Nostalgi 5 (Järnväg allmänt)

av Oldsmobile, Saturday, January 01, 2011, 21:24 (4854 dagar sedan)

Snart slut på nostalgiska drömmar
Dg2 136 med grusvagnar inkommer till Ryggen.
[image]

[image]
Dg2 136 en främmande fågel på loksidan
[image]

Det gäller att ha tur - eller att inte förflytta sig. Dubbla Mg i kokståget möter i Ryggen.
[image]

Nu är det bara några bilder kvar - tack för visat tålamod. Jag hade inte hjärtat att slänga dessa utan att visa dom. Slänga å slänga, jag lägger dom i trashmemoryt. Och där blir det svårt att hitta bland annat skräp.
Olds:-( :-D

Nostalgi 5

av HJP, Saturday, January 01, 2011, 21:38 (4854 dagar sedan) @ Oldsmobile

Snart slut på nostalgiska drömmar
Dg2 136 med grusvagnar inkommer till Ryggen.
[image]

[image]
Dg2 136 en främmande fågel på loksidan
[image]

Det gäller att ha tur - eller att inte förflytta sig. Dubbla Mg i kokståget möter i Ryggen.
[image]

Nu är det bara några bilder kvar - tack för visat tålamod. Jag hade inte hjärtat att slänga dessa utan att visa dom. Slänga å slänga, jag lägger dom i trashmemoryt. Och där blir det svårt att hitta bland annat skräp.
Olds:-( :-D

****
Tycker inte alls att detta är skräp.
Jag gillar dina färgbilder. De är värdefulla dokument.
Den tekniska kvalitén, kanske inte är den allra bästa, men bilderna har en härlig känsla.

HJP

Nostalgi 5

av Pär Ekstrand @, Ingarö, Saturday, January 01, 2011, 21:43 (4854 dagar sedan) @ Oldsmobile

Hej,

Tack för alla fantasktiska bilder !

[image]

Visst är detta Qbd vagnar ?

MvH
Pär

Nostalgi 5

av Pär H @, Sunday, January 02, 2011, 13:30 (4853 dagar sedan) @ Oldsmobile

Snart slut på nostalgiska drömmar
Dg2 136 med grusvagnar inkommer till Ryggen.
[image]

[image]
Dg2 136 en främmande fågel på loksidan
[image]

Det gäller att ha tur - eller att inte förflytta sig. Dubbla Mg i kokståget möter i Ryggen.
[image]

Nu är det bara några bilder kvar - tack för visat tålamod. Jag hade inte hjärtat att slänga dessa utan att visa dom. Slänga å slänga, jag lägger dom i trashmemoryt. Och där blir det svårt att hitta bland annat skräp.
Olds:-( :-D

Hej Oldsmobile! God fortsättning och tack för alla nostalgibilder!
När det gäller Dg136; Är det den maskinen som gick under smeknamnet "ormen långe" och en tid var stationerad i Bollnäs som förstärkningslok för att kunna dra tyngre tåg över de berömda Ramsjöbackarna på stambanan norr ut?

Nostalgi 5 - Dg2 136, ensling

av Kent Lillfors @, Älvängen, Monday, January 03, 2011, 00:44 (4853 dagar sedan) @ Oldsmobile

Snart slut på nostalgiska drömmar
Dg2 136 med grusvagnar inkommer till Ryggen.
[image]

[image]
Dg2 136 en främmande fågel på loksidan
[image]

Det gäller att ha tur - eller att inte förflytta sig. Dubbla Mg i kokståget möter i Ryggen.
[image]

Nu är det bara några bilder kvar - tack för visat tålamod. Jag hade inte hjärtat att slänga dessa utan att visa dom. Slänga å slänga, jag lägger dom i trashmemoryt. Och där blir det svårt att hitta bland annat skräp.
Olds:-( :-D

Hej på dig Olds ;-)

Dg2 136 får väl ses som en ensling ???
Levererades i dec 1925 som Ds
Byggdes om i början av 50-talet till
Dg2, förlängdes med en axel, "förbättrad"
dragkraft?????
Hade med stor sannolikhet träkorg vid
födelsen :-D
Bör vara enda D loket med axelföljg 1'D 1'

Skrotades sannolikt i Vislanda nov -76

Jepp förutom att jag måste hämta mer
astma medecin efter helgens bildkavalkad
vars detta vad jag ville säga ;-)

Vill någon hänga mig för detta kan
jag bidra med rep :-P :-P :-P

Kenta

Nostalgi 5 - Dg2 136, prototyp

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, January 03, 2011, 03:38 (4853 dagar sedan) @ Kent Lillfors

[image]

Dg2 136 får väl ses som en ensling ???
Levererades i dec 1925 som Ds
Byggdes om i början av 50-talet till Dg2, förlängdes med en axel, "förbättrad" dragkraft?????
Hade med stor sannolikhet träkorg vid födelsen :-D
Bör vara enda D loket med axelföljg 1'D 1'

Skrotades sannolikt i Vislanda nov -76

Har för mig att detta lok beskrevs i 1956 års SJ-jubileumsbok som nån sorts prototyp med fyra kopplade axlar för att pröva om detta skulle fungera inför konstruktionen av Dm-loket i början av 50-talet. Det fungerade, men jag vet inte om de mittersta axlarna hade tunnsvarvade flänsar eller så. Någon som vet? (Inte helt jämförbart med likaledes 50-talskonstruktionen T2/T21 som hade de fyra kopplade axlarna parvis sidoförskjutbara som Beugniot-boggier.)
/CEO