Vintern 1965-1966 (Fordon: lok)

av Gustaf H. Wadsten @, Norrköping, Friday, December 03, 2010, 19:23 (4885 dagar sedan)

Vem minns den långa stränga vintern 1965-66, bl.a undertecknad som då endast var en skolpåg på 12 år, minns att allt och alla frös, mängder av snö överallt.
MEN! spårvagnarna i Stockholm kom och gick som de skulle, sällan några problem, de var dessutom varma och sköna ombord, Stockholms Gatukontor skötte snöröjningen mycket bra, snösvängen i stan funkade, värre var det med Stockholms hamn som frös igen, Finlandsbåtarna var inställda en tid.
SJ funkade bra trots stor brist på fungerande elektrolok, ångloken sattes åter i drift över hela landet, minns att det växlades med N-maskin i frihamnen, järnvägen skulle helt enkelt funka till varje pris på den tiden, idag lägger allt och alla av när det fryser och singlar ned snö, vi gamla järnvägare gav oss tusan att tågen skulle fram, ja många gånger var det jäkligt besvärligt och kämpigt, allt gick inte perfekt, minns själv vintrarna på 70-talet MEN!! det gick, idag verkar järnvägen kollapsa så fort det blir snö, samma gäller spårvagnarna här i Norrköping, det skylls på halka på rälsen.

Mvh Nicke nyfiken

Vintern 1965-1966

av Per Ljungberg, Friday, December 03, 2010, 19:43 (4885 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Ja det var en svår vinter. Visst hade man stora problem även då. Men det var fler människor i tjänst på stationerna. D-loken med sina glidlager havererade pga smältvatten i lagren. Man hade inte tid till avisning. Massor med hjulplattor pga fastfrusna axlar som stod still i stället för att rulla. Så inte gick det utan problem. Samtidigt var det färre tåg och i stort sett bara en operatör (SJ). Den vintern har avhandlats en hel del på Postvagnen i vintras.
Jag tror att man måste inse att med dagens penningjakt och den ökande komplexiteten så är järnvägen betydligt mer känslig nu än då. Att samordna alla operatörer och entreprenörer är en svår uppgift. Särskilt om det ska vara billigt också.
PLj

Vintern 1965-1966

av Baloo, Friday, December 03, 2010, 20:13 (4885 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ja problemet idag är inte att dagens järnvägare är lata, vi är bara för få.

Vintern 1965-1966

av Tage Lönnström, Älneboda, Friday, December 03, 2010, 21:26 (4885 dagar sedan) @ Baloo

Minns att det gick E/E2 och B i tågen Alvesta -Kalmar/Karlskrona,även en N5 sågs i Nässjö i växling.
Idag är det för mycket elektronik i motorvangstågen,falerer något i en av vagnarna stannar hela tåget,skillnad är att lokdraget tåg går smidigare vintertid, lätt att byta ut en vagn eller lok och sedan köra vidare

Vintern 1965-1966

av Baloo, Saturday, December 04, 2010, 00:23 (4885 dagar sedan) @ Tage Lönnström

Idag är det för mycket elektronik i motorvangstågen,falerer något i en av vagnarna stannar hela tåget,skillnad är att lokdraget tåg går smidigare vintertid, lätt att byta ut en vagn eller lok och sedan köra vidare

Nu har ämnet förvisso lämnat det historiska men det behövs en dementi på det du säger. Moderna tåg må ha en hel del elektronik i sig men det är väldigt få "skitfel" som sänker ett helt fordon. En operatör skulle inte acceptera att det var så heller. Visst kan det vara så att en havererad dator kan stoppa ett tåg men om man betänker verkningsgraden och effektiviteten på moderna fordon kontra äldre, rent mekaniska konstruktioner så är det en viss skillnad...

Vintern 1965-1966

av Micke Carlsson., Saturday, December 04, 2010, 00:35 (4885 dagar sedan) @ Baloo

Nu har ämnet förvisso lämnat det historiska men det behövs en dementi på det du säger. Moderna tåg må ha en hel del elektronik i sig men det är väldigt få "skitfel" som sänker ett helt fordon.

Jag tar fasta på att du skriver "få". Männnnn kan ändå inte låta bli att återge ett vagt rykte från mycket trovärdig källa om X40 (som jag inte kan något om) som gjorde gällande att vid fel på AC så slog huvudbrytaren ifrån... Kan ju vara ändrat nu, detta gällde när de var lika ångande färska som en hög rykande elefantb***.

Vintern 1965-1966

av Baloo, Saturday, December 04, 2010, 00:39 (4885 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Ja det finns ju moderna fordon och så finns det X40 som bara är en felkonstruktion i största allmänhet. Vad jag har hört så är huvuddatorn i en X40 beroende av att AC-anläggningen fungerar. Mycket förenklat beskrivet naturligtvis men som sagt, det är X40 vi snackar om...

Vintern 1965-1966

av Micke Carlsson., Saturday, December 04, 2010, 00:39 (4885 dagar sedan) @ Baloo

X40 som sagt :-)

Vintern 1965-1966

av S.Ivarsson, Tuesday, December 07, 2010, 22:29 (4881 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Nu har ämnet förvisso lämnat det historiska men det behövs en dementi på det du säger. Moderna tåg må ha en hel del elektronik i sig men det är väldigt få "skitfel" som sänker ett helt fordon.


Jag tar fasta på att du skriver "få". Männnnn kan ändå inte låta bli att återge ett vagt rykte från mycket trovärdig källa om X40 (som jag inte kan något om) som gjorde gällande att vid fel på AC så slog huvudbrytaren ifrån... Kan ju vara ändrat nu, detta gällde när de var lika ångande färska som en hög rykande elefantb***.

Va det inte så också att tåget stannade om datorn som styr toa la av..? Vill minnas att jag läste det någonstans!

X60 har ju ett antal x-tra prylar som gör att man inte ska behöva bli stående helt och hållet utan man ska kunna ta sig till nöds till närmsta verkstad!

Vintern 1965-1966

av Gustaf H. Wadsten @, Norrköping, Saturday, December 04, 2010, 10:43 (4885 dagar sedan) @ Baloo

Vem uppfann reläet:-D ?
Denna teknik funkade i alla fall, tänker på de gamla hederliga reläfjärrställverken från LM Ericsson, Svensk och tålig kvalitet, samma med Rc-maskinerna, rullar och går, visserligen var dessa behäftade med en mängd barnsjukdomar i början, Rc-maskinen fyller snart 50, fantastiska saker:-)

Nicke nyfiken.

Vintern 1965-1966

av Per Ljungberg, Saturday, December 04, 2010, 15:30 (4885 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Reläer är nog pålitliga om de får sitt underhåll. Kontakter måste ses över och i vissa fall putsas eller bytas. De som inte används så ofta ska motioneras. Mätande reläer ska provas o.s.v. Men helt klart är det lättare att felsöka bland mekaniska komponenter än i en "svart" elektroniklåda. I alla fall för mig, som haft en del att göra med äldre reglerutrustning till vattenkraftverk.
PLj

Vintern 1965-1966

av Torbjörn Forsman, Sundsvall, Monday, December 06, 2010, 23:54 (4882 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Reläer i all ära, men även sådana komponenter har ställt till många problem.

Induktiv last som ger ljusbågar och bränner sönder reläkontakter (fastän konstruktören som valde det klena reläet påpekar att det faktiskt står i tillverkarens katalog att det klarar induktiv last). Det slutar då med att antingen byta till kraftigare reläer (som det kanske inte finns plats för) eller att hänga på gnistsläckare överallt i reläskåpet.

Legotillverkare som helt plötsligt ersätter ett relä med ett "kompatibelt" av ett billigare märke, vilket upptäcks först efter något år när de billiga reläerna börjar gå sönder.

Reläer med kontaktmaterial avsedda för svåra induktiva laster och höga strömmar som inte fungerar alls för riktigt svaga signaler - t ex telefoni.

Härom veckan var jag med om ett fall där ett system som använde 50 Hz växelström som manöverspänning krånglade pga överhörning i en lång manöverkabel, den kapacitiva kopplingen mellan ledarna räckte för att känsliga reläer inte skulle släppa pålitligt efter att ha varit aktiverade! Den risken blir förvisso mindre med 16 2/3 Hz, och försvinner helt vid likström :)

Vintern 1965-1966

av S.Ivarsson, Tuesday, December 07, 2010, 22:24 (4881 dagar sedan) @ Tage Lönnström

Minns att det gick E/E2 och B i tågen Alvesta -Kalmar/Karlskrona,även en N5 sågs i Nässjö i växling.
Idag är det för mycket elektronik i motorvangstågen,falerer något i en av vagnarna stannar hela tåget,skillnad är att lokdraget tåg går smidigare vintertid, lätt att byta ut en vagn eller lok och sedan köra vidare

Det var just de det inte var enligt motorvagnsförespråkarna, hade en sådan diskussion i PV på den tiden då det fortfarande var öppet för alla...Och nästan alla kritserade vanliga loktåg och menade på att det var omodernt och inget flexibelt alls!
Själv tycker jag det är konstigt att man inte satsar på mer loktåg och köper nya lok och vagnar, flexiblare kan det knappast bli...Jo, förresten! Om man dessutom skaffar automatkoppel så skulle det bli ultimat!

Vintern 1965-1966

av Gustaf H. Wadsten @, Norrköping, Saturday, December 04, 2010, 10:31 (4885 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Håller med dig om att dagens olika entrepenörer och penningjakten är det stora boven.

Vintern 1965-1966

av S.Ivarsson, Tuesday, December 07, 2010, 22:19 (4881 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Ja det var en svår vinter. Visst hade man stora problem även då. Men det var fler människor i tjänst på stationerna. D-loken med sina glidlager havererade pga smältvatten i lagren. Man hade inte tid till avisning. Massor med hjulplattor pga fastfrusna axlar som stod still i stället för att rulla. Så inte gick det utan problem. Samtidigt var det färre tåg och i stort sett bara en operatör (SJ). Den vintern har avhandlats en hel del på Postvagnen i vintras.
Jag tror att man måste inse att med dagens penningjakt och den ökande komplexiteten så är järnvägen betydligt mer känslig nu än då. Att samordna alla operatörer och entreprenörer är en svår uppgift. Särskilt om det ska vara billigt också.
PLj

Man får vad man betalar för, så är det bara...Tyvärr!! Många tror ju att de kan få en Ferrari för kostnaden av en skrotningsfärdig Fiat och fortfarande få komfort och pålitlighet.

Vintern 1965-1966

av Harald, Friday, December 03, 2010, 22:40 (4885 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Minnet förgyller gärna. Jag var spårvagnskonduktör i Stockholm den vintern och kan tala om att spårvagnarna inte alls gick som de skulle. Inte SJ:s tåg heller för den delen. Däremot fungerade tunnelbanan rätt bra, åtminstone till en början. Det var till och med så att det skrevs en artikel i Dagens Nyheter där man jämförde tunnelbanan som bara gick och gick med SJ:s tåg som bara krånglade. Det var dock innan generalstoppet i tunnelbanan som inträffade någon gång runt jul och berodde på is på strömskenan. Spårvägen hade också ett stort stopp en morgon när det blev spänningslöst vid Söderhallen så att inga vagnar kom ut. Dessutom var det massor av vagnar utslagna p.g.a. överslag i motorerna. Att det fungerade något så när berodde på att man hade ett stort överskott av vagnar efter nedläggningen av linje 1. För att upprätthålla trafiken fick man plocka fram de avställda A26:orna. Mustangerna var inget vidare på att gå i snö heller. Det behövdes bara lite snö på rälerna så började de att slira med förseningar som följdd.

Vintern 1965-1966

av Baloo, Saturday, December 04, 2010, 00:24 (4885 dagar sedan) @ Harald

Tack! :-)

Vintern 1965-1966

av Gustaf H. Wadsten @, Norrköping, Saturday, December 04, 2010, 11:30 (4885 dagar sedan) @ Harald

Den vintern åkte du säkerligen åtskilliga gånger förbi hållplatsen Erik Dahlbergsgatan, bodde rakt ovanför hållplatsen som låg i hörnet av Valhallavägen och Skeppargatan, stod ofta i fönstret högst upp i huset 5 trappor och tittade på spårvagnarna som snabbt och tyst for iväg från hållplatsen, huset var grått med adress Valhallavägen 138, varmt å gott inne men -30 utanför.

Nicke nyfiken.

Vintern 1965-1966

av Harald, Saturday, December 04, 2010, 20:38 (4884 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Den vintern åkte du säkerligen åtskilliga gånger förbi hållplatsen Erik Dahlbergsgatan, bodde rakt ovanför hållplatsen som låg i hörnet av Valhallavägen och Skeppargatan, stod ofta i fönstret högst upp i huset 5 trappor och tittade på spårvagnarna som snabbt och tyst for iväg från hållplatsen, huset var grått med adress Valhallavägen 138, varmt å gott inne men -30 utanför.

Nicke nyfiken.

Det gjorde jag tills jag ledsnade på linje 8 och sökte förflyttning till Brommahallen. Åttan var en impopulär linje som inte söktes av tillräckligt många. Var man nyanställd och hörde till Söderhallen blev man tvångsplacerad på åttan.

Vintern 1965-1966

av NerdBoy, Saturday, December 04, 2010, 20:48 (4884 dagar sedan) @ Harald

Den vintern åkte du säkerligen åtskilliga gånger förbi hållplatsen Erik Dahlbergsgatan, bodde rakt ovanför hållplatsen som låg i hörnet av Valhallavägen och Skeppargatan, stod ofta i fönstret högst upp i huset 5 trappor och tittade på spårvagnarna som snabbt och tyst for iväg från hållplatsen, huset var grått med adress Valhallavägen 138, varmt å gott inne men -30 utanför.

Nicke nyfiken.


Det gjorde jag tills jag ledsnade på linje 8 och sökte förflyttning till Brommahallen. Åttan var en impopulär linje som inte söktes av tillräckligt många. Var man nyanställd och hörde till Söderhallen blev man tvångsplacerad på åttan.

Vad var det för fel på åttan?

Vintern 1965-1966

av Gustaf H. Wadsten @, Norrköping, Sunday, December 05, 2010, 01:23 (4884 dagar sedan) @ NerdBoy

Eller fyran som stannade utanför Gropen där idag Fältöversten ligger sedan 1973, vi hade både 4:an och 8:an utanför porten på Valhallavägen 138, spåren ligger to.m kvar där idag, sedan är det uppbrutet fram till Värtavägen för att sedan åter fortsätta fram till Hakberget där to.m vändslingan ligger kvar komplett.
Varför var 8:an så illa omtyckt, var det kanske för Östermalmstanterna som satt på enkelplatserna i mustangerna??? kallad "östermalmskärringssidan.
När jag ändå har dig på tråden, kommer du ihåg konduktören Astrid Lindholtz, hon blev 1972 Sveriges första kvinnliga lokförare och det på Roslagsbanan.

Mvh Nicke nyfiken

Vintern 1965-1966

av Harald, Tuesday, December 07, 2010, 19:47 (4881 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Åttan hade snåla körtider och korta regleringstider. Dessutom stor omsättning av resande. Först en laddning från Södersjukhuset till Skanstull, där det kom nya resande från tunnelbanan till östra Söder. Så återigen en ny laddning från Björknäs- och Värmdöbussarna vid Tjärhovsgatan som reste till Slussen där det kom nya övergångsresande och till slut en laddning från Norrmalmstorg-Östermalmstorg till Gärdet. Hade man sedan en förare som inte var på hugget så blev det inte mycket tid att pusta på. Östermalmstanterna var inte värre än andra. Bättre än andra var däremot de som reste före klockan sju på morgonen. Det var pengarna i beredskap och inget tjafs.

Vintern 1965-1966

av Gustaf H. Wadsten @, Norrköping, Tuesday, December 07, 2010, 23:42 (4881 dagar sedan) @ Harald

Minns att de flesta förare körde undan till skillnad från spårvagnsförarna här i stan, våra borde lära sig av Göteborgskollegorna som kör snabbt och smidigt.

De gamla mustangförarna på SS körde oftast väldigt skickligt och smidigt i den täta obekväma biltrafiken i stan, de var sällan rädda att använda ringklockan som hördes väl,
det ringde ofta utanför oss på Valhallavägen 138

Nicke nyfiken.

Vintern 1965-1966

av Ingo, Saturday, December 04, 2010, 13:29 (4885 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Den vintern minns jag inte annat än att den var kall. Jag var barn då.

Jag har däremot varit tågpendlare sedan 80-talet. Min uppfattning är att tågen fungerade som sämst under 80-talets kalla vintrar.

Vintern 1965-1966

av S.Ivarsson, Tuesday, December 07, 2010, 22:15 (4881 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Vem minns den långa stränga vintern 1965-66, bl.a undertecknad som då endast var en skolpåg på 12 år, minns att allt och alla frös, mängder av snö överallt.
MEN! spårvagnarna i Stockholm kom och gick som de skulle, sällan några problem, de var dessutom varma och sköna ombord, Stockholms Gatukontor skötte snöröjningen mycket bra, snösvängen i stan funkade, värre var det med Stockholms hamn som frös igen, Finlandsbåtarna var inställda en tid.
SJ funkade bra trots stor brist på fungerande elektrolok, ångloken sattes åter i drift över hela landet, minns att det växlades med N-maskin i frihamnen, järnvägen skulle helt enkelt funka till varje pris på den tiden, idag lägger allt och alla av när det fryser och singlar ned snö, vi gamla järnvägare gav oss tusan att tågen skulle fram, ja många gånger var det jäkligt besvärligt och kämpigt, allt gick inte perfekt, minns själv vintrarna på 70-talet MEN!! det gick, idag verkar järnvägen kollapsa så fort det blir snö, samma gäller spårvagnarna här i Norrköping, det skylls på halka på rälsen.

Mvh Nicke nyfiken

Jag skulle nog vilja tillskriva kaoset den lekstuga det har varit på järnvägen de senast 10-15 åren!
Idag är jag glad över att jag inte längre jobbar med personvagnar, de har det inte roligt!

Pendlarna som jag sedan i höstast jobbar med fungerar mycket bättre...Så även organisationen runt den, även om den kanske inte är perfekt!
Ska för övrigt in och jobba X-tra natten mellan freag-lördag och lördag-söndag, i Älvsjö är man förutseende och ser till att ta in folk för att beta av skador när fordonen används som minst!

En helt rätt bedömning, X60 är roliga att jobba med, jag slipper äckliga toalettsystem och vattensystem! :-D

Vintern 1965-1966

av Gustaf H. Wadsten, Norrköping, Wednesday, December 08, 2010, 00:10 (4881 dagar sedan) @ S.Ivarsson

skulle nog vilja skylla allt på avregleringen av järnvägen som boven, ingen tar det totala ansvaret på kaoset, alla skyller på alla, Nej gott folk här, tror vi är eniga om att gamla Statens Järnvägar i sin helhet var det bästa som vi hade, ja visst fanns problem även under SJ-monopolet, men saker och ting sköttes på ett helt annat sätt.

Mvh Nicke nyfiken.