Skånska vägskydd: Skrävlinge kyrka (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, November 13, 2010, 21:39 (4884 dagar sedan)

Två kilometer efter Teckomatorp i riktning mot Eslöv finns denna plankorsning

[image]

När bilderna togs i november 1957 fanns det grindar som bevakades av vägvakt.

Det finns vridlykta och bomsignalskärm på båda grindarna. Den V-signal som också syns är antagligen av den mobila varianten för utprovning av lämplig signalplacering.

[image]

Skåpet framför kuren på nedre bilden kanske innehåller strömförsörjning för vridlyktorna? Det sitter ju en transformator i en kontaktledningsstolpe, så man kan gissa att lyktorna och en lampa i vägvaktskuren var elektriska. Någon mer avancerad signalteknisk apparatur kan knappast ha funnits på platsen, såvida inte den yttersta spårledningen för Teckomatorp började här

Grindarna fanns kvar 1959 enligt tidtabellsboken del A från detta år, och jag vet inte när de ersattes av modernare skyddsanordningar

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Skrävlinge kyrka

av Claes J, Saturday, November 13, 2010, 23:28 (4884 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tjusigt. Denna övergången vid Norra Skrävlinge kyrka finns fortfarande kvar. Det är ganska tyst på banan Teckomatorp - Eslöv numera, men banan är inte nerlagd, utan väntar på sin renässans.

Vägen blev asfalterad med tiden, annars har inte så mycket förändrats. Ser ut som om alla husen ligger kvar.

Den över bilden är tagen söderut, medan den undre bilden visar spåret mot Teckomatorp (alltså västerut).

Skånska vägskydd: Skrävlinge kyrka

av Jan Winberg, Sunday, November 14, 2010, 16:29 (4883 dagar sedan) @ Claes J

Vägen blev asfalterad med tiden, annars har inte så mycket förändrats. Ser ut som om alla husen ligger kvar.

Är det inte rentav så att också den lilla kuren som finns till vänster i de båda bilderna finns kvar?

Skånska vägskydd: Skrävlinge kyrka

av Claes J, Sunday, November 14, 2010, 20:13 (4883 dagar sedan) @ Jan Winberg

Jag kollade ett par satellitbilder och det finns något litet hus ungefär på platsen där kuren en gång stod. Skulle tänka mig att det är den vanliga lilla teknikboden som finns intill alla övergångar.

Bomvaktskuren stod så nära spåret att jag har svårt att tänka mig att SJ lät den stå kvar när automatiska bommar väl installerats.

Skånska vägskydd: Skrävlinge kyrka

av Kjell Aghult @, Sunday, November 14, 2010, 08:52 (4883 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Grindarna var utbytta mot halvbommar på linjebokssida av 1961-10-01. Raden
har dock inget "nyhetsstreck", varför utbytet skett tidigare.

Byte till halvbommar

av Gunnar Ekeving, Monday, November 15, 2010, 21:56 (4882 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Grindarna var utbytta mot halvbommar på linjebokssida av 1961-10-01. Raden
har dock inget "nyhetsstreck", varför utbytet skett tidigare.

... och tredje distriktets signalingenjör skrev den 24 februari 1959 till trafikinspektören i Malmö att halvbommar skulle "tagas i bruk vid senare tidpunkt" [siiö dnr 75/57]