är på G. Hur original är den gröna färgen egentligen? Själv kommer jag att spendera kommande vecka med att måla ett annat lok som ska ut i sommar...

Beror nog på vilket av dom du menar. BLJ 9 kan ha varit svart eller grönt, 8:an däremot, som är f d UJ (där övriga lok var gröna), med all sannolikhet grönt. Tyckte jag såg nån uppgift nånstans om att det varit grönt ännu på LCJ-tiden. Fast det kan ju vara fel ändå.

Loknytt från JTJ

av henrik, stockholm, Sunday, May 11, 2008, 20:38 (5800 dagar sedan) @ Ante Svensson

hej

en fråga vilka färger/färgfabrikat använder ni vid lok målning? nån typ av hammarlack..mm?
och penselstryker ni loken och?...eller sprutar?(hoppas på det alt)
mvh henrik

Loknytt från JTJ-F.d BLJ 9/VGJ 22/MKJ 6 Grattis!!!

av Per-Åke Lampemo, Sunday, May 11, 2008, 22:32 (5800 dagar sedan) @ Rikard Johanson

[image]
Den 10 maj var det dags för en ny påeldning av JTJ lok nr 9 TALLÅS för diverse kontroller i renoveringsarbetets slutfas. Det blev också en tur fram och tillbaka på Jädraås bangård. Provkörningen gick bra, men en del justeringsarbeten återstår.

9:an har genomgått pannrevision. Främre panngavel har bytts mot en nytillverkad, tuberna har bytts och nytt sotskåp och ny skotskåpslucka har tillverkats. Där utöver har loket fått översyn.

JTJs verkliga slitvarg, lok nr 4 SIGBJÖRN, får vila sig ett tag medan konditionen på fyrboxens takstak undersöks närmare.

Lilla KORSÅN fick äran att dra årets första beställningskörning, som ägde rum på pingstafton.
[image]

Ett stort grattis!!!
Mvh P-Å Lampemo