Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Friday, January 07, 2011, 23:24 (4851 dagar sedan)

Mellan Everöd och Vittskövle. I november 1957 såg det ut så här:

[image]

[image]

1959 års tidtabellsbok del A nämner automatiska halvbommar, så tydligen hade skyddsanordningarna kompletterats någon gång mellan 1957 och 1959. Dessutom kallades anläggningen då endast Axeltorp. Kanske bränneriet hade lagt ned?

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum.

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Harald, Friday, January 07, 2011, 23:49 (4851 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

På andra sidan huset gick Gärds härads järnvägs linje till Degeberga.

[image]

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Lennart Fransson, Sunday, January 09, 2011, 09:22 (4849 dagar sedan) @ Harald

[image]

På andra sidan huset gick Gärds härads järnvägs linje till Degeberga.

[image]

På kartan finns ett område reserverat för ett triangelspår väster om Everöd. Någon som vet mer?

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Harald, Sunday, January 09, 2011, 10:15 (4849 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det är inget reservat utan en del av den linjen jag nämnde, Gärds härads järnvägs linje Karpalund-Tollarp-Everöd-Degeberga. GJ hade dessutom sidolinjen Everöd-Åhus. GJ övertogs 1898 av Östra Skånes Järnvägar som även övertog bl.a. Eslöv-Hörby järnväg och Hörby-Tollarps järnväg. ÖSJ byggde sedan sträckorna Degeberga-Brösarp, Everöd-Långebro, Långebro-Skepparslöv och slutligen Långebro-Kristianstad. På så sätt uppstod linjerna Kristianstad-Brösarp, Kristianstad-Eslöv och Tollarp-Everöd-Åhus. Den senare lades ned 1936 då man även lade ned den återstående trafiken på sträckan Karpalund-Skepparslöv.

Även i Tollarp kan man se spår av den första linjedragningen på kartan:

[image]

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Lennart Fransson, Sunday, January 09, 2011, 10:46 (4849 dagar sedan) @ Harald

Det är inget reservat utan en del av den linjen jag nämnde, Gärds härads järnvägs linje Karapalund-Tollarp-Everöd-Degeberga. GJ hade dessutom sidolinjen Everöd-Åhus. GJ övertogs 1898 av Östra Skånes Järnvägar som även övertog bl.a. Eslöv-Hörby järnväg och Hörby-Tollarps järnväg. ÖSJ byggde sedan sträckorna Degeberga-Brösarp, Everöd-Långebro, Långebro-Skepparslöv och slutligen Långebro-Kristianstad. På så sätt uppstod linjerna Kristianstad-Brösarp, Kristianstad-Eslöv och Tollarp-Everöd-Åhus. Den senare lades ned 1936 då man även lade ned den återstående trafiken på sträckan Karpalund-Skepparslöv.

Även i Tollarp kan man se spår av den första linjedragningen på kartan:

[image]

Tack. Att den ursprungliga dragningen var Karpalund - Degeberga med sidolinje bl a Everöd - Åhus hade jag missat, trodde sidolinjen var Tollarp - Åhus hela tiden.

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Anders Olsson, Monday, January 10, 2011, 09:58 (4848 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Den gamla linjen från Everöds gamla station (på kartan utsatt som Bv) och den nya ÖSJ-linjen från Everöds nya station fanns under några år i början av 1900-taket paralellt. På detta sätt kunde man fortsätta att köra tåg Tollarp-Degeberga utan att vända riktning (göra rundgång). Behovet var nog inte så stort och dessutom behövdes bevakning av växeln söder om Everöd så redan ca 1903 revs den gamla GHJ-linjen och utseendet blev som på kartan.

Triangelspår

av Thomas Helin, Saturday, January 06, 2018, 21:40 (2295 dagar sedan) @ Anders Olsson

Gamla trådar blir ibland återupplivade.
Enligt Wikipidia fanns det triangelspår även i Karpalund, Degeberga och Åhus. Någon som vet mer hur de var placerade?
Triangelspåren i Skepparlöv, Tollarp och Everöd syns på den Häradsekonomiska kartan.

Triangelspår

av Harald, Saturday, January 06, 2018, 22:53 (2295 dagar sedan) @ Thomas Helin

Gamla trådar blir ibland återupplivade.
Enligt Wikipidia fanns det triangelspår även i Karpalund, Degeberga och Åhus. Någon som vet mer hur de var placerade?

Det fanns inga triangelspår på de platserna. I Degeberga var det ju dessutom bara en genomgående linje. Men linjen lades om något norr om Degeberga och stationen flyttades när förlängningen till Brösarp byggdes. Det kan man också se spår av på Häradskartan.

Triangelspår

av Thomas Helin, Monday, January 08, 2018, 11:11 (2293 dagar sedan) @ Harald

Vid en förnyad kontroll av häradsekonomiska kartan ser jag nu hur den tidigare linjedragningen såg ut i Degeberga.
Däremot är jag fundersam eftersom Järnvägsdata tar upp att det fanns ett triangelspår i Degeberga, i bangardar.se finns en ritning som visar både gamla och nya spår:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1835.jpg
Även i Åhus syns ett triangelspår men det verkar vara raderat:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1871.jpg
Frågan är hur mycket det går att lita på gamla ritningar?

Triangelspår

av Harald, Monday, January 08, 2018, 11:59 (2293 dagar sedan) @ Thomas Helin

Vid en förnyad kontroll av häradsekonomiska kartan ser jag nu hur den tidigare linjedragningen såg ut i Degeberga.
Däremot är jag fundersam eftersom Järnvägsdata tar upp att det fanns ett triangelspår i Degeberga, i bangardar.se finns en ritning som visar både gamla och nya spår:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1835.jpg
Även i Åhus syns ett triangelspår men det verkar vara raderat:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1871.jpg
Frågan är hur mycket det går att lita på gamla ritningar?

Se där! Det verkar som man har haft triangelspår i stället för vändskiva för att vända ångvagnarna. Då har man lärt sig något nytt.

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Claes J, Saturday, January 08, 2011, 00:01 (4851 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Är detta platsen där nuvarande Degebergavägen passerar den gamla banvallen? - Frågan besvarad medan jag knappade på tangenterna. Ser att så är fallet. Snabbare svar än så kan man knappast få. :-D :-)

Enligt uppgift var Axeltorps Bränneri i Everöd verksamt 1902-1971, men det säger inget om var verksamheten befann sig under den tiden.

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Rolf Johansson, Saturday, January 08, 2011, 10:27 (4850 dagar sedan) @ Claes J

Alltså här

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Kjell Aghult @, Saturday, January 08, 2011, 09:10 (4850 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Korsningen var 1936 utrustad som den vid Everöds fure: Enbart s k dimsignalmärke.

Skånska vägskydd: Axeltorps bränneri

av Kjell Aghult @, Saturday, January 08, 2011, 12:28 (4850 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Apropå en tidigare artikel i ämnet: Fick inte korsningen ljud- och
ljussignaler av Sanderson-typ? Dessa tycks ju ha levererats kring 1938.
Saken stämmer med att Axeltorp 1936 hade enbart "dimsignalmärken".

Sandersons signaler

av Gunnar Ekeving, Saturday, January 08, 2011, 22:29 (4850 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Apropå en tidigare artikel i ämnet: Fick inte korsningen ljud- och
ljussignaler av Sanderson-typ? Dessa tycks ju ha levererats kring 1938.
Saken stämmer med att Axeltorp 1936 hade enbart "dimsignalmärken".

stämmer, här är en odaterad närbild

[image]

Och en bild på skåpet:

[image]

Dessvärre har jag inte hittat några ytterligare bilder från Axeltorp på den tiden Sanderson-signaler skyddade plankorsningen

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum