Ångfinka (Fordon: vagnar)

av Mats Jn, Wednesday, October 27, 2010, 13:22 (4959 dagar sedan)

Goddagens

Jag funderar lite över, finns det några / nån ångfinke vagn kvar och vad är isåfall skicket med den/dem?

Ångfinka

av Kurt G Möller, Wednesday, October 27, 2010, 13:39 (4959 dagar sedan) @ Mats Jn

Jag antar att du menar [b]fungerande[/b] ångfinkor, alltså med pannorna kvar?

Ja, det finns några stycken på normalspåret, ägda av/deponerade hos?/ några av föreningarna samt av muséet i Gävle. Däremot ingen på smalspåren, vad jag vet.

Men f d ångfinkor som rullar (med pannan borttagen), finns det åtminstone en, fint renoverad, på ULJ, alltså Uppsala-Länna. Har även gotlänningarna eller AGJ eller JTJ någon sådan?

Ångfinka

av Lars-Olof Hansson, Wednesday, October 27, 2010, 13:56 (4959 dagar sedan) @ Kurt G Möller

BJs har en ångfinka (från BJ) som tom. var idrift vid några resor på 80-talet.
Hittar den dock inte i BJs fordonsförteckning.
Men Morrgan har säkert svar.
L-O H

Ångfinka

av J. O. Andersson, Wednesday, October 27, 2010, 14:00 (4959 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Men f d ångfinkor som rullar (med pannan borttagen), finns det åtminstone en, fint renoverad, på ULJ, alltså Uppsala-Länna. Har även gotlänningarna eller AGJ eller JTJ någon sådan?

Finns en även på ÖSlJ, som rullar, men tyvärr är det inte bara pannan som saknas på den utan hela korgen.

Ångfinka

av Kurt G Möller, Wednesday, October 27, 2010, 14:14 (4959 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Jösses - har jag missat helt. Ber så MYCKET om ursäkt. Är det alltså det där boggiflaket från KLJ?

Ångfinka

av J. O. Andersson, Wednesday, October 27, 2010, 15:19 (4959 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jomenvisst! KLJ 126 alltså. Mig veterligen den enda (delvis) bevarade 600-ångfinkan i landet.

Ångfinka

av Danne J, Wednesday, October 27, 2010, 14:54 (4959 dagar sedan) @ Mats Jn

Goddagens

Jag funderar lite över, finns det några / nån ångfinke vagn kvar och vad är isåfall skicket med den/dem?


MfGDJ har en 2-axlig finka, S17åc 55122, som är fullt funktionsduglig. Vi kommer att använda den härnäst 27-28 november i Grycksbotrafiken, allt för att slippa krångla med ångvärmeslangar till E-maskinen vid rundgång, och dessutom är det ju en hyfsat hög "mysfaktor" med ångfinka i tåget.

// Danne

Ångfinka

av 44, Wednesday, October 27, 2010, 15:11 (4959 dagar sedan) @ Danne J

Goddagens

Jag funderar lite över, finns det några / nån ångfinke vagn kvar och vad är isåfall skicket med den/dem?

MfGDJ har en 2-axlig finka, S17åc 55122, som är fullt funktionsduglig. Vi kommer att använda den härnäst 27-28 november i Grycksbotrafiken, allt för att slippa krångla med ångvärmeslangar till E-maskinen vid rundgång, och dessutom är det ju en hyfsat hög "mysfaktor" med ångfinka i tåget.

// Danne

En stilla undran bara: Klarar GDJm:s personal sig utan koppellok eller påskut denna gången? Dom hade ju så´nt i sommras! Kanske VanHeden eller Artur Larsson gett dem lektioner...? ;-)

mfGDJ-Koppellok

av Per-Åke Lampemo, Trelleborg/Skåne, Wednesday, October 27, 2010, 16:10 (4959 dagar sedan) @ 44

Goddagens

Jag funderar lite över, finns det några / nån ångfinke vagn kvar och vad är isåfall skicket med den/dem?

MfGDJ har en 2-axlig finka, S17åc 55122, som är fullt funktionsduglig. Vi kommer att använda den härnäst 27-28 november i Grycksbotrafiken, allt för att slippa krångla med ångvärmeslangar till E-maskinen vid rundgång, och dessutom är det ju en hyfsat hög "mysfaktor" med ångfinka i tåget.

// Danne


En stilla undran bara: Klarar GDJm:s personal sig utan koppellok eller påskut denna gången? Dom hade ju så´nt i sommras! Kanske VanHeden eller Artur Larsson gett dem lektioner...? ;-)

Ja, det där med koppla SJ E 1153 och SJ E2 904 till Grycksbo var nog mer en kul grej än något annat. Att helt enkelt visa upp SJ E2 904 efter sin 32-åriga törnrosasömn.

Jag tyckte personalen vid mfGDJ skötte sig utmärkt. Lokbesättning och övrig personal från Sveriges Järnvägsmuseum och Järnvägsmusei vänner tror jag var mycket nöjda över trevligt bemötande och evenemanget i sin helhet.

Alltid trevligt och kul att besöka mfGDJ i Falun.:-)

Mvh Per-Åke Lampemo

Ångfinka

av Micke Carlsson, Wednesday, October 27, 2010, 18:24 (4959 dagar sedan) @ Mats Jn

NJM har 25628 i drift.

Ångfinkor - Lista och frågor

av Conny Sernfalk, Wednesday, October 27, 2010, 18:24 (4959 dagar sedan) @ Mats Jn

Här är en lista över sista generationens ångfinkor på normalspår. Tacksam för kompletterande information om t.ex skrotningar / försäljningar av såväl panna som vagn, samt övriga öden.

25535 Sv5 Ångfinka med oljeeldad ’snabbångpanna’ och till pannan hörande dieselgenerator. Såld 19?? till BJs och ombyggd med utsiktspåbyggnad på taket. (panna uttagen?). Skrotad? Kommentar: Foto finns på vagnen i Nora 1988-08-14. Därfter ?????

25613 Sv4 Såld 1988 till SÅS. Avställd?

25614 Sv4 Såld 1988 till SÅS. Avställd?

25615 F2d Förstörd i brand Gällivare lokstall 1935-12-09. Skrotad 1935? Var?

25616 Sv4 Såld 1988 till NJM. Panna finns kvar i Nynäsgård. Korgen såld (bytesaffär) till "Godsmagasinet i Järna"

25617 Sv4 Såld 1980 talet till OKBv. Skrotad?

25618 S17åd 1961 slopad. Skrotad år? var?

25625 Sv4 1977 Skrotad Vislanda

25626 Sv4 1980 talet (år?) Såld till Mf ÖSJ. Var 2009 kvar i driftdugligt skick

25627 S17åd 1968 Slopad. Skrotad år? Var?

25628 Sv4 Såld 1988 till NJM. Trafikvagn vid NJM och används vid resor

25629 Sv4 Såld 1988 till NJM. Avställd

25630 Sv4 Såld 1988 till NJM. Avställd.

25631 Sv4 Såld 1980 talet (år?) till GBBJ. Avställd/skrotad?

25632 F2d/(S17åd)/(Sv4)Inga anteckningar om vagnens öden

25633 Sv4 1980 talet (år?) Såld till GBBJ. Avställd/skrotad?

25692 Sv4 1980 talet (år?) Såld till GBBJ. Avställd/skrotad?

25693 Sv4 Fanns kvar 1968. Därefter inga uppgifter

25694 Sv4 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Avställd/skrotad?

25695 Sv4 1980 talet (år?) Såld till FåVB (Denna förening finns ej kvar)´Ny ägare? avställd/skrotad?

25696 F2d/(S17åd)/(Sv4)Inga anteckningar om vagnens öden

25708 S7 1966 Skrotad. Var?

25709 S7 1988 Såld till Hans Näckdal. Granbobanan. Vidaresåld (år?)
till Danmark, Vestsjællands Veterantog. Vagnen finns kvar i Höng, men pannan är vidaresåld till friluftsmuseum i Holbaek.

25710 S7 1980 talet (år?) såld till BJs. Vidaresåld/deponerad till LJM?

25711 S7 1988 ca såld till SÅS. År? övetagen av MfGDJ. 2005--2006 Överlåten till ENJ. 2007 Skrotad

25712 S7 1980 talet (år?) Såld till FåVB (Denna förening finns ej kvar)´Ny ägare? avställd/skrotad?

25713 S7 1960 slopad. År? Skrotad?

25714 S7 1980 talet (år?) såld till MBV. 2010 Under renovering i Karlsvik

25715 S7 1980 talet (år?) såld till BJs. En klocka ringer som säger att det var denna vagn Morrgan nyligen skrev i forumet att den blivit skrotad i Lärje. Panna skrotad?

25716 S7 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Kvar? Skrotad?

25717 S7 1980 talet (år?) Övertagen av Sveriges Järnvägsmuseum

25718 S7 1980 ca skrotad Vislanda

25719 S7 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Kvar? Skrotad?

25720 S7 1988 ca såld till SkåJ. 2002 övetagen av MfGDJ. 2005--2006 Överlåten till ENJ. 2007 Skrotad Krylbo. Boggier övertagna av SkJ till Co5 3230.

25721 S7 Inga anteckningar om vagnens öden

25722 S7 1980 talet (år?) Såld till FåVB) Senare (år?) överlåten till Sveriges Järnvägsmuseum. Kommentar: Är det denna vagn som står på en industritomt i Gävle?

55118 Sv3 Inga anteckningar om vagnens öden

55119 Sv3 1980 talet (år?) såld till RLJ. 1990 talet (år?) skrotad Åtvidaberg.

55120 Sv3 1987 Såld till VFÖJ. Skrotad år? Panna såldes vidare till privatperson (år?)

55121 Sv3 (år?) Såld till BJs? 1981 Användes i SJ 125 år i paraden vid Värtan. Skrotad?

55122 Sv3 Från 1981 disponerad av BJs. Senare överförd till MfGDJ. Trafikvagn vid MfGDJ.

55123 Sv3 1986 Såld JååJ. Kvar? Skrotad?

/ Conny

Ångfinkor - Pann lista och frågor

av Conny Sernfalk, Wednesday, October 27, 2010, 18:31 (4959 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här är en icke komplett förteckning över vilka pannor som var ilagda resp ångfinka. Går det genom samlad kompetens i forumet att komplettera upp till en fullständig lista?

Pannlista

Inv nr Tillverkad I vagn Tillv Vagn Källa
SJ 181 Cv Örebro
SJ 182 Cv Örebro
SJ 183 Cv Örebro
SJ 184 Cv Örebro
SJ 185 Cv Örebro 63 1916 25616 Cv Örebro 1917 FL
SJ 186 Cv Örebro 64 25617 Cv Örebro 1917 TT
SJ 187 Cv Örebro 65 25618 Cv Örebro TT
SJ 188 Cv Örebro 66 1918 25625 Cv Örebro 1918 CS
SJ 189 Cv Örebro 67 25626 Cv Örebro 1918 OA
SJ 190 Cv Örebro 68 25627 Cv Örebro 1918 OA
SJ 191 Cv Örebro 69 1918 25628 Cv Örebro 1918 CS
SJ 192 Cv Örebro
SJ 193 Cv Örebro
SJ 194 Cv Örebro 75 1919 25630 Cv Örebro 1920 FL/ OA
SJ 195 Cv Örebro
SJ 196 Cv Örebro
SJ 197 Cv Örebro
SJ 198 Cv Örebro
SJ 199 Cv Örebro 81 1920 25694 Cv Örebro 1921 CS
SJ 200 Cv Örebro
SJ 201 Cv Örebro
SJ 202 Motala V 2338 1925 25717 ASJL 1926 SL/TT
SJ 203 Motala V 2339 1925 25716 ASJL 1926 OA/TT/SL
SJ 204 Motala V 2340 25718 ASM 1926 TT/SL
SJ 205 Motala V 2341 25715 ASJL 1926 TT/SL
SJ 206 Motala V 2342 25713 ASJL 1926 TT/SL
SJ 207 Motala V 2343 25714 ASJL 1926 TT/SL
SJ 208 NOHAB 1790 25708 KMV 1926 TT/SL
SJ 209 NOHAB 1791 1925 25709 KMV 1926 TT/SL
SJ 210 NOHAB 1792 1925 25712 KMV 1926 TT/SL
SJ 211 NOHAB 1793 1925 25710 KMV 1926 TT/SL
SJ 212 NOHAB 1794 1925 25711 KMV 1926 TT/SL
SJ 213 NOHAB 1795 1925 25720 ASM 1926 OA/TT/SL
SJ 214 NOHAB 1796 1925 25719 ASM 1926 TT/SL
SJ 215 NOHAB 1797 1925 25722 ASM 1926 OA/TT/SL
SJ 216 NOHAB 1798 25721 ASM 1926 TT/OA/SL
SJ NMK 1921
SJ NMK 1921
SJ NMK 1921
SJ NMK 1921
SJ NMK 1921
SJ NMK 1921

Ångfinkor - Lista och frågor

av Mats Örnberg, Älmeboda, Wednesday, October 27, 2010, 18:56 (4959 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag såg So17 25715 i Älmhult 69 07 30,stod med ett gäng L-lok i rundstallet
Masse

Ångfinkor - Lista och frågor

av David Sohlberg, Wednesday, October 27, 2010, 19:02 (4959 dagar sedan) @ Conny Sernfalk


55123 Sv3 1986 Såld JååJ. Kvar? Skrotad?

/ Conny

Finns kvar i JÅÅJs ägo. Ommålad men utan märkning. Är det intressant med gamla uppgifter så kan jag kika i fordonsregistret vid tillfälle.

/DS

Ångfinkor - Lista och frågor

av morrgan, Wednesday, October 27, 2010, 19:11 (4959 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här är en lista över sista generationens ångfinkor på normalspår. Tacksam för kompletterande information om t.ex skrotningar / försäljningar av såväl panna som vagn, samt övriga öden.

25535 Sv5 Ångfinka med oljeeldad ’snabbångpanna’ och till pannan hörande dieselgenerator. Såld 19?? till BJs och ombyggd med utsiktspåbyggnad på taket. (panna uttagen?). Skrotad? Kommentar: Foto finns på vagnen i Nora 1988-08-14. Därfter ?????

25613 Sv4 Såld 1988 till SÅS. Avställd?

25614 Sv4 Såld 1988 till SÅS. Avställd?

25615 F2d Förstörd i brand Gällivare lokstall 1935-12-09. Skrotad 1935? Var?

25616 Sv4 Såld 1988 till NJM. Panna finns kvar i Nynäsgård. Korgen såld (bytesaffär) till "Godsmagasinet i Järna"

25617 Sv4 Såld 1980 talet till OKBv. Skrotad?

25618 S17åd 1961 slopad. Skrotad år? var?

25625 Sv4 1977 Skrotad Vislanda

25626 Sv4 1980 talet (år?) Såld till Mf ÖSJ. Var 2009 kvar i driftdugligt skick

25627 S17åd 1968 Slopad. Skrotad år? Var?

25628 Sv4 Såld 1988 till NJM. Trafikvagn vid NJM och används vid resor

25629 Sv4 Såld 1988 till NJM. Avställd

25630 Sv4 Såld 1988 till NJM. Avställd.

25631 Sv4 Såld 1980 talet (år?) till GBBJ. Avställd/skrotad?

25632 F2d/(S17åd)/(Sv4)Inga anteckningar om vagnens öden

25633 Sv4 1980 talet (år?) Såld till GBBJ. Avställd/skrotad?

25692 Sv4 1980 talet (år?) Såld till GBBJ. Avställd/skrotad?

25693 Sv4 Fanns kvar 1968. Därefter inga uppgifter

25694 Sv4 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Avställd/skrotad?

25695 Sv4 1980 talet (år?) Såld till FåVB (Denna förening finns ej kvar)´Ny ägare? avställd/skrotad?

25696 F2d/(S17åd)/(Sv4)Inga anteckningar om vagnens öden

25708 S7 1966 Skrotad. Var?

25709 S7 1988 Såld till Hans Näckdal. Granbobanan. Vidaresåld (år?)
till Danmark, Vestsjællands Veterantog. Vagnen finns kvar i Höng, men pannan är vidaresåld till friluftsmuseum i Holbaek.

25710 S7 1980 talet (år?) såld till BJs/Tommy Bergkvist. Deponerad till LJM i Landeryd.

25711 S7 1988 ca såld till SÅS. År? övetagen av MfGDJ. 2005--2006 Överlåten till ENJ. 2007 Skrotad

25712 S7 1980 talet (år?) Såld till FåVB (Denna förening finns ej kvar)´Ny ägare? avställd/skrotad?

25713 S7 1960 slopad. År? Skrotad?

25714 S7 1980 talet (år?) såld till MBV. 2010 Under renovering i Karlsvik

25715 S7 1980 talet (år?) såld till BJs. En klocka ringer som säger att det var denna vagn Morrgan nyligen skrev i forumet att den blivit skrotad i Lärje. Panna skrotad?

BJs har skrotat pannan sommaren 2010. 07-boggierna skall till Sveriges Järnvägsmuseum.


25716 S7 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Kvar? Skrotad?

25717 S7 1980 talet (år?) Övertagen av Sveriges Järnvägsmuseum

25718 S7 1980 ca skrotad Vislanda

25719 S7 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Kvar? Skrotad?

25720 S7 1988 ca såld till SkåJ. 2002 övetagen av MfGDJ. 2005--2006 Överlåten till ENJ. 2007 Skrotad Krylbo. Boggier övertagna av SkJ till Co5 3230.

25721 S7 Inga anteckningar om vagnens öden

25722 S7 1980 talet (år?) Såld till FåVB) Senare (år?) överlåten till Sveriges Järnvägsmuseum. Kommentar: Är det denna vagn som står på en industritomt i Gävle?

55118 Sv3 Inga anteckningar om vagnens öden

55119 Sv3 1980 talet (år?) såld till RLJ. 1990 talet (år?) skrotad Åtvidaberg.

55120 Sv3 1987 Såld till VFÖJ. Skrotad år? Panna såldes vidare till privatperson (år?)

55121 Sv3 (år?) Såld till BJs? 1981 Användes i SJ 125 år i paraden vid Värtan.

Vagnen BJ Få4 1104 är parkerad i BJs lokhus på Lärje och väntar på revision.


55122 Sv3 Från 1981 disponerad av BJs. Senare överförd till MfGDJ. Trafikvagn vid MfGDJ.

55123 Sv3 1986 Såld JååJ. Kvar? Skrotad?

/ Conny

Ångfinkor - Lista - kan vi hoppas...

av Kurt G Möller, Wednesday, October 27, 2010, 20:37 (4959 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

...på LITE mer uppgifter om vad dessa vagnar egentligen var för djur?

Storlek - antal axlar - ångkapacitet - förråd - avsett ändamål - ev EJ-förflutet?

Ångfinkor - Lista - kan vi hoppas...

av Conny Sernfalk, Wednesday, October 27, 2010, 21:29 (4959 dagar sedan) @ Kurt G Möller

...på LITE mer uppgifter om vad dessa vagnar egentligen var för djur?

Storlek - antal axlar - ångkapacitet - förråd - avsett ändamål - ev EJ-förflutet?

Här är lite data om "elefanterna" :-)

Sv4
Tillv. 1916-21 Löb 9900 mm 2 axlar Bränsleförråd 0,8 t Vattenförråd 4,0 m3
Tryck: 10 kg/cm2 Alltid SJ

Sv5
Fanns endast i ett ex med oljeeldad ’snabbångpanna’ och till pannan hörande dieselgenerator. Ombyggd från F1 1956.

S7
Tillv. 1926 Löb 12800 mm boggier modell 07. Bränsleförråd 1,8 t Vattenförråd 7,1 m3 Tryck: 10 kg/cm2 Alltid SJ

S3
Tillv. 1917-1921 Löb 9500 mm 2 axlar Bränsleförråd 1,4 t vattenförråd 4,3 m3
Tryck: ? F.d BJ Få4 1102-1106

Samtliga byggdes för tåguppvärmning när de äldre ångfinkorna inte räckte till att värma ett längre tågsätt. Dessutom att vagnarna saknade elvärme. Detta blev aktuellt fr.o.m att Malmbanan elektrifierades. Eftersom vagnarna var genomgående från Sthlm ansågs det oekonomiskt att bygga om vagnarna till elvärme med tanke på den korta sträcka dom skulle användas i elektriskt tåg.

/ Conny

Ångfinkor - Rättelser: SV3 skall det vara inte S3

av Conny Sernfalk, Wednesday, October 27, 2010, 21:34 (4959 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Rättelser

S3: Skall vara SV3
Sv4: Skall vara SV4
Sv5: Skall vara SV5
S7 : korrekt

OBS! Littera avser sista littera vagnarna fick tidigt 1970 tal.

Ångfinkor - Lista och frågor

av Håkan Zaar, Wednesday, October 27, 2010, 21:06 (4959 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här är en lista över sista generationens ångfinkor på normalspår. Tacksam för kompletterande information om t.ex skrotningar / försäljningar av såväl panna som vagn, samt övriga öden.

25535 Sv5 Ångfinka med oljeeldad ’snabbångpanna’ och till pannan hörande dieselgenerator. Såld 19?? till BJs och ombyggd med utsiktspåbyggnad på taket. (panna uttagen?). Skrotad? Kommentar: Foto finns på vagnen i Nora 1988-08-14. Därfter ?????

25613 Sv4 Såld 1988 till SÅS. Avställd?

25614 Sv4 Såld 1988 till SÅS. Avställd?

25615 F2d Förstörd i brand Gällivare lokstall 1935-12-09. Skrotad 1935? Var?

25616 Sv4 Såld 1988 till NJM. Panna finns kvar i Nynäsgård. Korgen såld (bytesaffär) till "Godsmagasinet i Järna"

25617 Sv4 Såld 1980 talet till OKBv. Skrotad?

FGT köpte allt innanmäte i denna vagn för ett par år sedan så panna tankar, kolbinge och klädskåp samt en del småplock finns numera i Galtström för ett kommande projekt.


25618 S17åd 1961 slopad. Skrotad år? var?

25625 Sv4 1977 Skrotad Vislanda

25626 Sv4 1980 talet (år?) Såld till Mf ÖSJ. Var 2009 kvar i driftdugligt skick

25627 S17åd 1968 Slopad. Skrotad år? Var?

25628 Sv4 Såld 1988 till NJM. Trafikvagn vid NJM och används vid resor

25629 Sv4 Såld 1988 till NJM. Avställd

25630 Sv4 Såld 1988 till NJM. Avställd.

25631 Sv4 Såld 1980 talet (år?) till GBBJ. Avställd/skrotad?

25632 F2d/(S17åd)/(Sv4)Inga anteckningar om vagnens öden

25633 Sv4 1980 talet (år?) Såld till GBBJ. Avställd/skrotad?

25692 Sv4 1980 talet (år?) Såld till GBBJ. Avställd/skrotad?

25693 Sv4 Fanns kvar 1968. Därefter inga uppgifter

25694 Sv4 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Avställd/skrotad?

25695 Sv4 1980 talet (år?) Såld till FåVB (Denna förening finns ej kvar)´Ny ägare? avställd/skrotad?

25696 F2d/(S17åd)/(Sv4)Inga anteckningar om vagnens öden

25708 S7 1966 Skrotad. Var?

25709 S7 1988 Såld till Hans Näckdal. Granbobanan. Vidaresåld (år?)
till Danmark, Vestsjællands Veterantog. Vagnen finns kvar i Höng, men pannan är vidaresåld till friluftsmuseum i Holbaek.

25710 S7 1980 talet (år?) såld till BJs. Vidaresåld/deponerad till LJM?

25711 S7 1988 ca såld till SÅS. År? övetagen av MfGDJ. 2005--2006 Överlåten till ENJ. 2007 Skrotad

25712 S7 1980 talet (år?) Såld till FåVB (Denna förening finns ej kvar)´Ny ägare? avställd/skrotad?

25713 S7 1960 slopad. År? Skrotad?

25714 S7 1980 talet (år?) såld till MBV. 2010 Under renovering i Karlsvik

25715 S7 1980 talet (år?) såld till BJs. En klocka ringer som säger att det var denna vagn Morrgan nyligen skrev i forumet att den blivit skrotad i Lärje. Panna skrotad?

25716 S7 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Kvar? Skrotad?

25717 S7 1980 talet (år?) Övertagen av Sveriges Järnvägsmuseum

25718 S7 1980 ca skrotad Vislanda

25719 S7 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Kvar? Skrotad?

25720 S7 1988 ca såld till SkåJ. 2002 övetagen av MfGDJ. 2005--2006 Överlåten till ENJ. 2007 Skrotad Krylbo. Boggier övertagna av SkJ till Co5 3230.

25721 S7 Inga anteckningar om vagnens öden

25722 S7 1980 talet (år?) Såld till FåVB) Senare (år?) överlåten till Sveriges Järnvägsmuseum. Kommentar: Är det denna vagn som står på en industritomt i Gävle?

55118 Sv3 Inga anteckningar om vagnens öden

55119 Sv3 1980 talet (år?) såld till RLJ. 1990 talet (år?) skrotad Åtvidaberg.

55120 Sv3 1987 Såld till VFÖJ. Skrotad år? Panna såldes vidare till privatperson (år?)

55121 Sv3 (år?) Såld till BJs? 1981 Användes i SJ 125 år i paraden vid Värtan. Skrotad?

55122 Sv3 Från 1981 disponerad av BJs. Senare överförd till MfGDJ. Trafikvagn vid MfGDJ.

55123 Sv3 1986 Såld JååJ. Kvar? Skrotad?

/ Conny

Ångfinkor - Historia från NVHJ

av Rävfarmaren, Wednesday, October 27, 2010, 22:04 (4959 dagar sedan) @ Håkan Zaar

En numera pensionerad lokförare på RB tjänstgjorde en tid på fd NVHJ.
Han berättade följande:
Han kom under SJ-tiden till Västervik som ångloksförare. Jag skulle tro att det var runt 1950. Hur som helst så blev han uppkallad till lokmästaren som satt och bläddrade i L:s papper. -Jag ser att L även eldar lok och jag behöver en ångfinkeeldare till imorgon. -Jamen, jag har aldrig eldat en sån, svarade L. Det får bli tjänstgöring där i alla fall, bestämde lokmästaren.
L gick då ner i stallet för att titta på en sådan "mackapär" och höra sig för lite. Den är lätteldad och det är bara att elda tills du når strecket på manometern och sedan hålla det. Det är inga problem. Vatten tar du som vanligt.
Okay, den stora dagen kom. Det var en kall vinterdag och lite snö.
L började elda och trycket steg upp till 3/4 väg mot "röda strecket". Han öppnade spjället och eldade ännu mer. Nålen på manometern stod still. Som limmad. Han fyrade ännu mer omen nålen stod still. Lätteldad, muttrade L. Kyss Karlsson. Säkerhetarn blåste, så han började ana oråd.
I Åtvidaberg kom konduktören in i finkan. Han var klädd i bara skjortärmarna trots kylan. Nu får du lugna dig. Det är hett som sa--n. L tittade ut och såg att fönstren var nerdragna i hela tåget. Som ni säkert förstår hade nålen hängt sig på manometern.
I fortsättningen hade L enbart loktjänst.
Han kom senare till Hagalund och därifrån till RB.
Mvh: Roffe Segelström

Ångfinkor - Historia från NVHJ

av Kurt G Möller, Thursday, October 28, 2010, 00:01 (4959 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Underbart!! Snälla Roffe, avslöja åtminstone för oss RB-are vem den duktige eldarn var. Snälla!

Ångfinkor - Historia från NVHJ

av Rävfarmaren, Thursday, October 28, 2010, 13:15 (4958 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ja, det är ju inget negativt såååå....
Börje Ljungberg från Rimbo

Ångfinkor - Historia från NVHJ

av Gary, Friday, October 29, 2010, 19:23 (4957 dagar sedan) @ Rävfarmaren

Ja, det är ju inget negativt såååå....
Börje Ljungberg från Rimbo

En 3vlig prick som varit med och kört och eldat B 1269 Ankan i samband med Järnvägsskolan i slutet på 80-talet.

Roffe Segelström! Kontakta mig.

[img]http://gary.se/Bilder/_Garylogo.jpg[/img]

Ångfinkor -

av BD, Sunday, October 31, 2010, 10:58 (4955 dagar sedan) @ Gary

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/A.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/A1.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/A2.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/A3.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/F2d/CV268.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/F2d/CV271.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/F2d/CV442.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/F2d/CV452.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/F2d/CV451.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/F2d/CV451k.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/F2d/F2d1.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/F2d/F2d.jpg[/img]

Ångfinkor - Lista och frågor

av Mats Holmgren, Sundsvall, Wednesday, October 27, 2010, 23:04 (4959 dagar sedan) @ Conny Sernfalk


25716 S7 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Kvar? Skrotad?

25719 S7 1980 talet (år?) Såld till OKBv. Kvar? Skrotad?

Båda finkorna köptes av OKBv 1985 enligt de uppgifter jag har tillgängliga, och båda finns kvar, avställda!

Mats

Ångfinka

av Mats Jn, Wednesday, October 27, 2010, 21:38 (4959 dagar sedan) @ Mats Jn

Tackar för mycket intressant information , det får mig och tänka på ångvärmen i vagnarna , är det ett slutet system så ångan kommer tillbaka till pannan efter har värmt upp vagnarna? För man brukar väl inte fylla på en ångfinka med vatten under gång?

Ångfinka

av 1oksta11et, Wednesday, October 27, 2010, 22:19 (4959 dagar sedan) @ Mats Jn

Njet ångan pyser ut ite här o var...
Varje vagn har ofta flera slingor som har evakueringsrör.
Längst bak sitter enn pyskra på glänt så att det hela tiden strömmar ånga igenom röret.

Ångfinka

av Mats Jn, Wednesday, October 27, 2010, 22:21 (4959 dagar sedan) @ 1oksta11et

Njet ångan pyser ut ite här o var...
Varje vagn har ofta flera slingor som har evakueringsrör.
Längst bak sitter enn pyskra på glänt så att det hela tiden strömmar ånga igenom röret.

Okej så du har vattentank och injektorer på ångfinkor med?

Ångfinka

av 1oksta11et, Wednesday, October 27, 2010, 22:27 (4959 dagar sedan) @ Mats Jn

Njet ångan pyser ut ite här o var...
Varje vagn har ofta flera slingor som har evakueringsrör.
Längst bak sitter en pyskran på glänt så att det hela tiden strömmar ånga igenom röret.


Okej så du har vattentank och injektorer på ångfinkor med?

Helt riktigt. En Gresham och en Shaeffer & Budenberg.
I princip som en ånglokspanna, dock lite trögare, du får inte samma hjälp med draget som på ett ånglok. Kanske liknar en båtpanna mer i funktionen.

Ångfinka

av Anders Ljung, Wednesday, October 27, 2010, 23:12 (4959 dagar sedan) @ 1oksta11et

ULJs (ovannämnda) ångfinka, SRJ Få 80, saknar pannan men har kvar vattentankarna med påfyllningsluckor i sidväggarna. Denna vagn går alltid tillsammans med BLJ 4 som kan få problem med sina små förråd (1040 liter vatten har jag för mig).

Panna till ångfinka vid ULJ

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, October 29, 2010, 02:06 (4958 dagar sedan) @ Anders Ljung

ULJs (ovannämnda) ångfinka, SRJ Få 80, saknar pannan men har kvar vattentankarna med påfyllningsluckor i sidväggarna. Denna vagn går alltid tillsammans med BLJ 4 som kan få problem med sina små förråd (1040 liter vatten har jag för mig).

På Ing2:s övningsområde Ränneslätt utanför Eksjö stod det i början på 1980-talet på ett delvis igenvuxet spår två äldre vagnar, nämligen fd (med av någon anledning inbyggda plattformar) C4 1602 och den förhållandevis intakta ångfinkan (glömt dess litt) 25123. Den senare hade en stående panna och rester av (oljegas?)belysning med en stor cylindrisk behållare i underredet. Dessa vagnar kom inte levande därifrån, men det sades då att man skulle hämta pannan för ett projekt vid ULJ. Hur gick det med detta då? Det var väl Roland H som var inblandad i det vid den tiden tror jag.
/undrar CEO som var där för att studera fönstermekanismen på C4 speciellt men också lyckades identifiera ångfinkan

Ångfinka

av Kurt G Möller, Thursday, October 28, 2010, 00:10 (4959 dagar sedan) @ 1oksta11et

Intressant - berätta mera!

Schaeffer & B. = vaddå? Vad skulle en Greshammare inte klara ensam...???

Menar du alltså att SJs nyare ångfinkor INTE hade två G-injektorer?

Ångfinka

av Dag Bonnedal, Thursday, October 28, 2010, 17:03 (4958 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Intressant - berätta mera!

Schaeffer & B. = vaddå? Vad skulle en Greshammare inte klara ensam...???

Menar du alltså att SJs nyare ångfinkor INTE hade två G-injektorer?

En skillnad är ju priset.
Greshaminjektorer är ju special för ånglok och har alltid varit svindyra.
Schäffer & Budenberg (vardagligen kallade NAF:ar) är ju standard industriinjektorer och kostade en bråkdel av Greshamarna.

Så för ångfinkor låter det väl inte otroligt att man ibland kompromissade och satte dit en av varje. För två måste man ju ha.

Dag B

Ångfinka

av Torbjörn Forsman, Sundsvall, Thursday, October 28, 2010, 20:33 (4958 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

I det exempel på ångfinkepanna "Cochrans panna" som beskrivs i Vagnlära från 1912, så används en injektor + en handmanövrerad kolvpump för att tillföra matarvatten till pannan. Det står ingenting om någon särskild benämning på den modellen av injektor, eller att den skulle vara lik eller olik de injektorer som används på lokpannor.

Ångfinka

av Micke Carlsson., Friday, October 29, 2010, 01:37 (4958 dagar sedan) @ Torbjörn Forsman

I det exempel på ångfinkepanna "Cochrans panna" som beskrivs i Vagnlära från 1912, så används en injektor + en handmanövrerad kolvpump för att tillföra matarvatten till pannan. Det står ingenting om någon särskild benämning på den modellen av injektor, eller att den skulle vara lik eller olik de injektorer som används på lokpannor.

Sådan kan beskådas i driftdugligt (men f n avställt) stationärt skick i tornrummet på verkstaden Nynäs Gård. Injektorn är en S&B-typ. Pannan är f d Holmsvedens vattentorn. Pantypen förekom alltså både stationärt och ombord.

Ångfinka

av Kurt G Möller, Thursday, October 28, 2010, 20:43 (4958 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Aha - tack. Schaeffer & B. alltså = landets vanligaste injektorer för stationärt o marint bruk! Samt en och annan på mindre lok oxå. Plus ångfinkorna, ja. Dessa injektorer finns alltså avbildade i varenda armaturkatalog åren 1900-1950!