Skånska vägskydd: Oidentifierad plats (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, January 06, 2011, 21:53 (4829 dagar sedan)

[image]

Denna bild finns hos Sveriges Järnvägsmuseum, enda ledtråden är "Vägövergång strax norr om Trelleborg", och att bilden troligen är tagen under 1940-talet.

Var kan bilden ha tagits? Knappast Kontinentbanan -då skulle bilden vara senast från början av 1930-talet med hänsyn till att banan sedan elektrifierades. Lund - Trelleborg kanske är mest troligt, men bland de vägskyddsbilder som tagits vid den linjen under 1950-talet finns ingen liknande övergång, och telelinjen är inte lika omfattande (vilket förstås kan ha berott på att vissa förbindelser lagts i kabel). Kan det vara Trelleborg - Vellinge?

Att det finns fällbommar tyder på att vägen är bred och/eller starkt trafikerad. Annars hade man nog nöjt sig med svängbommar/grindar. Jag ser inget fällbomsvindspel på bilden, men det kan nog finnas bakom vägvakten.

Skånska vägskydd: Oidentifierad plats

av Claes J, Thursday, January 06, 2011, 23:48 (4829 dagar sedan) @ Harald

Kollade flygbilder och kartor och tycker också att det ser ut som platsen för fotot.

Skånska vägskydd: Tommarpsvägen MTJ (?)

av Gunnar Ekeving, Friday, January 07, 2011, 00:04 (4829 dagar sedan) @ Harald

Jag skulle föreslå korsningen mellan MTJ och Tommarpsvägen och att bilden är tagen mot Trelleborg.

ja, det verkar troligt. Och enligt tidtabellsboken del A hade denna korsning fällbommar. 900 meter närmare Trelleborg fanns vägkorsningen Hedvägen, men eftersom det inte syns någon mekanisk ledning längs spåret sköttes den nog av egen vägvakt.

Skånska vägskydd: Visst är et Tommarpsvägen.

av Per Rasmusson, Saturday, January 08, 2011, 15:49 (4828 dagar sedan) @ Harald

Visst är det Tommarpsvägen i Trelleborg. Vägkorsningen kan även ses på en arkivfilm från SJ. Den finns på samlingen "Järnvägar i 40-talets Skåne" som är utgiven av Sveriges Television och Lavéns teknikhistoriska förlag. Vägkorsningen syns i film nr 4. När jag hade sett filmen, letade jag upp platsen. Tornet på Trelleborgs kyrka syns på bilden och det underlättar för orienteringen. Spåret fanns kvar som industrispår fram till Hedvägen när jag flyttade till Västra Egnahem på 1980-talet.

Underbar bild!

av Rasmus Axelsson, Saturday, January 08, 2011, 16:13 (4828 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

En fantastisk bild: den rena banvallen, damens utstyrsel, kuren och telegrafstolparna!

Skånska vägskydd: Oidentifierad plats

av Erik Samuelsson (tillfällig inloggning), Saturday, January 08, 2011, 16:32 (4828 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hur funkade det rent praktiskt?

Antar att det var manuell "fällning" med vev inne i huset - eller?

Körde man på "tidtabell" eller hur fick man indikation att tåg var på ingång? Jag menar med dagens tider som slår på en 5-6 timmar så verkar det ju ganska döfött att stänga vägen enligt tidtabell... :-D

Extratåg etc. Ringde man från närliggande station på bantelefon eller rasslade det i nån telegraf?

Skånska vägskydd: Hur det fungerade

av Per Rasmusson, Saturday, January 08, 2011, 17:58 (4828 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig inloggning)

Jag har inte tillgång till fakta om platsen, men av bilden att döma så går linledningar i betongtrummor från respektive bomstativ. De förenas i plåtburken som syns mellan damen och kuren. Sen går linorna in i kuren och till ett vevstastiv där. Vägvakten hade tjänstetidtabell i kuren. Närmaste station ringde besked om förseningar, extratåg och övriga anordningar. Vägvakten fällde bommarna när tåget observerades på ett visst avstånd. I Ravlundabro finns en vägskyddsanäggning som fortfarande fungerar på detta sätt.
Gunnar Ekeving har börjat visa bilder från vägskydd mellan Kristianstad och Ystad. Ravlundabro finns på den bandelen. Hoppas det kommer en bild därifrån också. Beträffande Hedvägen i Trelleborg har jag uppgift om att bommarna fälldes med linspel som sköttes från stationen Trelleborg Övre.

Skånska vägskydd: Hur det fungerade

av Gunnar Ekeving, Wednesday, January 12, 2011, 21:28 (4823 dagar sedan) @ Per Rasmusson

Sen går linorna in i kuren och till ett vevstastiv där. Vägvakten hade tjänstetidtabell i kuren.

Möjligen kan fällbomsvindspelet finnas bakom damens rygg. Jag tror det var ganska ovanligt med vindspel inne i kuren, man ville nog helst att vakten skulle vara på utsidan och ha koll på både väg- och järnvägstrafik. Å andra sidan var det ju ovanligt generös fönster i kuren vid Tommarpsvägen, så spelet kanske faktiskt placerats inomhus.

Skånska vägskydd: Hur det fungerade

av Bengt-Åke Andersson, Thursday, March 15, 2012, 22:23 (4395 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Sen går linorna in i kuren och till ett vevstastiv där. Vägvakten hade tjänstetidtabell i kuren.


Möjligen kan fällbomsvindspelet finnas bakom damens rygg. Jag tror det var ganska ovanligt med vindspel inne i kuren, man ville nog helst att vakten skulle vara på utsidan och ha koll på både väg- och järnvägstrafik. Å andra sidan var det ju ovanligt generös fönster i kuren vid Tommarpsvägen, så spelet kanske faktiskt placerats inomhus.

Vindspelet fanns inne i kuren där fanns även en liten kamin.Jag var där ganska

ofta på 50-talet,när Sigrid fällde bommarna.Jag bodde då på Tommarpsvägen 119.

Sigrid bodde snett över vägen mot Tommarpshållet i ett litet koppelhus,tillsammans med en man som hette Thure.Hälsn.Bengt-Åke