Skånska vägar: Vångavägen, Eslöv (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 28, 2010, 13:48 (4869 dagar sedan)

[image]

Vångavägen eller Vångagatan korsade banan från Teckomatorp i utkanten av Eslöv.

Bilderna togs antagligen någon gång i slutet av 1950-talet. Jag vet inte om korsningen någonsin försågs med vägskyddsanläggning. Kanske ansågs ägovägsgrindar och kryssmärken ge tillräckligt skydd

[image]

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägar: Vångavägen, Eslöv

av Kjell Aghult @, Sunday, November 28, 2010, 15:38 (4869 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Veterligen fick korsningen aldrig någon vägskyddsanläggning utan en gångtunnel byggdes. Den fick namnet Vångavägen och finns med i 1981 års vägförteckning för Malmö bandistrikt. Läge km 47.209.

Skånska vägar: Vångavägen, Eslöv

av Claes J, Sunday, November 28, 2010, 16:20 (4869 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Bilden tagen mot söder. Hyreshusen ligger fortfarande kvar, nu omgivna av mer bebyggelse. Vångavägen som här gör skäl för namnet, blev med tiden asfalterad, även på delen som gångväg under spåret.

Bilderna togs antagligen någon gång i slutet av 1950-talet. Jag vet inte om korsningen någonsin försågs med vägskyddsanläggning. Kanske ansågs ägovägsgrindar och kryssmärken ge tillräckligt skydd

Det verkar vara samma tjänstebil med i dessa som syns i en del av de andra bilderna, så frågan är väl bara om året var 1957 eller 1959. Kanske bilderna togs när man utvärderade för byggnad av en gångtunnel.


[image]

Bilden tagen mot norr. Av gården där finns inte ett spår idag.


[image]

Bilden tagen mot öster.

Skånska vägar: Vångavägen, Eslöv

av Ingemar J, Sunday, November 28, 2010, 23:17 (4869 dagar sedan) @ Claes J

[image]

Bilden tagen mot söder. Hyreshusen ligger fortfarande kvar, nu omgivna av mer bebyggelse. Vångavägen som här gör skäl för namnet, blev med tiden asfalterad, även på delen som gångväg under spåret.

Bilderna togs antagligen någon gång i slutet av 1950-talet. Jag vet inte om korsningen någonsin försågs med vägskyddsanläggning. Kanske ansågs ägovägsgrindar och kryssmärken ge tillräckligt skydd

Det verkar vara samma tjänstebil med i dessa som syns i en del av de andra bilderna, så frågan är väl bara om året var 1957 eller 1959. Kanske bilderna togs när man utvärderade för byggnad av en gångtunnel.


[image]

Bilden tagen mot norr. Av gården där finns inte ett spår idag.

Nä, där ligger numera Norrevångsskolans fotbollsplaner. Förflyttar man sig c:a 60 m. norrut så (låg) där Norrevångskolans Idrottshall som så tragiskt brann upp.

[image]

Bilden tagen mot öster.

Jag undrar vad det kan vara för stor byggnad man kan ana i bakgrunden till vänster.

I övrigt riktigt treviga bilder. Jag hade ingen aning om att där hade legat en övergång på detta viset.

Skånska vägar: Vångavägen, Eslöv

av sven, Sunday, November 28, 2010, 23:28 (4869 dagar sedan) @ Ingemar J

Är nästan säker på att det är del av "Elverkshusen", som fanns där,

Minns även övergången, där fanns, "spärr" av träräcke, som gjorde att man fick gå av cykelen vid passage. (använde denna väg dagligen, till skolan från 1963, till 66,)