ASEA-Nohab tillverkarskyltar fråga (m2B) (Fordon: lok)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Friday, May 23, 2008, 12:22 (5815 dagar sedan)

ASEA-Nohab tillverkarskyltar från åtminståne 1932-1933 fanns med två utföranden av typsnittet (jag har sett båda varianter på både Ub & D, både med och utan krom)

Nån som har nån kommentar om hur varianterna ha kommit till? Jag har aldrig tänkt på det men en annan samlare kände inte till den ena varianten och oroar sig för att det är en "ersättningsskylt", något jag inte tror. Det finns ingen korrelation mellan den ena och den andra och stålparanteser eller liknande som skulle styrka "ersättningsskylt-teorin". Verkar också konstigt med tanke på att hakkorset ju togs bort efter 1933.

[img]http://www.nth.se/pv/skylt/080506_s001.jpg[/img]

[img]http://www.nth.se/pv/skylt/070821_s003.jpg[/img]

ASEA-Nohab tillverkarskyltar fråga (m2B)

av Kurt Möller, Friday, May 23, 2008, 12:36 (5815 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Svårförståeligt, ja. Kan det hänga ihop med att man bytte gjut-teknik?

ASEA-Nohab tillverkarskyltar fråga (m2B)

av Niklas Biedermann, Friday, May 23, 2008, 13:13 (5815 dagar sedan) @ Kurt Möller

Svårförståeligt, ja. Kan det hänga ihop med att man bytte gjut-teknik?

Ja, min teori är att de hade två skyltleverantörer eller kanske flera gjutmallar, att den ena gick sönder och så togs en ny fram som blev annorlunda. Men jag har ingen aning. Jag har inte sett ASEA-MV eller ASEA-VM med detta något avvikande typsnitt (som skylten som är blank mässing i tidigare inlägg)