Fråga, dvärgsignalers betydels (finlir) (Signaler/säkerhet)

av Stefan Isaksson, Saturday, May 31, 2008, 19:32 (5801 dagar sedan)

Hej,
nyligen gjorde jag en jämförelse av betydelsen för (huvud)därgsignalbilderna mellan två utgåvor av Säo, närmare bestämmt utgåva 11 (1959 upprättad till 1970) och utgåva 13 (1979 upprättad till 1990).

I tiden mellan dessa utgåvor infördes det röda skenet i huvudvärgar (exakt när vet jag inte men skulle gärna vilja veta :-D ).

Mitt problem (eller kanske snarare min observation) gäller den signal som 1990 kallades "snett höger" eller Rörelse tillåten - kontrollera växlar och hinderfrihet

Med tänd stopplykta betyder den givetvis: Stopp för tåg, rörelse tillåten etc för växling, vut, A- och B-fordon.

Men om stopplyktan är släckt (går det förresten?) eller saknas är tycks det mig som om betydelsen även för tåg är rörelse tillåten etc

Är detta korrekt? År 1970 betydde signalbilden nämligen uttryckligen stopp för tåg.

Alltså: har signalbildens "snett höger" betydelse glidit i samband med införandet av stopplykta på en huvuddvärg?

SI

Fråga, dvärgsignalers betydels (finlir)

av Leif, Saturday, May 31, 2008, 21:53 (5801 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Men om stopplyktan är släckt (går det förresten?) eller saknas är tycks det mig som om betydelsen även för tåg är rörelse tillåten etc


På en huvuddvärg lyser antingen det röda skenet eller ett grönt, grönt bara tillsammans med "lodrätt" medan rött kan förekomma tillsmmans med alla signalbilder med de vita lamporna. Med andra ord, om det lyser snett höger men utan rött sken så är signalen trasig.

/Leif

Fråga, dvärgsignalers betydels (finlir)

av Lokföraraspiranten, Sunday, June 01, 2008, 12:40 (5801 dagar sedan) @ Leif

Huvuddvärgsignal har ju ingen egentlig stopplykta eftersom det är en helt annan sorts signal, utan ska snarare ses som en huvudljussignal med kompletterande växlingsdvärgsignal. Precis som Leif skriver så är enda tillfället som röda ljuset kan vara släckt utan att grönt sken visas om signalen är trasig, alltså på samma sätt som en huvudljussignal.

Stämmer det verkligen att vut och a-fordonsfärd fick passera huvuddvärgsignal med röda skenet tänt? Numera så gäller ju röda skenet som stopp även för vut, lite osäker på hur det är med a-fordonsfärd.

Fråga, dvärgsignalers betydels (finlir)

av Lars-Henrik Eriksson, Sunday, June 01, 2008, 13:06 (5801 dagar sedan) @ Lokföraraspiranten

Precis som Leif skriver så är enda tillfället som röda ljuset kan vara släckt utan att grönt sken visas om signalen är trasig, alltså på samma sätt som en huvudljussignal.

Det skulle man kunna tro, men så är det inte.

En huvuddvärgsignal som står kort före tågvägens slutpunkt kan visa "lodrätt" med både det röda och gröna ljuset släckt. (BVF 900, kommentar till §3 mom. 1 avd. e)

Detta beror på att det inte är tillåtet att ha huvudsignaler för nära varandra. Minsta avståndet beror på omständigheter och signalbilder, men en huvuddvärgsignal får aldrig stå närmare än 100 m före nästa huvudsignal. (BVS 544.98011: Yttre signalering.)

Fråga, dvärgsignalers betydels (finlir)

av Leif B, Sunday, June 01, 2008, 13:13 (5801 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Precis som Leif skriver så är enda tillfället som röda ljuset kan vara släckt utan att grönt sken visas om signalen är trasig, alltså på samma sätt som en huvudljussignal.


Det skulle man kunna tro, men så är det inte.

En huvuddvärgsignal som står kort före tågvägens slutpunkt kan visa "lodrätt" med både det röda och gröna ljuset släckt. (BVF 900, kommentar till §3 mom. 1 avd. e)

Detta beror på att det inte är tillåtet att ha huvudsignaler för nära varandra. Minsta avståndet beror på omständigheter och signalbilder, men en huvuddvärgsignal får aldrig stå närmare än 100 m före nästa huvudsignal. (BVS 544.98011: Yttre signalering.)

Aha! Var finns denna variant i verkligheten?

/undrar
Leif

Fråga, dvärgsignalers betydels (finlir)

av S-O Strand, Sunday, June 01, 2008, 15:10 (5801 dagar sedan) @ Lokföraraspiranten

Huvuddvärgsignal har ju ingen egentlig stopplykta eftersom det är en helt annan sorts signal, utan ska snarare ses som en huvudljussignal med kompletterande växlingsdvärgsignal. Precis som Leif skriver så är enda tillfället som röda ljuset kan vara släckt utan att grönt sken visas om signalen är trasig, alltså på samma sätt som en huvudljussignal.

Stämmer det verkligen att vut och a-fordonsfärd fick passera huvuddvärgsignal med röda skenet tänt? Numera så gäller ju röda skenet som stopp även för vut, lite osäker på hur det är med a-fordonsfärd.

För a-fordonsfärd, växling och småfordonsväxling gäller bara de vita skenen. (BVF 900 § 3 mom 1.a)

Huvuddvärgsignalen har ingen 'stopplykta'

av Ulf Pålsson, Sunday, June 01, 2008, 19:25 (5800 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Hej,
nyligen gjorde jag en jämförelse av betydelsen för (huvud)därgsignalbilderna mellan två utgåvor av Säo, närmare bestämmt utgåva 11 (1959 upprättad till 1970) och utgåva 13 (1979 upprättad till 1990).

I tiden mellan dessa utgåvor infördes det röda skenet i huvudvärgar (exakt när vet jag inte men skulle gärna vilja veta :-D ).

Mitt problem (eller kanske snarare min observation) gäller den signal som 1990 kallades "snett höger" eller Rörelse tillåten - kontrollera växlar och hinderfrihet

Med tänd stopplykta betyder den givetvis: Stopp för tåg, rörelse tillåten etc för växling, vut, A- och B-fordon.

Men om stopplyktan är släckt (går det förresten?) eller saknas är tycks det mig som om betydelsen även för tåg är rörelse tillåten etc

Är detta korrekt? År 1970 betydde signalbilden nämligen uttryckligen stopp för tåg.

Alltså: har signalbildens "snett höger" betydelse glidit i samband med införandet av stopplykta på en huvuddvärg?
SI

Njaaa..., den röda ljusöppningen i en huvuddvärgsignal är inte en ’stopplykta’. Den ska inte benämnas ’stopplykta' och den ska inte sammanblandas med en ’stopplykta’ (vilket ju Lokföraraspiranten redan har klargjort, 2008-06-01 kl 12:40).

Så här var det vid SJ fram till 1973: Det fanns dvärgsignaler med endast vita sken och dvärgsignaler som också hade grönt sken; de senare kallades just ’dvärgsignal med grönt sken’.

Vissa dvärgsignaler kunde vara kombinerade med en stopplykta; det gällde både ’vanliga’ dvärgsignaler (d.v.s. utan grönt sken) och dvärgsignaler med grönt sken. Stopplyktan fanns om den punkt där signalkombinationen stod skulle kunna utgöra slutpunkten för en avkortad tågväg. Stopplyktan, som hade en stor ljusöppning, var i allmänhet placerad rakt ovanför dvärgsignalen, men det fanns också exemplar med stopplyktan placerad till vänster eller till höger om dvärgsignalen. Stopplyktan var normalt släckt; den lyste bara när den utgjorde slutpunkten för en låst tågväg som var avkortad tågväg, och då visade dvärgsignalen också ’stopp’ (signalbild ’vågrätt’ om detta inofficiella uttryck tillåts). Kombinationen av ’rött’ från stopplyktan och ’lodrätt’, ’snett vänster’ eller ’snett höger’ fanns inte.

En dvärgsignal med grönt sken hade normalställning ’vågrätt’, oavsett om den var kombinerad med en stopplykta eller inte. När tågväg var lagd från eller förbi en sådan dvärgsignal, visades ett grönt fast eller blinkande sken utöver ’lodrätt’. Vid signalering för växling visades bara ’lodrätt’, ’snett vänster’ eller ’snett höger’.

I samband med ny säo 1973 bestämde man sig att ’uppgradera’ ’dvärgsignal med grönt sken’ till en sorts huvudsignal, kallade ’huvuddvärgsignal’. Det gick så till att dvärgsignaler med grönt sken kompletterades med en röd ljusöppning, placerad snett upp till vänster. I de fall en viss dvärgsignal med grönt sken hade varit kombinerad med en stopplykta, lät man den f.d. stopplyktan utgöra huvuddvärgsignalens röda sken; med en tämligen enkel omkoppling i anläggningen gjordes det så att det röda skenet alltid skulle lysa när det inte lyste något grönt sken. Huvuddvärgsignaler vars röda sken är en f.d. stopplykta existerar fortfarande här och där; jag kommer närmast att tänka på Ånge, där det finns ett ovanligt fall med den röda lyktan placerad till höger om den övriga ljusöppningarna. Ombyggnad från dvärgsignal med grönt sken till huvuddvärgsignal genomfördes snabbt, men på en plats, Sävenäs rbg, var ombyggnaden inte genomförd förrän långt in på 1980-talet.

De ’vanliga’ dvärgsignalerna (utan grönt sken) som var kombinerade med stopplyktor fortsatte som en sådan kombination även efter 1973, men de flesta byttes ut under 1970- och 1980-talet mot huvuddvärgsignaler. Den sista kombinationen ’vanlig’ dvärgsignal och stopplykta fanns på Kristianstad C, fram till 1998.
(forts.)

Huvuddvärgsignalen har ingen 'stopplykta' -- forts.

av Ulf Pålsson, Sunday, June 01, 2008, 19:27 (5800 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

(forts. från ovanstående inlägg)

Så svaret på Stefan Isakssons funderingar om ’snett höger’: Med kombinationen dvärgsignal och stopplykta (i princip till 1973) kunde dvärgsignalen inte visa ’snett höger’ vid de tillfällen då stopplyktan var tänd. För startande tåg var det nödvändigt att ange att ’snett höger’ innebar ’stopp’ för tåg.

Med en huvuddvärgsignal är det tvärt om så att ’snett höger’ bara kan visas när det röda skenet är tänt. (I det specialfall med släckt rött sken som Lars-Henrik Eriksson nämner, 2008-06-01 kl 13:06, är det inte aktuellt med ’snett höger’.) Det röda skenet betyder alltid ’stopp’ för tåg. Ett tåg ska i princip inte stöta på en växlingsdvärgsignal (benämning sedan 1994 på de dvärgsignaler som inte är huvuddvärgsignaler) som bara visar ’snett höger’. Det kan ju förstås ske i samband med signalstörningar som leder till medgivande till passage av huvudsignal i ’stopp’, men i sådana fall är signalbeskedet motiverat även vid tågrörelse: ’rörelse tillåten - kontrollera växlar och hinderfrihet’.

Tilläggas kan att en tänd stopplykta enligt säo betyder "stopp" för alla rörelser, medan det röda skenet i en huvuddvärgsignal betyder "stopp" bara för tåg och vagnuttagning. Det är väl egentligen det som är "beviset" för att det röda skenet i en huvuddvärgsignal inte är en stopplykta ;-) . Här och där i landet finns det huvuddvärgsignaler som inte kan visa grönt sken, eftersom de står vid en punkt förbi vilken tågväg aldrig är möjlig. En sådan huvuddvärgsignal, som bara har vita sken och ett ständigt rött lysande sken, är alltså just en huvuddvärgsignal och inte en kombination av stopplykta och dvärgsignal, vilket somliga tror.
/up

MRO-SÄO 52:2

av Stefan Skoglund, Tuesday, June 03, 2008, 02:04 (5799 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

princip inte stöta på en växlingsdvärgsignal (benämning sedan 1994 på de
dvärgsignaler som inte är huvuddvärgsignaler) som bara visar ’snett höger’. Det
kan ju förstås ske i samband med signalstörningar som leder till medgivande till
passage av huvudsignal i ’stopp’, men i sådana fall är signalbeskedet motiverat
även vid tågrörelse: ’rörelse tillåten - kontrollera växlar och hinderfrihet’.

Vilket skulle i MRO-SÄO i varje fall kallas 52:2.

Finns 52:2 kvar i BV-SÄO ??
om inte , vad är historien då ?

MRO-SÄO 52:2

av Lars-Henrik Eriksson, Tuesday, June 03, 2008, 06:13 (5799 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Finns 52:2 kvar i BV-SÄO ??
om inte , vad är historien då ?

Ja, men den tillämpas mycket sällan. Vad jag förstår enbart i samband med totalhaveri i signalanläggningar som kan förväntas vara under längre tid. I annat fall används §70.

Skillnaden är alltså att §52:2 är en specialparagraf som behandlar passage av felaktig signal med hjälp av tecken från signalvakt, medan §70 behandlar det normala fallet av stoppassage efter direkt kontakt med tkl.