NSB hadde en voldsom trafikkøkning under den tyske okkupasjonen. Det var spesielt på Meråkerbanen og Ofotbanen det var innlånt lok fra SJ i denne perioden.
På grunn av stor trafikk og mye eksport fra Sverige inngikk NSB i januar 1940 avtale med SJ, som fra 19. februar 1940 satte inn tre Gb-lokomotiver i turnus Östersund-Storlien-Trondheim og tilbake. Det var i hovedsak tremasse, cellulose, trelast og kryssfiner som ble sendt over Storlien. Svenska Cellulose AB ønsket for eksempel å sende 300 000 tonn fra Sundsvall til Hommelvik. Gb 1451 som trakk toget som sporet av i 1941, ser ikke ut til å ha vært utlånt til NSB, men inngikk i de tre Gb-lokene som gikk i turnus frem til Trondheim.
Foruten de som som er nevnt, skal B 1374 ha vært i Norge høsten 1942.
Tack Bengt och Thor för kompletterande och intressant info till det som redan skrivits i "Damplokomotiver i Norge".
Både E 1189 och 1329 tycks ha varit i Narvik vid ungefär samma tidpunkt. Samtidigt?
Vilken funktion hade B 1037 som enligt boken stod i beredskap för NSB räkning i Narvik? Reservlok utan planlagd tjänst? Vilken tidsperiod?
Var Gb loken stationerade vid Trondheim och framfördes av norsk personal (och därmed kan sägas var utlånade / uthyrda till NSB)? Eller behöll loken sin stationering och underhåll i Sverige?
Vilka lokindivider användes?
Finns det kända foton på Svensk lok under tjänstgöring i Norge under 2:a världskriget? Dom foton jag sett har varit på B lok i Norge som inhyrdes några år innan ockupationen av Norge.