Märkligt foto ?

av Loke, Friday, May 16, 2008, 17:30 (5817 dagar sedan) @ Kurt Möller

På vilket sätt? Det är foto som härstammar från Stig Nybergs samling och numera skall det stå Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum om det används. Precis som det står skrivet på baksidan så är det fotograferat i Vetlanda och föreställer personvagnar från Vetlanda Järnvägar.

Loke

Märkligt foto ?

av Ante Svensson, Friday, May 16, 2008, 18:42 (5817 dagar sedan) @ Kurt Möller

Är det vagnarna? Boggivagnen är den särkupévagn vi diskuterade för en tid sedan som HvMJ köpte från Bredsjö - Degerfors vid den banans nedläggning. Här syns vagnen med högvälvt tak och gaveldörrar. Vill minnas att det är ett 30-talsfoto.
Ante

Märkligt foto ?

av Kurt Möller, Friday, May 16, 2008, 20:16 (5817 dagar sedan) @ Ante Svensson

Tack. Ser ut precis som om det stod KMJ på den!!

Märkligt foto ?

av Erik Samuelsson, Friday, May 16, 2008, 21:01 (5817 dagar sedan) @ Kurt Möller

Tack. Ser ut precis som om det stod KMJ på den!!

Kurt Möllers Järnväg? ;-)

Trevlig helg!
Erik S

Märkligt foto ?

av Kurt Möller, Friday, May 16, 2008, 21:35 (5817 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Nej, men Karlstad-Munkfors!

Detsamma!

Märkligt foto ?

av Ante Svensson, Friday, May 16, 2008, 22:44 (5817 dagar sedan) @ Kurt Möller

Denna koppling hade väl i o f s inte varit helt fel med tanke på att det på NKlJ:s föregångare fanns särkupévagnar liknande den på bilden, NKlJ BCo 09 och 010. Men detta är alltså HvMJ.
Ante

HvSJ första personvagnar

av Klas Blomberg, Monday, May 19, 2008, 17:48 (5814 dagar sedan) @ Ante Svensson

Boggievagnen kommer från BDJ, jag vet att jag har en kopierad artikel om den från Smalspårigt eller Förstlingen eller någon liknande blaska.

De tvåaxliga särkupévagnarna ser ut att vara från HvSJ första uppsättning av vagnar - om någon vet något mer om dem så får han hemskt gärna berätta! Jag är omåttligt fascinerad av smalspåriga särkupévagnar, ett tag hade jag som ambition att bygga en H0-modell av alla typer som har funnits i Sverige, men det är så många varianter att jag inte hinner.