Kokrock längs "Smalspåret" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Thursday, May 22, 2008, 09:17 (5815 dagar sedan)

Rälsbuss körde in i en flock kor utanför Hultsfred. Frid över kornas minne men tur att ingen människa skadades [i](det verkar dock rört sig om ett tåg utan resenärer)[/i] och hoppas att rälsbussen går att reparera då den lär behövas i den stundande trafiksäsongen. Artikel i [link=http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/27681/]"Vimmerby Tidning"[/link].

/ L G

Kokrock längs "Smalspåret"

av Daniel Niklasson TJF, Thursday, May 22, 2008, 10:41 (5815 dagar sedan) @ Granis

Rälsbuss körde in i en flock kor utanför Hultsfred. Frid över kornas minne men tur att ingen människa skadades [i](det verkar dock rört sig om ett tåg utan resenärer)[/i] och hoppas att rälsbussen går att reparera då den lär behövas i den stundande trafiksäsongen. Artikel i [link=http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/27681/]"Vimmerby Tidning"[/link].

/ L G

Det var i går förmiddag som ett tomtåg som skulle hämta resenärer i Hultsfred körde in en större flock med kor som kommit upp på spåret (dock ej via järnvägens stängsel utan en bra bit från hagen).

Rälsbusståget bestående av YBo5p 897 och UBFo3yp 1791 körde in i flocken varvid B-änden på 897 spårade ur kraftigt och tågets främre del och sida slog i en bergsskärning. Linjehastighet är 50 km/h och tåget höll ca 45 km/h när föraren upptäckte korna på spåret.

Larmning skedde enligt rutiner och polis, veterinär och djurägare tillkallades omedelbart varvid ett antal djur fick avlivas medan andra tagits hem till gården "för observation".

Tåget bärgades under eftermiddagen och bärgningen var gjord på ca en timma efter det att utrustning i form av domkrafter och skjutbord kommit på plats. Bärgningen utfördes av föreningens anställda och tre inkallade medlemmar. Efter en kontrollbesiktning beslutades att i låg fart köra fordonen till Västervik för vidare besiktning. Spåret skadades ej nämnvärt.

Omfattningen av skadorna kommer att klarläggas vid besiktning under helgen.

Daniel Niklasson, TJF

Kokrock längs "Smalspåret"

av Erik Samuelsson, Thursday, May 22, 2008, 11:10 (5815 dagar sedan) @ Daniel Niklasson TJF

En olycka händer så lätt...skönt att höra ändå att det inte var några personskador!

En liten fråga om ansvar - har man som djurägare ansvar för att hålla sina djur inhägnade och kan anses som vållande i liknande fall?
Har man som lantbrukare någon sorts ansvarsförsäkring (typ trafikförsäkring för ko) som träder in eller är det att betrakta som ett ärende enbart för föreningen?

ES

Ko-krockar

av Granis, Thursday, May 22, 2008, 12:38 (5815 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Jag tror nog man kan svara "ja" på båda frågorna. På ULJ skedde en närmast identisk olycka för några år sedan, även då mellan YP-rälsbuss och kor i närheten av Moga. Dock erhöll rälsbussen då ännu lättare skador (den spårade aldrig ur) och lantbrukaren ombesörjde själv "uppstädningen". Vill minnas att det var en ko (kalv?) som fastnade under boggin. Så vitt jag känner till blev det inga efterräkningar för föreningen.

/ L G

Ko-krockar

av Robin Högberg, Thursday, May 22, 2008, 13:38 (5815 dagar sedan) @ Granis

Jag tror nog man kan svara "ja" på båda frågorna. På ULJ skedde en närmast identisk olycka för några år sedan, även då mellan YP-rälsbuss och kor i närheten av Moga. Dock erhöll rälsbussen då ännu lättare skador (den spårade aldrig ur) och lantbrukaren ombesörjde själv "uppstädningen". Vill minnas att det var en ko (kalv?) som fastnade under boggin. Så vitt jag känner till blev det inga efterräkningar för föreningen.

/ L G

Den enda likheten var väl att det var en identisk tågsammansättning som körde på någon typ av nötkreatur... Vid incidenten på ULJ som du pratar om var den en liten kalv det handlade om och det blev heller ingen urspårning. Skadorna som uppstod i samband med detta omfattade endast det i tåget ledande fordonet UBFo3yp 2109 och begränsades till krökta delar i bromsrörelsen samt en sned plog plus en massa sanering (usch!), detta omfattade i runda slängar en dags arbete för en person. Av bilden att döma, samt Niklas rader, verkar det vara avsevärt mycket mer skador här. Större djur + flera djur + urspårning + bergsskärning = dåligt.

Ko-krockar

av Mattias Jansson @, Thursday, May 22, 2008, 17:48 (5815 dagar sedan) @ Robin Högberg

Jag tror nog man kan svara "ja" på båda frågorna. På ULJ skedde en närmast identisk olycka för några år sedan, även då mellan YP-rälsbuss och kor i närheten av Moga. Dock erhöll rälsbussen då ännu lättare skador (den spårade aldrig ur) och lantbrukaren ombesörjde själv "uppstädningen". Vill minnas att det var en ko (kalv?) som fastnade under boggin. Så vitt jag känner till blev det inga efterräkningar för föreningen.

/ L G


Den enda likheten var väl att det var en identisk tågsammansättning som körde på någon typ av nötkreatur... Vid incidenten på ULJ som du pratar om var den en liten kalv det handlade om och det blev heller ingen urspårning. Skadorna som uppstod i samband med detta omfattade endast det i tåget ledande fordonet UBFo3yp 2109 och begränsades till krökta delar i bromsrörelsen samt en sned plog plus en massa sanering (usch!), detta omfattade i runda slängar en dags arbete för en person. Av bilden att döma, samt Niklas rader, verkar det vara avsevärt mycket mer skador här. Större djur + flera djur + urspårning + bergsskärning = dåligt.

Den enda likheten skriver du, men nu gällde ju frågeställningen närmast vad som gäller juridiskt i sådana här sammanhang och då är det väl mycket jämförbara olyckor? Du pratar om de tekniska skadorna på fordonen och därvidlag må det vara olika utfall, men därifrån till att hävda att inga andra likheter finns, är inte det att bli litet "för mycket fordon, för litet annat"?

Ko-krockar

av Robin Högberg, Friday, May 23, 2008, 10:41 (5814 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag tror nog man kan svara "ja" på båda frågorna. På ULJ skedde en närmast identisk olycka för några år sedan, även då mellan YP-rälsbuss och kor i närheten av Moga. Dock erhöll rälsbussen då ännu lättare skador (den spårade aldrig ur) och lantbrukaren ombesörjde själv "uppstädningen". Vill minnas att det var en ko (kalv?) som fastnade under boggin. Så vitt jag känner till blev det inga efterräkningar för föreningen.

/ L G


Den enda likheten var väl att det var en identisk tågsammansättning som körde på någon typ av nötkreatur... Vid incidenten på ULJ som du pratar om var den en liten kalv det handlade om och det blev heller ingen urspårning. Skadorna som uppstod i samband med detta omfattade endast det i tåget ledande fordonet UBFo3yp 2109 och begränsades till krökta delar i bromsrörelsen samt en sned plog plus en massa sanering (usch!), detta omfattade i runda slängar en dags arbete för en person. Av bilden att döma, samt Niklas rader, verkar det vara avsevärt mycket mer skador här. Större djur + flera djur + urspårning + bergsskärning = dåligt.


Den enda likheten skriver du, men nu gällde ju frågeställningen närmast vad som gäller juridiskt i sådana här sammanhang och då är det väl mycket jämförbara olyckor? Du pratar om de tekniska skadorna på fordonen och därvidlag må det vara olika utfall, men därifrån till att hävda att inga andra likheter finns, är inte det att bli litet "för mycket fordon, för litet annat"?

Jag nämnde inte efterräkningarna alls, jag rättade bara Granis. Incidenten i Småland fick en mycket värre utgång än den på ULJ, det var väl mest det jag ville poängtera. Jag lovar att det kommer vara mer än en dags jobb på 897... För övrigt så blir väl efterräkningarna olika beroende på skadorna? Skadorna på ULJ var, i jämförelse, obetydliga. Att hålla på och tjafsa om ersättning och liknande kan kosta mer än vad det smakar...

Kokrock längs "Smalspåret"

av Gunnar Lilienberg, Friday, May 23, 2008, 08:46 (5814 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

En olycka händer så lätt...skönt att höra ändå att det inte var några personskador!

En liten fråga om ansvar - har man som djurägare ansvar för att hålla sina djur inhägnade och kan anses som vållande i liknande fall?
Har man som lantbrukare någon sorts ansvarsförsäkring (typ trafikförsäkring för ko) som träder in eller är det att betrakta som ett ärende enbart för föreningen?

ES

I postvagnen finns en par veckor gammal tråd som handlar om skadeståndsansvar. Mycket kortfattat så är huvudregeln att man endast har ett skadeståndsansvar om man agerar försumligt. Man kan kräva lantbrukaren på skadestånd om han har agerat försumligt, t ex inte har hägnat in ordentligt. Om han däremot gjort det som rimligen kan krävas av honom för att hålla korna inhägnade, då kan man inte kräva honom på skadestånd.

Kokrock längs "Smalspåret"

av Erik Samuelsson, Saturday, May 24, 2008, 00:09 (5814 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

[i]"Om han däremot gjort det som rimligen kan krävas av honom för att hålla korna inhägnade, då kan man inte kräva honom på skadestånd."[/i]

Antar omvänt att lantbrukaren inte kan ställa järnvägen till svars för sin nyslaktade köttfärs...

ES

Kokrock längs "Smalspåret"

av erikp, Saturday, May 24, 2008, 07:00 (5813 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

En olycka händer så lätt...skönt att höra ändå att det inte var några personskador!

En liten fråga om ansvar - har man som djurägare ansvar för att hålla sina djur inhägnade och kan anses som vållande i liknande fall?
Har man som lantbrukare någon sorts ansvarsförsäkring (typ trafikförsäkring för ko) som träder in eller är det att betrakta som ett ärende enbart för föreningen?

ES


I postvagnen finns en par veckor gammal tråd som handlar om skadeståndsansvar. Mycket kortfattat så är huvudregeln att man endast har ett skadeståndsansvar om man agerar försumligt. Man kan kräva lantbrukaren på skadestånd om han har agerat försumligt, t ex inte har hägnat in ordentligt. Om han däremot gjort det som rimligen kan krävas av honom för att hålla korna inhägnade, då kan man inte kräva honom på skadestånd.

Fast å andra sidan kom den diskussionen också fram till att det finns ett fåtal tillfällen då strikt skadeståndsansvar föreligger, bla vid tex järnvägstrafik i vissa fall.
Mer om detta går att finna i Järnvägstrafiklag (SFS 1985:192), där 5 kap lyder:

---

5 kap. Ansvarighet i annat fall än vid befordran

1 § Om någon i annat fall än som förut har nämnts i denna lag har tillfogats personskada eller sakskada till följd av järnvägsdriften, skall järnvägen ersätta skadan med de undantag som anges i andra stycket och i 2 §.
Järnvägen är fri från ansvarighet enligt första stycket, om skadan har orsakats av omständigheter som inte kan hänföras till själva järnvägsdriften och som järnvägen inte hade kunnat undgå eller förebygga följderna av även om den hade vidtagit alla åtgärder som rimligen hade kunnat krävas av den.

2 § Skadas förare eller passagerare i ett motordrivet fordon som är i trafik eller skadas ett sådant fordon eller egendom som befordras med ett sådant fordon, är järnvägen ansvarig endast om skadan har orsakats genom fel eller försummelse på järnvägens sida eller genom bristfällighet i någon anordning för järnvägsdriften.

3 § I fråga om skadestånd enligt detta kapitel gäller 5 kap. och 6 kap. 1-4 §§ skadeståndslagen (1972:207).
Har vållande på den skadelidandes sida medverkat till skador på nötkreatur eller hästar under betesgång eller på renar, får skadeståndet jämkas endast om medverkan har skett uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet.
Skadas ett motordrivet fordon som är i trafik eller egendom som befordras med ett sådant fordon, skall medverkan till denna sakskada anses föreligga, om vållande i samband med förandet av det skadade fordonet eller det fordon som den skadade egendomen befordrades med eller bristfällighet på fordonet har medverkat till skadan. Lag (2002:347).

---

Det förefaller inte helt otroligt att det är järnvägens ansvar att ersätta för de förlorade djuren. Någon har tillfogats sakskada - de döda djuren - till följd av järnvägsdriften. Skadan kan inte sägas inte bero på järnvägsdriften, så andra stycket 1 § är inte tillämpligt, och inte heller 2 § då den enbart rör gods eller personer som färdas i motorfordon.
3 § säger att skadeståndet enbart får jämkas vad gäller nötkreatur på *betesgång* om den skadelidande medverkat till vållandet genom grov vårdslöshet eller uppsåtligen, och så torde inte vara fallet här.

Nu är jag inte någon jurist, men det förefaller inte som djuren var på "betesgång" om de befann sig utanför sin inhägnad?!? så det kanske finns utrymme för jämkning? Dssutom kan ju denna tolkning i sin helhet vara helt felaktig.

/erikp

Kokrock längs "Smalspåret"

av Olle E, Sunday, May 25, 2008, 22:33 (5812 dagar sedan) @ erikp

5 kap. Ansvarighet i annat fall än vid befordran

1 § Om någon i annat fall än som förut har nämnts i denna lag har tillfogats personskada eller sakskada till följd av järnvägsdriften, skall järnvägen ersätta skadan med de undantag som anges i andra stycket och i 2 §.
Järnvägen är fri från ansvarighet enligt första stycket, om skadan har orsakats av omständigheter som inte kan hänföras till själva järnvägsdriften och som järnvägen inte hade kunnat undgå eller förebygga följderna av även om den hade vidtagit alla åtgärder som rimligen hade kunnat krävas av den.


Nu är jag inte någon jurist, men det förefaller inte som djuren var på "betesgång" om de befann sig utanför sin inhägnad?!? så det kanske finns utrymme för jämkning? Dssutom kan ju denna tolkning i sin helhet vara helt felaktig.

/erikp

Skadan har har inte uppstått av järnvägsdriften, utan av att kossor befann sig på spåret. Givet att järnvägen uppfyllt krav vad gäller stängsling och liknande faller resonemanget på 1§ andra stycket.
Strikt skadeståndsansvar i betydelsen "har skada inträffat är du ansvarig oavsett hur det gick till" gäller i stort sett endast för ägare av husdjur (typ hund & katt), samt vid kärnteknisk verksamhet.

Kokrock längs "Smalspåret"

av aa, Wednesday, May 28, 2008, 04:34 (5809 dagar sedan) @ Olle E


Skadan har har inte uppstått av järnvägsdriften, utan av att kossor befann sig på spåret. Givet att järnvägen uppfyllt krav vad gäller stängsling och liknande faller resonemanget på 1§ andra stycket.
Strikt skadeståndsansvar i betydelsen "har skada inträffat är du ansvarig oavsett hur det gick till" gäller i stort sett endast för ägare av husdjur (typ hund & katt), samt vid kärnteknisk verksamhet.

Skadan är en följd av järnvägsdriften, då det var ett tåg som körde på djuren. Kossor på spåret leder inte till några döda djur, utan först när ett tåg kör på dem. Alltså är skadan självfallet en följd av järnvägsdriften. Den är naturligtvis OCKSÅ en följd av att kossorna befann sig på spåret, men dessa båda är ju inte alls ömsesidigt uteslutande, och "följd av" anger inte något om vållande. I 3 § så ser du t.o.m. att skadeståndet inte skall jämkas ens om den skadelidande medverkat till att vålla skadan (annat om det är uppsåtligen eller genom *grov* vårdslöshet). Som du säger, har däremot järnvägen "vidtagit alla åtgärder som rimligen hade kunnat krävas av den", så inträder naturligtvis 1 § andra stycket.

Strikt skadeståndsansvar gäller i vissa fall vid järnvägstrafik. Se resonemang tex här:
http://faktabanken.nu/spotlightskadestand.htm
eller här:
http://solros.se/juridiken/anteckningar/skstratt01.htm
eller, bäst, här:
http://www.jus.umu.se/termin3/Skadest%C3%A5ndsr%C3%A4tt/Frageseminarie%2005.htm

Med strikt ansvar så avses ett ansvar som kan inträda även om du inte varit vållande till skadan, som tex anges ovan då skadan varit en följd av den verksamhet som bedrivits.

Kokrock längs "Smalspåret"

av Jepp, Thursday, May 22, 2008, 14:01 (5815 dagar sedan) @ Daniel Niklasson TJF

Märklig rubrik:
"Spårade ur - dödade djur" som om det var urspårningen som var orsaken...
/Jepp

Kokrock längs "Smalspåret"

av Stefan Nilsson, Thursday, May 22, 2008, 17:17 (5815 dagar sedan) @ Jepp

Märklig rubrik:
"Spårade ur - dödade djur" som om det var urspårningen som var orsaken...
/Jepp

Ja, det lät bakvänt. "Ur spår efter ko-llision" hade till och med varit tydigare... ;-)