Ommärkning EJ-SJ nummer m.m av smalspårsvagnar - dokument (Fordon: vagnar)

av Peter Sjöquist @, tisdag, februari 01, 2011, 22:51 (2511 dagar sedan)

Hej, som utlovat i den här tråden om några smalspåriga vagnar skannade jag in ett antal listor över omnumrering och -märkning av smalspårsvagnar övertagna på 1940-talet. Det är bilagor till en eller möjligen flera utredningar om fd EJ-vagnars vidare öden.
Hittade också en PM om ommärkningsverksamheten samt om diverse ändringar som skulle göras på vagnar övertagna med banorna i TÖJ.

Filerna finns tillgängliga på länkarna nedan ett tag, och hamnar förhoppningsvis i en historisk hörna på FSVV:s webbsajt så småningom (men det dröjer ett tag, andra angelägna webjobb kommer först). Om någon vill ha dem i ett samlat mejl, så fixar jag det.

891-personvagnar till SJ 1940

EÖJ godsvagnar till SJ
FJ godsvagnar till SJ
GJ godsvagnar till SJ
KBJ godsvagnar till SJ
KTsJ godsvagnar till SJ
LJ godsvagnar till SJ
MÅJ godsvagnar till SJ
NHJ godsvagnar till SJ
NVHJ godsvagnar till SJ
VÅHJ godsvagnar till SJ
VJ godsvagnar till SJ
ULB godsvagnar till SJ
ÖSmJ godsvagnar till SJ

Mbr skrivelse om ommärkning av godsvagnar Mbr 662/44

Mbr skrivelse om märkning och ändringsarbeten på fd TÖJ vagnar Mbr 200/50

/Peter S

PS. Hittade motsvarande för BJ, GDJ, UVHJ, HNJ godsvagnar också, återkommer om intresse finns för dem. Hade tydligen inte blivit helt smalspårig än när jag insamlade dessa vid arkivrensningen hos SJK sådär 1986... :)

Hur var det med tekniska data för dessa då?

av Peter Sjöquist @, tisdag, februari 01, 2011, 22:55 (2511 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Flyttar med frågan om tekniska uppgifter (mått, lastförmåga, yta, vikt, broms, axlar etc etc) för dessa vagnar. Tips på lättåtkomliga källor eller kanske någon som har svar?

320232 NNarp f.d. Nasp/NNasp f.d. KBJ N3 1448 KVAB 1912
320992 NNsp f.d. Nsp f.d ÖSmJ N(2?) 142 Görlitz 1920
321345 Psp f.d. ÖJ P 482 senare I D 39 drs Tjv 617579, RB 25/27 KVAB 1943
322559 Osp f.d. VGJ O 2011 ASJ Falun? 1916
323084 NNrp f.d. NVHJ NN2/NNr 1910 ASJL 1916
323761 NNsp f.d. MÖJ NN 320 f.d. VSBJ NN 20 ASJL 1912
323781 NNrp f.d. NÖJ NN 980 ASJL 1929
323835 NNsp f.d. MÖJ NN 1181 ASJL 1914
323906 Orp f.d. VB NN2 496 ASJL 1916

4 Bd Bgv 625501 Buoc Skara f.d. II D 36 Bs Tjv 822 Lidköping f.d. NNsp 322229 f.d. HSJ NN 260 ASJL 1915 omb. spårrensare Bollnäs 1952

2 Bd Tjv 799 Växjö f.d. NNsp 322231 f.d. HSJ NN 263 ASJL 1915 omb. spårrensare Bollnäs 1952

VI D 26 Bs Tjv 843 Kalmar V f.d NVHJ NN1/NNs 1722 ASJL 1916 omb. spårrensare Bollnäs 1950

Hur var det med tekniska data för dessa då?

av Jonas Sjöberg ⌂ @, Solna, tisdag, februari 01, 2011, 23:13 (2511 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Varför fick personvagnarna underlittra b istället för p,(i första littran) för att märkera att det var 891 mm? Senare gällde väl p även för personvagnar?

Hur var det med tekniska data för dessa då?

av z750asn @, onsdag, februari 02, 2011, 20:47 (2510 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Varför fick personvagnarna underlittra b istället för p,(i första littran) för att märkera att det var 891 mm? Senare gällde väl p även för personvagnar?

Innan 1944 användes bostäverna a (1067) och b (891), dessa ändrades till t respektive p .

Mvh
Anders S, Kalmar

Hur var det med tekniska data för dessa då?

av Herbert Paalberg @, Västervik, onsdag, februari 02, 2011, 13:12 (2510 dagar sedan) @ Peter Sjöquist

Peter, kolla särtryck 420 Gv (77:III) utgåva 84 Mbr. (år 1957)
Palle i Vika (har detta str).;-)

Hur var det med tekniska data för dessa då?

av Peter Sjöquist @, torsdag, februari 03, 2011, 20:43 (2509 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Hm, bra tips ja... Tack! Har tyvärr inte själv tillgång till den.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum