En stor tysk passerade just (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Bobo L, Sunday, May 18, 2008, 11:45 (5816 dagar sedan)

För ett par minuter sedan ramlade bommarna ner bakom Konsum i Almunge och en djupare basröst än vanligt blåste en kort "uppfattat" som kvitto på signalen "AVGÅNG" från TBFH (inge´ strunt med ombordansvarig eller "värdar" här inte... :-) )

I det kalla och fuktiga vädret reste sig en vit rökplym när SRJ 28 drog igång abonnemangståget i riktning Faringe. Jag antar att tåget även skall återvända till Uppsala senare på dagen. Kanske ett fototips för survädersfotografer? Bilderna brukar bli bra i alla fall! :-)

En stor tysk passerade just

av Anders Ljung ej inloggad, i Faringe just nu, Sunday, May 18, 2008, 13:47 (5816 dagar sedan) @ Bobo L

För ett par minuter sedan ramlade bommarna ner bakom Konsum i Almunge och en djupare basröst än vanligt blåste en kort "uppfattat" som kvitto på signalen "AVGÅNG" från TBFH (inge´ strunt med ombordansvarig eller "värdar" här inte... :-) )

I det kalla och fuktiga vädret reste sig en vit rökplym när SRJ 28 drog igång abonnemangståget i riktning Faringe. Jag antar att tåget även skall återvända till Uppsala senare på dagen. Kanske ett fototips för survädersfotografer? Bilderna brukar bli bra i alla fall! :-)

Felfelfelfelfelfel

Lokpersonalen anlände till stallet 0300 och avgick tidtabellsenligt 0528 för färd mot Uppsala. Vi var åter i Faringe 1200 och jag klev ur duschen för tio minuter sen. (OK jag eldade halva turen)

För besvikna fotoentusiaster kan jag lägga upp några bilder från lördagen när jag kommer hem (bra ångplymsväder då också).

Anders Ljung som anmälde sig att elda BLJ4, blev förstorat till BLJ5 men fick SRJ28 istället :-)

En stor tysk passerade just

av Bobo L, Sunday, May 18, 2008, 14:47 (5816 dagar sedan) @ Anders Ljung ej inloggad

Åhå, då verstehe ich! Ja, klockan 6 i morse sov jag gott! Hoppas jag nu inte lockat ut någon i kylan i onödan...

Jäkla skillnad på att elda Stortysk istf Lillhytta, antar jag. Men bilderna vill vi gärna se!!
/Bobo :-)

Några bilder

av Anders Ljung, Sunday, May 18, 2008, 15:27 (5816 dagar sedan) @ Bobo L

Några bilder från lördagskvällen när loket eldades på
[image]
Stallpersonal i samspråk
[image]
På väg för att kola
[image]
Pådrag av ånga
[image]
Två skönheter :-)

/Anders

Några bilder

av Björn Rundqvist @, Sunday, May 18, 2008, 16:02 (5816 dagar sedan) @ Anders Ljung

Tjusigt, övermåttan tjusigt!!!!

Någon som har ett par mille över för en storrevision så tysken kan användas litet mer frekvent?

rnd

Nägon mille

av P.E, Sunday, May 18, 2008, 19:09 (5816 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

-Kan ju alltid fråga de som vann 135 mille härförleden. Kanske nån gillar ånglok???

Några bilder

av Granis, Monday, May 19, 2008, 09:40 (5815 dagar sedan) @ Anders Ljung

[img]http://ulj.mine.nu/albums/album39/stortysk_032.jpg[/img]
Två skönheter :-)

Bara att hålla med. Första gången en dylik bild har kunnat tas sedan nån gång slutet på 50-talet, då "Stortyskarna" reguljärt passerade Faringe. Fast det kanske togs nån "poseringsbild" med en kall SRJ 28 endera när loket drogs till stallet kring 1960 eller när det drogs därifrån tio år senare [i](på väg till Gävle via Stockholm Ö)[/i]? Under "ULJ-tiden" har det dock varit omöjligt då stationshuset brann ned 1982 och SRJ 28 kom till banan och föreningen fem år senare. Men nu dj-r!!! :-) :-) :-)

/ L G

Några bilder

av Conny Sernfalk, Wednesday, May 21, 2008, 11:54 (5813 dagar sedan) @ Granis

Härlig vy med stortysk o stationshus. När det gäller bilder på stortysken i Faringe i mellanmodern tid (efter avställning tidigt 60 tal och innan ankomst till Gävle 1970) finns det bilder när SRJmf gjorde sin utfärd med lokomotor Z4p + Bop 880 Rimbo-Faringe-Faringe 1969. Loket som då stod i Faringe lokstall drogs ut på vändskivan. För att höja på effekten stoppades det in brinnande trassel och gräs i sotskåpet för att tillfredställa fotografer och synintryck.
Våren 1970 (tror det var maj) drogs loket först ner till Rimbo (Ja, teoretiskt kan bild tagits då med Faringe stationshus) I Rimbo plåtade jag en del bilder och jag minns att jag försökte få lift på loket när det skulle dras ner till Stockholm Ö av Bap 3250 (Grisen). Vid Stockholm Ö tror jag loket bara stod över natten innan det lastades på överföringsvagn för transport upp till Gävle

/ Conny

Med liten och stor dragkraft på Lennakatten

av Per-Åke Lampemo @, Skövde, Sunday, May 18, 2008, 21:18 (5816 dagar sedan) @ Bobo L

Så är man på överliggningen i Skövde igen efter en trevlig men kylig färd på "Lennakatten". Vi hade tur som fick åka ångtåg både till och från Faringe.
När vi kom till nya Uppsala Ö så väntade det lilla BLJ 4 Långshyttan med ett tidstypiskt persontåg. Väl i Faringe fick vi en god guidning av SRJmf anläggning. Imponerande vad mycket som hänt de sista åren vid ULJ! Tidigt på söndagsmorgonen fick vi så förmånen att åka efter SRJ 28 "Stortysken". Häftigt!Tack för trevlig helg i Faringe.

Mvh Per-Åke Lampemo