E 1125 i Norge (Järnväg allmänt)

av Olof W, Sunday, December 26, 2010, 11:22 (4864 dagar sedan)

Satt och bläddrade i boken SJ:s ånglok och hittade en uppgift om att E 1125 skulle varit uthyrd till NSB 1941-1943. Någon som vet mer om detta?

Jag har förstått att det råde lokbrist vid NSB under denna tid. Man skaffade/erhöll ju ett antal DR 50/50ÜK/52 men lite mer detaljer om E-loket hade varit intressant. SJ hade, om jag förstått rätt, inte överskott på lok heller denna tid (även om man sålde ett antal lok till VR).

/Olof

E 1125 i Norge

av Conny Sernfalk, Sunday, December 26, 2010, 12:34 (4864 dagar sedan) @ Olof W

Satt och bläddrade i boken SJ:s ånglok och hittade en uppgift om att E 1125 skulle varit uthyrd till NSB 1941-1943. Någon som vet mer om detta?

Jag har förstått att det råde lokbrist vid NSB under denna tid. Man skaffade/erhöll ju ett antal DR 50/50ÜK/52 men lite mer detaljer om E-loket hade varit intressant. SJ hade, om jag förstått rätt, inte överskott på lok heller denna tid (även om man sålde ett antal lok till VR).

/Olof

Loket var uthyrt till Trondheimdistriktet enligt Norska ångloksbibeln "Damplokomotiver i Norge".

Även andra lok var uthyrda till NSB under 2:a världskriget.
E 1329 var t.ex uthyrt till NSB i Narvik mellan 26.09.1940 til 15.04.1941. En skröna säger att loket kallades för Quislingen när det återvände till Sverige.
2 R lok var uthyrda (om lott) mellan 1940-1944 i Narvik distriktet
B 1037 stod i Narvik som beredskap för NSB räkning.
Även Trondheim hade svenska ånglok uthyrda under 2:a världskriget av typerna B, E och G. Följande lok är enligt boken kända: B 1286,1367, 1376, 1379, E 1125, G 1414 och Gb 1451

/ Conny

E 1125 i Norge

av Thor Bjerke @, Hamar, Monday, December 27, 2010, 08:02 (4863 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

NSB hadde en voldsom trafikkøkning under den tyske okkupasjonen. Det var spesielt på Meråkerbanen og Ofotbanen det var innlånt lok fra SJ i denne perioden.

På grunn av stor trafikk og mye eksport fra Sverige inngikk NSB i januar 1940 avtale med SJ, som fra 19. februar 1940 satte inn tre Gb-lokomotiver i turnus Östersund-Storlien-Trondheim og tilbake. Det var i hovedsak tremasse, cellulose, trelast og kryssfiner som ble sendt over Storlien. Svenska Cellulose AB ønsket for eksempel å sende 300 000 tonn fra Sundsvall til Hommelvik. Gb 1451 som trakk toget som sporet av i 1941, ser ikke ut til å ha vært utlånt til NSB, men inngikk i de tre Gb-lokene som gikk i turnus frem til Trondheim.

Foruten de som som er nevnt, skal B 1374 ha vært i Norge høsten 1942.

E 1125 i Norge

av Conny Sernfalk, Monday, December 27, 2010, 10:40 (4863 dagar sedan) @ Thor Bjerke

NSB hadde en voldsom trafikkøkning under den tyske okkupasjonen. Det var spesielt på Meråkerbanen og Ofotbanen det var innlånt lok fra SJ i denne perioden.

På grunn av stor trafikk og mye eksport fra Sverige inngikk NSB i januar 1940 avtale med SJ, som fra 19. februar 1940 satte inn tre Gb-lokomotiver i turnus Östersund-Storlien-Trondheim og tilbake. Det var i hovedsak tremasse, cellulose, trelast og kryssfiner som ble sendt over Storlien. Svenska Cellulose AB ønsket for eksempel å sende 300 000 tonn fra Sundsvall til Hommelvik. Gb 1451 som trakk toget som sporet av i 1941, ser ikke ut til å ha vært utlånt til NSB, men inngikk i de tre Gb-lokene som gikk i turnus frem til Trondheim.

Foruten de som som er nevnt, skal B 1374 ha vært i Norge høsten 1942.

Tack Bengt och Thor för kompletterande och intressant info till det som redan skrivits i "Damplokomotiver i Norge".

Både E 1189 och 1329 tycks ha varit i Narvik vid ungefär samma tidpunkt. Samtidigt?

Vilken funktion hade B 1037 som enligt boken stod i beredskap för NSB räkning i Narvik? Reservlok utan planlagd tjänst? Vilken tidsperiod?

Var Gb loken stationerade vid Trondheim och framfördes av norsk personal (och därmed kan sägas var utlånade / uthyrda till NSB)? Eller behöll loken sin stationering och underhåll i Sverige?
Vilka lokindivider användes?

Finns det kända foton på Svensk lok under tjänstgöring i Norge under 2:a världskriget? Dom foton jag sett har varit på B lok i Norge som inhyrdes några år innan ockupationen av Norge.

E 1125 i Norge

av Thor Bjerke @, Hamar, Monday, December 27, 2010, 16:00 (4863 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

E 1189 var i flg mine opplysninger i Trondheim distrikt fra februar til april 1940 og fra mai 1940 til august 1941.

E 1329 i Narvik var der fra september 1940 til april 1941.

Når det gjelder B 1037 så er kilden en krigsberetning for NSB Narvik distrikt, hvor det står at loket stod i beredskap i Kiruna for NSBs regning.

Det finnes svært få kjente fotos av svenske damplok i Norge. Jeg kan ikke huske å ha sett noen fra 2. verdenskrig utover det av 1451 ved togulykken på Meråkerbanen.

Jeg antar at all kjøring på norsk side av grensen var med lokomotivpersonale fra NSB.

E 1125 i Norge

av Erik W. Johansson, Haslum, Norge, Tuesday, December 28, 2010, 00:58 (4862 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Til nå har heller ikke jeg sett noen bilder av svenske lok i Norge under krigen. Fra 30-tallet finnes det en del bilder av B-lok på Østfoldbanen - bl.a. dette.

E 1125 i Norge

av Conny Sernfalk, Tuesday, December 28, 2010, 09:14 (4862 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Til nå har heller ikke jeg sett noen bilder av svenske lok i Norge under krigen. Fra 30-tallet finnes det en del bilder av B-lok på Østfoldbanen - bl.a. dette.

Tack för alla svar. Även Norsk Jernbanemuseum har lagt ut bilder på t.ex B 1323 från 1930 talet (bild 37, 48-50).
http://asp06.bibits.no/jbv/WebSearch/seek_cgi.exe