Skånska vägskydd: Billeberga östra (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, November 08, 2010, 20:33 (4889 dagar sedan)

På väg ut från Billeberga mot Teckomatorp passerar tåget plankorsningen Billeberga östra. Jag tror denna korsning finns kvar, till skillnad från Prästgårdsvägen som jag häromdagen felaktigt påstod fortfarande existerade.

[image]

Dessa bilder skall ha tagits i november 1957. Korsningen låg precis mellan in- och utfartssignalerna, och liksom vid Prästgårdsvägen och Årup var bommarna efter att det nya signalställverket tagits i bruk 1952 elektriskt manövrerade och beroende av huvudsignalerna. Den elektriska drivanordningen syns ganska bra till höger på nedre bilden. Elmotorn drev bommarna via mekaniska ledningar. Den fristående vridlyktan, kombinerad med bomsignalskärm, drevs förstås på samma sätt

Till vänster på övre bilden syns banvaktstuga 621 De två sista siffrorna ovanför dörren är i varje fall 2 och 1

[image]

Den mobila V-signalen har satts upp alldeles invid vridlyktan och bomsignalskärmen, som ju skall ersättas av den nya signalen.

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Billeberga östra

av Claes J, Tuesday, November 09, 2010, 01:54 (4889 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Billeberga östra existerar definitivt än idag. Först läget på spårplanen:
[image]
Där syns också banvaktsstugan, komplett med nummer, 621.

[image]

Banvaktsstugan revs om jag minns rätt någon gång i mitten av 60-talet, möjligen i samband med att man breddade vägen uppe vid skolan som syns bakom banvaktsstugan. Hörnet som syns på bilden var väldigt skarpt och när vägen breddades, kom gångbanan att ligga ett par meter från väggen på skolan, vilket i förlängningen också förde den alldeles intill banvaktsstugan. Tomten låg sedan öde och vildvuxen i många år.
[image]
Övergången en vinterdag 1976. Fortfarande helbommar, men av modernare snitt och med drivet på denna sidan flyttat tvärs över vägen.

[image]

[image]
Från spåret, vy mot Teckomatorp. Tydligen var placeringen av den mobila V-signalen som vi såg på bilden från 1957 bra, för där hamnade den permanenta V-signalen.
[image]
Slutligen en bild av övergången efter ombyggnaden av Billeberga station för fjärrstyrning och Pågatågen. Växeln har nu hamnat nästan ända framme vid Billeberga östra, istället för bortom Prästvägsövergången längre bort i bild. Billeberga fick till slut sitt 750 m mötesspår. Övergången har nu halvbommar.

Skånska vägskydd: Billeberga östra - det här med hel- och halvbommar

av John Thoweman, Tuesday, November 09, 2010, 09:36 (4888 dagar sedan) @ Claes J

Slutligen en bild av övergången efter ombyggnaden av Billeberga station för fjärrstyrning och Pågatågen. Växeln har nu hamnat nästan ända framme vid Billeberga östra, istället för bortom Prästvägsövergången längre bort i bild. Billeberga fick till slut sitt 750 m mötesspår. Övergången har nu halvbommar.

Först och främst tack till både Gunnar och Claes för alla bilder och beskrivningar!

Så till en liten i sammanhanget kanske obetydligt detalj kring Billeberga östra-korsningen: Ska man hålla på definitionen, så har korsningen på sista bilden fortfarande helbommar - bara fördelat på fyra bomdriv istället för två.

Hade det handlat om två bomdriv med bommar som endast sträcker sig över halva vägen - då hade korsningen haft halvbommar. Men när bommarna (i det här fallet tillsammans) sträcker sig över hela vägbanan har korsningen helbommar.

Nog Besserwissrat för den här gången - hoppas kommentaren inte uppfattas som alltför petig! :-)