Örebro-Skebäcks Järnväg (Bana)

av jean, Thursday, December 09, 2010, 13:11 (4884 dagar sedan)

Jag efterlyser lite information kring Örebro-Skebäcks Järnväg. Jag har förstått att den haft koncession för persontrafik mellan 1901-1956 men var det någon persontrafik på den banan? Och isåfall, vilka hållplatser fanns?
Tacksam för information!

Örebro-Skebäcks Järnväg

av Kjell Aghult @, Thursday, December 09, 2010, 17:17 (4884 dagar sedan) @ jean

Det är riktigt att banan hade koncession 1901-1955 (31 dec), men veterligen inte för
persontrafik. Någon sådan har heller aldrig förekommit, bortsett från järnvägsklubbars utflykter etc. I praktiken var/är banan ett tämligen vardagligt industrispår. Den har idag bara en enda kund, den sydafrikanska papperskoncernen Mondi(Som använder järnväg rätt hyggligt). Namnet
Örebro Pappersbruk betecknade på senare år en nu nedlagd företagsdel.

Örebro-Skebäcks Järnväg

av Granis, Thursday, December 09, 2010, 20:25 (4884 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Skebäcksbanan var ju också treskensspårig mellan 1908 och 1951 enligt "Järnvägsdata" (1952 är en annan uppgift jag hört). Tvivlar på att det gick några smalspåriga persontåg till Skebäck heller. Inte ens utfärdssådana. Definitivt inte för "järnvägsentusiaster" då denna hobby inte hunnit utvecklas då. I Sverige åtminstone. Dessutom gick de båda utfärderna från Finspång på norra NÖJ inte längre norrut än till Pålsboda; SJK´s tåg 1961 och "Lions" tåg för allmänheten året efter i samband med själva nedläggningen av fd NÖJ i maj 1962. Orsaken lär ha varit att bron vid Kvismaren var/ blivit för svag för ånglok (I dessa fall fd NÖJ 22 1961 och fd NÖJ 17 året efter), men i varje fall vad gäller SJK-tåget att tiden inte heller räckte till. Man hade ju då "varit på väg hela dagen" från Norrköping Ö och hunnit med en utfärd på Lotorpsbanan, båda med rälsbuss, och så hade man anslutningar mot Stora Vida Världen (= Stockholm i varje fall) att ta hänsyn till vilka enbart passade från Pålsboda. Där man "specialstannade" ett snälltåg som normalt inte stannade i Pålsboda. Detta om detta. Och kanske inte så mycket Skebäcksbanan eftersom smalspåret på denna varit borta i sådär tio år då.

/ L G :-)

Örebro-Skebäcks Järnväg

av jean, Friday, December 10, 2010, 08:40 (4883 dagar sedan) @ Granis

Tack för informationen, det var alltså som jag misstänkte, ingen persontrafik.