Ervalla 1960-tal ... (Fotografier/bildfrågor)

av Michael Erhardsson, Wednesday, May 21, 2008, 09:15 (5791 dagar sedan)

Med tanke på stundande jubileum hos oss på NBVJ kommer här
en bild ifrån Ervalla och trafikutbyte med rälsbuss
Yo2 från någon gång på 1960-talet troligen.

Mvh
Michael

[img]http://farm4.static.flickr.com/3262/2499316199_0b97e68911_b.jpg[/img]

Ervalla 1960-tal ...

av Granis, Wednesday, May 21, 2008, 09:48 (5791 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

Trevligt! Hur stor chans är det att man kan få återuppleva detta nån gång i framtiden? Hur står det till med Ervalla station i dag? Såld och omgjord till bostadshus? Eller riven!?

/ L G

Ervalla 1960-tal ...

av Björn Rundqvist @, Wednesday, May 21, 2008, 10:42 (5791 dagar sedan) @ Granis

Jag gillar en vardagsbild som denna! För ungdomen är detta forntid, för mig som är äldre så är det så nyligen och så typiskt. Observera den alltid närvarande "tanten" med sin hatt och varma yllekappa.

Var det Bruno Kock han hette, SJK-medlemman som var tkl där vid den tiden?

När upphörde den anslutande trafiken och bevakningen?

rnd

Ervalla 1960-tal ...

av Mattias Jansson @, Wednesday, May 21, 2008, 12:11 (5791 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jag gillar en vardagsbild som denna! För ungdomen är detta forntid, för mig som är äldre så är det så nyligen och så typiskt. Observera den alltid närvarande "tanten" med sin hatt och varma yllekappa.

Var det Bruno Kock han hette, SJK-medlemman som var tkl där vid den tiden?

När upphörde den anslutande trafiken och bevakningen?

rnd

När bevakningen upphörde har jag ingen aning om, men NBJs persontrafik upphörde i alla fall 1966. När SJ slutade stanna i Ervalla vet jag inte heller, men eftersom de flesta huvudlinjers lokaltrafik försvann ungefär åren 1968-75 (några var litet tidigare, Uppsala - Krylbo tex) så ligger det nära till hands att det kan ha varit en relativt kort tid efter NBJs nedläggning

Ervalla 1960-tal ...

av Eric Henriksson @, Eskilstuna, Wednesday, May 21, 2008, 13:10 (5791 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Persontrafiken upphörde 19770522 mig veterligen

mvh eric

Ervalla 1960-tal ...

av Anders Persson, Wednesday, May 21, 2008, 11:44 (5791 dagar sedan) @ Granis

Stationshuset står kvar och är i hyfsat skick exteriört. Vill minnas att Banverket la sig vinn om att sälja det till någon, som avsåg ta väl hand om det.
Spåret närmast perrongen är rivet. Kontaktledningsbryggorna är också borta och idag står det vanliga kontaktledningsstolpar.
Hela bangården är riven, vilket vi på NBVJ gjorde år 2005. Det är alltså bara dubbelspåret kvar.

En rälsbuss, kanske just den på bilden, finns bevarad, så med ovan nämnda insränkningar finns möjlighet att återskapa bilden.

Hälsningar
Anders Persson

Byggnader i Ervalla

av Rasmus Axelsson, Wednesday, May 21, 2008, 14:50 (5791 dagar sedan) @ Anders Persson

Godsmagasinet är däremot rivet. Lantmannamagasinet strax söder därom och de hus som jag antar har varit bostadshus samt byk- och tvättstugan väster om stationshuset stod kvar imorse vid 6-tiden... sen verkade banvaktstugan i södra änden av stationsområdet också finnas kvar.

Det ska även ha funnits ytterligare två relativt stora personalhus i trä i Ervalla, men jag vet inte exakt var de har legat... i ett av de har bl.a. tkl Bruno Kock bott enligt uppgift.

Ervalla 1960-tal ...

av Jöran Johansson ⌂, NÖ Småland, Wednesday, May 21, 2008, 17:24 (5791 dagar sedan) @ Granis

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Ervalla2008-04-17frminsk.jpg[/IMG]

Så här såg huset ut för en dryg månad sedan. Ljusförhållandena gjorde att bara baksidan blev fotad.

/Jöran