Vadstena (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Sven Wikblom @, Västerås, Wednesday, May 21, 2008, 16:14 (5791 dagar sedan)

Hej!
Man fölljer ju sakerna i Vadstena. Så gör nog många järnvägsfantaster med mig.
Jag har funderingar som jag skulle vilja ha svar på.
Hur många slipers har bytts i år?
Hur långt är linjen farbar? Sträcka!
Sker det några kontakter med kommunen? Utan sådana lär väll ingentimg fungera!
Kan man få hjälp från EU?

En av många undrande.
Sven

Vadstena

av Christer Brimalm @, Vadstena, Friday, May 23, 2008, 11:56 (5789 dagar sedan) @ Sven Wikblom

Trafiken med tåg kommer under sommaren att förlängas från Katarinaskolan till Pilgrimsvägen, vilket innebär att sträckan förlängs från ca 600 m till ca 1200 m. Det är i skrivande stund osäkert om allt hinner bli klart före trafikstarten 15 juni, men annars öppnas den nya etappen senare under sommaren.

Hela banan till Fågelsta röjs för att vara farbar för dressiner och arbetståg i början av sommaren. Det finns ett par ställen där spåret måste repareras på grund av att bönder kört på och skadat det med maskiner. Även en dålig kulvert ska repareras nu vid månadsskiftet. Uthyrning av dressiner startar preliminärt 6 juni.

Vi vill dels åstadkomma en hel del resultat, dels starta samarbete med andra aktörer inom kultur- och turistsektorn samt även få klar en affärsplan och bidragsansökningar för att ha ett så bra utgångsläge som möjligt innan vi förhandlar med kommunen.

Vissa bidrag från EU kan vara möjliga inom ett Leaderpojekt och bygger då på att vi samarbetar med andra aktörer.

Christer Brimalm
MfWFJ

Hej!
Man fölljer ju sakerna i Vadstena. Så gör nog många järnvägsfantaster med mig.
Jag har funderingar som jag skulle vilja ha svar på.
Hur många slipers har bytts i år?
Hur långt är linjen farbar? Sträcka!
Sker det några kontakter med kommunen? Utan sådana lär väll ingentimg fungera!
Kan man få hjälp från EU?

En av många undrande.
Sven