SJK-Jubileum? (Anslagstavla, resor mm)

av Sven Wikblom @, Friday, May 23, 2008, 16:19 (5811 dagar sedan)

Hej!
Undrar om det blir tåg via Bofors-Gyttorp i morgon? Vore roligt med lite tider om man skulle ut och plåta. Även tider från Ervalla är intressanta.
Vi är många som unrar!
MVH
Sven

SJK-Jubileum?

av Anders Persson, Friday, May 23, 2008, 16:54 (5811 dagar sedan) @ Sven Wikblom

Hej!

Det blir tåg över Bofors.
Förhoppningsvis stämmer följande klockslag:
Avgång 05.45 från Nora till Kristinehamn. Två ånglok, Sb 1306 och E2 1046 drar tåget. Därutöver medföljer vattenfinka, tågvärmegeneratorvagn, R3, A5, AB3.
I Kristinehamn tillkopplas en B1:a, tror jag.
Avgång från Kristinehamn kl 9.30.
Kortvarigt uppehåll i Bofors (klockslag okänt) för invigning av trafiken på Boforslinjen. Tåget ska vara åter i Nora kl 13.
Sth mellan Nora och Bofors är 30 km/h, så det finns goda chanser att följa efter tåget med bil och fotografera.

Tåget med SMJ från Stockholm hämtas av NBJ T23 i Ervalla. Vet ej tiderna för det, men ursprungligen var tåget tänkt att anlända till Nora kl 11.30. Gångtiden mellan Ervalla och Nora är cirka 50 minuter.

SJK-Jubileum?

av Mats JJ, Friday, May 23, 2008, 17:24 (5811 dagar sedan) @ Anders Persson

Hej!

Det blir tåg över Bofors.
Förhoppningsvis stämmer följande klockslag:
Avgång 05.45 från Nora till Kristinehamn. Två ånglok, Sb 1306 och E2 1046 drar tåget. Därutöver medföljer vattenfinka, tågvärmegeneratorvagn, R3, A5, AB3.
I Kristinehamn tillkopplas en B1:a, tror jag.
Avgång från Kristinehamn kl 9.30.
Kortvarigt uppehåll i Bofors (klockslag okänt) för invigning av trafiken på Boforslinjen. Tåget ska vara åter i Nora kl 13.
Sth mellan Nora och Bofors är 30 km/h, så det finns goda chanser att följa efter tåget med bil och fotografera.

Tåget med SMJ från Stockholm hämtas av NBJ T23 i Ervalla. Vet ej tiderna för det, men ursprungligen var tåget tänkt att anlända till Nora kl 11.30. Gångtiden mellan Ervalla och Nora är cirka 50 minuter.


Synd man ej kan delta där , kommer det gå ångtåg någon mer gång i sommar på Boforsbanan till Nora?


/Mats

SJK-Jubileum?

av Anders Persson, Friday, May 23, 2008, 18:36 (5811 dagar sedan) @ Mats JJ

Vagnarna på bilden ska gå i jubileumståget. I Kristinehamn tillkopplas en vagn från Nässjö Järnvägsmuseum.
Inget är bestämt om fler ångtåg på Boforslinjen i sommar.
[image]

SJK-Jubileum? SMJ firar 70 år i Nora.

av BD, Friday, May 23, 2008, 21:04 (5811 dagar sedan) @ Anders Persson

[image]

Jodå, den vagnen QF 1973 känner jag väl. Den byggdes upp 1973. Senare ersatte Christer Bisting masonitebeklädnaden med nuvarande träpanel.
Flera av dom som var med om uppbyggandet av vagnen är inte med oss numera.

Själv kommer jag i morgon till Nora i extratåg tillsammans med SMJ som firar klubbens 70-årsjubileum.

Den QFiska vagnen

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, May 23, 2008, 23:15 (5811 dagar sedan) @ BD

[image]

Jodå, den vagnen QF 1973 känner jag väl. Den byggdes upp 1973. Senare ersatte Christer Bisting masonitebeklädnaden med nuvarande träpanel.
Flera av dom som var med om uppbyggandet av vagnen är inte med oss numera.

Det vore intressant om BD också kunde tala om var komponenterna i QF-en kommer ifrån! Vad jag förstår är det flera olika vagnar som har fått släppa till större eller mindre detaljer till denna ändamålsenliga vagn, vattenfinka, speciellt avsedd för anslutning till Sb 1306 för att öka lokets räckvidd.
/CEO

Den QFiska vagnen

av Anders Ö/NJM, Saturday, May 24, 2008, 01:37 (5811 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Du kan väl fråga Torsten B, han var väl projektledare för bygget?
Iaf den enda SJKare jag såg i Tomteboda när bygget pågick samtidigt som vi höll på med 1275.
(det utesluter inte att andra SJKare var där å jobbade när vi inte var där :-) )

Den QFiska vagnen

av BD, Saturday, May 24, 2008, 06:23 (5810 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Du kan väl fråga Torsten B, han var väl projektledare för bygget?
Iaf den enda SJKare jag såg i Tomteboda när bygget pågick samtidigt som vi höll på med 1275.
(det utesluter inte att andra SJKare var där å jobbade när vi inte var där :-) )

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Nja, Torsten B deltog nog inte alls i bygget.
Initiativtagare och den som skaffade fram O-vagnen, som gjordes ramren, lång F-vagn, (från en helsingborgsbana tror jag den ursprungligen kom)vilken släppte till korgen, och tanken från en Q12 (av Or-typ) var Per Lind.

Den QFiska vagnen

av Anders Ö/NJM, Saturday, May 24, 2008, 11:05 (5810 dagar sedan) @ BD

Har ingen aning om de faktiska förhållanden för vem som gjorde vad.
Men minnesbilden är klar på att TB var där och höll på med vagnen samtidigt som minnet inte minns andra SJKare där.
Men jag var väl bara där Lö/Sö å antagligen mest avrannan. Så visst kan andra ha basat för bygget å varit där utan att jag begripit det.

Men som sagt, TB var där ofta och jag fick intrycket av att han basade.

Den QFiska vagnen

av BD, Saturday, May 24, 2008, 21:50 (5810 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Har ingen aning om de faktiska förhållanden för vem som gjorde vad.
Men minnesbilden är klar på att TB var där och höll på med vagnen samtidigt som minnet inte minns andra SJKare där.
Men jag var väl bara där Lö/Sö å antagligen mest avrannan. Så visst kan andra ha basat för bygget å varit där utan att jag begripit det.

Men som sagt, TB var där ofta och jag fick intrycket av att han basade.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det var jag som basade och dessutom såg till att ingen skadade sig.

Den QFiska vagnen

av Anders Ö/NJM, Saturday, May 24, 2008, 22:00 (5810 dagar sedan) @ BD

Har ingen aning om de faktiska förhållanden för vem som gjorde vad.
Men minnesbilden är klar på att TB var där och höll på med vagnen samtidigt som minnet inte minns andra SJKare där.
Men jag var väl bara där Lö/Sö å antagligen mest avrannan. Så visst kan andra ha basat för bygget å varit där utan att jag begripit det.

Men som sagt, TB var där ofta och jag fick intrycket av att han basade.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det var jag som basade och dessutom såg till att ingen skadade sig.

Sedär...ok då var det så.
men hur kunde du se till att ingen skadade sig när du inte var där? :-D
TB jobbade ensam vad jag minns...

Den QFiska vagnen

av BD, Saturday, May 24, 2008, 22:59 (5810 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Sedär...ok då var det så.
men hur kunde du se till att ingen skadade sig när du inte var där? :-D
TB jobbade ensam vad jag minns...

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det viktigaste, nämligen losstagning och lyft av korgen från underredet, säkring och stöttning av korgen, bortrullning av F-underredet, inrullning av O-vagnen med monterad tank samt första fästandet av korgstommen vid underredet skedde under min direkta ledning och deltagande.
Det duger inte att endast lyfta korgen med fyra vevdomkrafter och tro att det ska gå bra.
Svetsning av brickor korg - underrede m m gjordes av Einar L.
Sedan kläddes korgstommen med masonite som målades röd och en del annat arbete. Rördragning och fästande av tanken mot underredet samt iläggning av durkplåt gjorde jag.

SMJ-Jubileum

av Anders Svensson, SKÅJ ⌂ @, Friday, May 23, 2008, 20:23 (5811 dagar sedan) @ Anders Persson

Tåget med SMJ från Stockholm hämtas av NBJ T23 i Ervalla. Vet ej tiderna för det, men ursprungligen var tåget tänkt att anlända till Nora kl 11.30. Gångtiden mellan Ervalla och Nora är cirka 50 minuter.

Kan stämma - tåget från Stockholm gör uppehåll i Ervalla 10:45 - 10:57 för vagnavkoppling - två förstaklassvagnar och en cafévagn hämtas där till Nora, övriga vagnar (2 restaurang- och en personalvagnar) fortsätter med SKÅJ lok till Örebro. //Anders