Trelleborg (Järnväg allmänt)

av Marcus, Sunday, January 23, 2011, 10:23 (4840 dagar sedan)

Trelleborg Nedre, sedermera Central - ritad av arkitekterna "Lindvall &
Boklund" och byggd 1898 av Lund-Trelleborgs Järnväg.

http://w.abc.se/m10901/RAIL/trelleborg_n_c.html

Inom några år (2015) ska Trelleborg återfå sin regionala persontrafik,
som då ska ha just Trelleborg Nedre som sin sydliga ändpunkt. Om detta
blir i den pampiga banhallen återstår att se.

/M

Trelleborg

av Kurtan @, Sunday, January 23, 2011, 15:20 (4840 dagar sedan) @ Marcus

Oj - häftig kåk. Har du bilder på banhallen oxå?

Trelleborg - Banhallen från insidan

av Marcus, Monday, January 24, 2011, 11:07 (4839 dagar sedan) @ Kurtan

Oj - häftig kåk. Har du bilder på banhallen oxå?

Inte från utsidan dessvärre; området är allmänt avspärrat och med tanke på vem som huserar i stationen vågar man inte smyga runt alltför mycket. Men från insidan fick jag ett skott!

http://win2003.abc.se/m10901/RAIL/trelleborg_n_c_2.html

Det man kunde ana genom fönstren in till själva stationshuset visade gamla vackra, bevarade takmålningar etc. - hoppas dessa oavsett husets framtida användning kommer bevaras!

/M

Banhallen från insidan - !

av Kurtan @, Monday, January 24, 2011, 22:23 (4839 dagar sedan) @ Marcus

Tackar. Flådigt värre...! Är alltså översta takdelen idag helt borttagen??

Banhallen från insidan - !

av Ante Svensson, Tuesday, January 25, 2011, 10:07 (4838 dagar sedan) @ Kurtan

Tackar. Flådigt värre...! Är alltså översta takdelen idag helt borttagen??

Nix! Det är en glasad lanternin av det större slaget. Intressant att se hallen efter borttagandet av järnvägsmuseet. Sist jag var där så låg de två spåren kvar och bortre kortväggen var en stor glasvägg ut mot bangården. Men var det inte så att kommunen behövde lokalen för användning som butiker, eller hur var det nu?

Hur som helst var det en rätt häftig järnvägsmiljö som försvann i det tysta för inte så länge sedan...

Ante

Trelleborg

av Per Rasmusson, Sunday, January 23, 2011, 19:12 (4840 dagar sedan) @ Marcus

Lund Trelleborgs järnväg byggde stationshuset efter att ha använt ett provisoriskt hus de första åren. Första stationshuset blev sen godsmagasin.
På 1970-talet hade Stins Manckert sitt kontor i tornet. Rummet hade anslutning till balkongen.Någon gång på 70-talet kvitterade jag ut min vagnsnyckel hos honom i det rummet. Den vagnsnyckeln använder jag än i dag. /Per

Trelleborg

av Anders Olsson, Sunday, January 23, 2011, 20:51 (4840 dagar sedan) @ Per Rasmusson

Det är riktigt att det var Lund-Trelleborg som byggde huset men det tillkom lagom till konkurrenten Malmö-Kontinentens öppnande. Banan invigdes högtidligt 1899 (öppnad 1898) av Oscar II och kaiser Vilhelm II.Den pampiga fasaden (som var ännu mer dekorerad från börjar) vänder sig mot havet och de anländande resenärerna från ångbåten från Tyskland. Först 1909 tillkom färjestationen när tågfärjetrafiken började och SJ övertog Kontinentbanan.

Trelleborg

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Monday, January 24, 2011, 08:44 (4839 dagar sedan) @ Per Rasmusson

Kul, har du jobbat i Trelleborg och med vad, känner en som jobbar på växlingen där och började 1975.

Mvh Nicke nyfiken.