Musealt fordon (Fordon: allmänt)

av Anders Persson, Tuesday, May 13, 2008, 09:25 (5820 dagar sedan)

Även ett fordon, som inte är äldre än 38 år, kan betraktas som musealt. NBVJ har en av Sveriges äldsta spårriktare i drift, tillverkad 1970. Den användes sistlidna helg till att korrigera ett spårlägesfel i en vägövergång mellan Nora och Pershyttan.
[image]

Under våren har den också använts för att korrigera skevningsfel på Boforslinjen. Här i nerförsbacken mot vägkorsningen i Bengtstorp.
[image]

Hälsningar
Anders Persson, NBVJ

Museala fordon

av Granis, Tuesday, May 13, 2008, 12:31 (5820 dagar sedan) @ Anders Persson

Jo, dylika börjar ju bli några år gamla nu. Men museibanorna behöver ju inte i första hand anskaffa dessa av museala skäl, utan för att de är praktiska. Bara för att man är järnvägshistoriskt intresserad och aktiv i en museibanas banavdelning behöver det inte betyda att man manuellt vill baxa och bryta på banan hur mycket som helst.. På 891-smalspår har vi dylika spårriktare på ULJ och AGJ. Normalspåriga museibanor har väl annars av praktiska skäl lättare att hyra in dylika maskiner; dels finns de ju i högre utsträckning av förklarliga skäl just på den spårvidden, och så blir de då också lättare att transportera. NBVJ är väl enda undantaget, d v s den enda normalspårsbana som anskaffat en egen? (Ja, ULJ har en normalspårig också som används som reservdelsförråd, men...).

/ L G

Museala fordon

av Sven Andersson, Uppsala, Tuesday, May 13, 2008, 13:03 (5820 dagar sedan) @ Granis

Tja....
Skånska Järnvägar och JÅÅJ har också egna spårriktare!!

Museala fordon

av Granis, Tuesday, May 13, 2008, 13:10 (5820 dagar sedan) @ Sven Andersson

Skånska Järnvägar och JÅÅJ har också egna spårriktare!!


Ser man på! Kanske skulle fler föreningar (än SRJmf/ ULJ) ge sina banunderhållsmaskiner större utrymme på hemsidorna så den oupplysta allmänheten skulle få lite lättare att öka sina kunskaper? :-)

/ L G

Museala fordon

av Granis, Tuesday, May 13, 2008, 14:48 (5820 dagar sedan) @ Anders Persson

Japp. Men så kände jag ju också till NBVJ´s dylika, till skillnad från de andra uppenbarligen... :-)

/ L G

Museala fordon

av Sven Andersson, Uppsala, Tuesday, May 13, 2008, 13:11 (5820 dagar sedan) @ Sven Andersson

Glömde i all hast att det finns en i Klippan också.
Är det någon jag glömt??

Museala fordon - Malmköping?

av Anders Persson, Tuesday, May 13, 2008, 13:58 (5820 dagar sedan) @ Sven Andersson

Har för mig ha läst en notis någonstans att Museispårvägen i Malmköping har övertagit SL:s gamla spårriktare för tunnelbanan. Vet dock ej om detta stämmer, utan skulle gärna få det klarlagt.

Museala fordon - Malmköping?

av Granis, Tuesday, May 13, 2008, 14:51 (5820 dagar sedan) @ Anders Persson

Det är kanske så att Du tänker på just den normalspåriga spårriktare som ULJ (numera) har som reservdelsförråd? Den var nämligen utlånad till "SAMH" något (?) år innan den blev för mycket reservdelar, liksom. Samt f ö inhandlad innan den smalspåriga från Östtyskland varför det säkert från början fanns planer på en framtida förhoppningsfull ombyggnad till smalspår. Eller hur var det Sven A?

/ L G

Museala fordon - Malmköping?

av Sven Andersson, Uppsala, Tuesday, May 13, 2008, 15:08 (5820 dagar sedan) @ Granis

Nej, Anders avser en annan spårriktare och den finns förtecknad på Svenska Spårvägs Sällskapets hemsida : http://web.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/vagn.asp?id=470

I övrigt korrekt, ULJs normalspåriga spårriktare var i Malmköping ca 9 månader 1987-1988 innan den transporterades till Faringe.
Och ja, det fanns långt framskridna planer att bygga om den till smalspår, innan möjlighet yppades att införskaffa vår nuvarande spårriktare 1994 från fd DDR. Och det är en annan historia som jag inte tänker dra nu...

Museala fordon - Malmköping?

av Anders Persson, Tuesday, May 13, 2008, 15:17 (5820 dagar sedan) @ Sven Andersson

Oj, där ser man! Det måste vara samma modell som NBVJs spårriktare. Fabrikat, vikt och längdmått stämmer precis.
Tusen tack för info!!:-)

Museala fordon - Malmköping?

av Anders Ljung, Tuesday, May 13, 2008, 19:17 (5819 dagar sedan) @ Anders Persson

Maskinen står i Faringe absolut längst in på Gimo-spåret, ovanför (norr om) stallet.

Museala fordon - Malmköping?

av Anders Persson, Tuesday, May 13, 2008, 21:07 (5819 dagar sedan) @ Anders Ljung

Uttryckte mig lite otydligt. Det är MUMA och NBVJ, som har samma sorts spårriktare, Matisa BNRI 85.

ULJs normalspåriga spårriktare liknar mest den som FVJ har. Båda är gamla Plasser & Theurer. FVJs spårriktare syns i bakgrunden på följande bildlänk:
http://www.veteranjarnvagen.se/?link=motivate&id=50#

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL.

av Lars Stegenius, Tuesday, May 13, 2008, 16:41 (5819 dagar sedan) @ Anders Persson

Det stämmer att MUMA för många år sedan hyrde/lånade ULJs spårriktare innan den byggdes om till smalspår. Det måste ha varit på 80-talet någon gång.

Efter det har SSS fått en spårriktare av fabrikat Matisa av SL. Eftersom den hitills inte fått plats i Malmköping och dessutom måste få hjulsprofilen omsvarvad står den sedan ett antal år kvar hos SL, på spår 13 i Rissnedepån, en liten "blindtarm" nere i berget.

//Lars S (f.d. Tc MUMA)

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL.

av Lars-Henrik Eriksson, Tuesday, May 13, 2008, 16:55 (5819 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Det stämmer att MUMA för många år sedan hyrde/lånade ULJs spårriktare innan den byggdes om till smalspår. Det måste ha varit på 80-talet någon gång.

ULJs spårriktare har alltid varit smalspårig (fast från början 900 mm). Tänker du på någon äldre apparat?

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL.

av Lars Stegenius, Tuesday, May 13, 2008, 20:47 (5819 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Då måste det ha varit någons annans "apparat" - men jag har absolut för mig att den sedan skulle till en smalspårig bana.

Men det var ju några år sedan nu....

//Lars S

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL.

av Sven Andersson @, Uppsala, Tuesday, May 13, 2008, 23:23 (5819 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Nästan korrekt, men den aktuella spårriktaren byggdes aldrig om till smalspår. Den är fortfarande normalspårig.
Den är dock inte brukbar, tjänar som reservdelsobjekt till ULJs, från början smalspåriga spårriktare.

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL.

av Anders Persson, Tuesday, May 13, 2008, 17:08 (5819 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Vad kul att det finns ytterligare en spårriktare av denna modell kvar i Sverige. Hoppas att ni någon gång får användning för er maskin. Vi har kört vår sedan 1994 och i det stora hela har den fungerat bra.
Vad gäller hjulprofil, så borde den bara ha påverkan på maskinens gångegenskaper. Spårlägesmätningen styrs av särskilda små mäthjul, som fälls ned mot rälsen i arbetsläge. Om gångegenskaperna kan också sägas att de är tämligen dåliga, då hjulaxlarna bara har en chevron-liknande fjädring, dvs inga metallfjädrar.

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL.

av Lars Stegenius, Tuesday, May 13, 2008, 20:55 (5819 dagar sedan) @ Anders Persson

Eftersom det under senare år gjorts omfattande slipersbyten på banan börjar det bli hög tid att rikta om den.

Problemet är det där med hjulsvarvningen. Enklast (= kortast väg) är att köra/dra den till hjulsvarven i Brommadepån. Där kan man sedan enkelt lasta upp den på en av Tartons trailers, det finns ju en lång rak "hallgata" med gatuspår där precis bredvid hjulsvarven. Tidigare har det tydligen varit problem med programvaran till svarven, bolaget som leverarat den konkade tydligen så ingen visste har man gjorde för att lägga in nya profiler. Det lär dock vara löst nu så att den hjulprofil som MUMA och DjL använder finns inlagd.

Sedan återstår förstås att få den att fungera efter alla år i fukten nere i berget.....

//Lars S

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL.

av Micke Carlsson, Tuesday, May 13, 2008, 21:01 (5819 dagar sedan) @ Lars Stegenius

"Någon" får väl passa på när f d Ånges, just nu Älvsjös undergolvssvarv går i containern till förmån för en ny så småningom. Det vore ju käckt med en föreningsägd svarv, god chans till många legojobb...

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL. Hjulprofiler

av Leif B, Tuesday, May 13, 2008, 21:17 (5819 dagar sedan) @ Anders Persson

Vad gäller hjulprofil, så borde den bara ha påverkan på maskinens gångegenskaper. Spårlägesmätningen styrs av särskilda små mäthjul, som fälls ned mot rälsen i arbetsläge. Om gångegenskaperna kan också sägas att de är tämligen dåliga, då hjulaxlarna bara har en chevron-liknande fjädring, dvs inga metallfjädrar.

Spårvagnar har en annan hjulprofil än järnvägsvagnar, flänsen är tunnare och lägre (med andra ord, A-måttet är ett par centimeter större trots samma spårvidd). Anledningen är att man ska klara sig med en smalare ränna i gatan som mindre störande för andra trafikanter (t ex cyklister) än järnvägsrännskena med sin breda ränna. De smala flänsarna gör att moträlerna i spårvägsväxlar sitter med

Om man kör med järnvägshjul i spårvägsrännskenor och spårvägsväxlar går det t r ö g t eftersom flänsen inte kommer ner ordentligt i rännan och man riskerar att skada flänsrännan och moträler och korsningar i växlar. Om man å andra sidan kör med spårvagnshjul i en järnvägsväxel finns en viss urspårningsrisk i korsningen eftersom moträlen inte styr ordentligt.

Det finns kompromissprofiler med en tunn fläns nere i flänsrännan men som "tjocknar" längre upp så att A-måttet blir järnvägsmässigt. Sådana profiler används bl a på Tvärbanan och på duospårvagnarna i Karlsruhe.


/Leif

PS. Naturligtvis har det funnits en massa undantag under historiens lopp med spårvägar som använt järnvägsprofil och andra kompromisser.

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL. Hjulprofiler

av Anders Persson, Wednesday, May 14, 2008, 08:14 (5819 dagar sedan) @ Leif B

Där ser man, det kände jag inte till. Då förstår jag att hjulen måste svarvas om.

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL. Hjulprofiler

av Per Wirback, Thursday, May 15, 2008, 17:51 (5817 dagar sedan) @ Anders Persson

ULJ hade som tidigare nämts en normalspårig Plasser&Theurer spårriktare (SJ nummer 2008) uthyrd till malmköping ca 1987-88. Denna gick för egen maskin från inköpet i Mora till Uppsala där den stod uppställd några månader innan den på egna hjul och egen maskin gick vidare till Flen för landsvägstransport till Malmköping. I Malmköping användes maskinen för spårriktning av spårvägsspåret med bibehållen järnvägsprofil på hjulen, dvs utan omsvarving och det var något problematiskt vid transportkörning i växlarna, men dessa gick att passera i låg hastighet med ett mindre "gupp".
Maskinen fick efter fullgjort arbete åka lastbill tillbaka till Uppsala och sen överföringsvagn till Faringe där maskinen fortfarande är uppställd. Numera är maskinen slaktad på det mesta av användbara reservdelar, dessa delar är istället monterade på ULJ 4, dvs den 900 mm Plasser&Theurer spårriktare vi köpte från fd. DDR 1994.


/Per

Museala fordon - Malmköping? Jodå, från SL. Hjulprofiler

av Lars Stegenius, Friday, May 16, 2008, 23:52 (5816 dagar sedan) @ Per Wirback

Aha, jag mindes inte helt fel!

Problemet är att under de senaste 20 åren har det tillkommit mycket mer gatuspår och alla växlar längs banan är nu "spårvägifierade". Så en hjulsvarvning lär bli nödvändig.

//Lars S

Museala fordon

av Anders Persson, Tuesday, May 13, 2008, 13:53 (5820 dagar sedan) @ Granis

Jo, existensberättigandet för NBVJs spårriktare är knappast dess museala värde, utan dess praktiska arbete, men jag tycker faktiskt också att det finns en vits i att bevara en första generationens spårriktare ur museal synpunkt. Innan det fanns stoppmaskiner och spårriktare gjordes ju detta jobb för hand (ett riktigt slitgöra). Första generationens spårriktare måste ha inneburit en revolution i banunderhållet.

När det gäller landsvägsfordon finns det samlingar, vars tema är arbetsfordon, typ lastbilar, traktorer, grävmaskiner, men finns det något motsvarande för banunderhållsmaskiner någonstans i världen?