Hytten på! (Om GHJ och "Dalhem") (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Wednesday, May 21, 2008, 13:06 (5791 dagar sedan)

Senaste rapporten och busfärska uppdateringen kring renoveringen av ångloket SlRJ 3 "Dalhem" på GHJ´s hemsida. Efter lite (mer) "pyssel" och påeldning är denns "klassiker" åter i drift på såväl nuvarande museibana som sin ursprungsbana (det är ju samma!). Fortsatta rapporter lär komma.

/ L G

[image]

Hytten på! - Hatten av!

av Anders Johansson, Wednesday, May 21, 2008, 20:15 (5791 dagar sedan) @ Granis

Dalhem börjar åter likna den godbit hon är...

Hytten på! - Hatten av!

av M.S., Thursday, May 22, 2008, 19:53 (5790 dagar sedan) @ Anders Johansson

Gudars vad vackert! Vilket jobb ni har gjort gubbar!! Ser verkligen fram emot att avlägga ett besök i Hesselby, väldigt snart...

Mattias

Hytten på! - Hatten av!

av Ante Svensson, Friday, May 23, 2008, 00:03 (5790 dagar sedan) @ M.S.

Gudars vad vackert! Vilket jobb ni har gjort gubbar!! Ser verkligen fram emot att avlägga ett besök i Hesselby, väldigt snart...

Mattias

Tackar! Man rodnar upp till örsnibbarna, minst! Du är välkommen! Förresten: Tar du med ventilen till 320 när du kommer?

Ante

Hytten på! - Hatten av!

av WS, Saturday, May 24, 2008, 19:56 (5788 dagar sedan) @ Ante Svensson

Jepp, fina linjer på den här lokkonstruktionen :-)

Hytten på! - Hatten av!

av WS (igen), Saturday, May 24, 2008, 20:05 (5788 dagar sedan) @ WS

Hur gör ni med tanken som en gång satt på främmre gångbordet?
Loket gör sej helt klart bäst utan den tanken.

Hytten på! - Hatten av!

av Kurt Möller, Saturday, May 24, 2008, 21:59 (5788 dagar sedan) @ WS (igen)

Sånt här är lite småintressant, faktiskt.

När införde SlRJ tryckluftbroms...? Låångt efter det att lok 3 levererats...?

Vilken tidperiod ska loket återge...?

Kan tanken ev. trollas bort, framtill, inuti ramverket??

Hytten på! - Hatten av!

av nicke, Saturday, May 24, 2008, 22:44 (5788 dagar sedan) @ Kurt Möller

Loket ska vara i det skick den var på privatbanetiden.
Lufttanken fram har därför tagits bort. Den ersätts av två mindre tankar som placeras i kolboxen. Skyddsplåtar svetsas fast ovanför som kolet ligger på. Tankarna kommer att placeras i någon form av släde som enkelt kan dras fram för inspektion. Därav används tryckslangar i gummi och ej fasta tryckrör.

Vi är på jakt efter lämpliga tankar på max ca 65x40 cm. Tyvärr är lufttankar till ex Scania och Volvolastbilar lite för små. alla tips beaktas!

mvh
"tankletar´n"

SlRJ och tryckluftbroms

av Ante Svensson, Sunday, May 25, 2008, 02:51 (5787 dagar sedan) @ nicke

Svaret på Kurts fråga är att SlRJ aldrig införde tryckluftbroms. Både SlRJ och KlRJ var handbromsade till 1947, liksom alla godståg på GJ med undantag för råsockertågen med SSA:s cistervagnar Roma - Visby - Roma. Därför hade GJ:s ånglok tryckluftbroms, däremot inte sidobanornas. Dalhem fick sin tryckluftbroms från GJ 3 Gotland 1952 när detta lok gick till Trollhättan för "renovering". Ett så modernt lok som KlRJ 5, dvs Np 3071, byggt 1936 fick aldrig tryckluftbroms överhuvudtaget, ett av få Np-lok som inte fick det(?). SJ införde f ö heller inte tryckluftbroms på godsvagnarna på Gotland med undantag för Gp-finkorna från 1950. Gotlandsbanorna var de sista handbromsade banorna i landet.

GHJ renoverar Dalhem till ett SlRJ-skick med bibehållen luftpump. Ska man vara riktigt petig så blir det ett 20-talsskick med tanke på att loket har namnskyltar då dessa togs bort under 1930-talet och bara nummerskyltarna satt kvar. Pumpen behålls med tanke på att det finns vissa fördelar att ha den kvar. Tanken som låg tvärsöver framför sotskåpsluckan tas bort (gjordes redan 1978) och ersätts av dolda tankar. Detta eftersom den tvärsliggande tanken är dominant rent utseendemässigt sett. I motsats till t.ex. Np-lok är det ont om bra ställen att montera en tank. Många Henschellok av liknande typ hade tanken monterad ovanpå pannan framför domen. Inget bra ställe om man vill vara diskret, därför placeras den i kolboxen. Montering i ramen är inte bra då tanken blir svåråtkomlig för inspektioner etc, dessutom är det trångt.
Ante