Tillfälligt lystringsmärke

av mamma Ulla @, Sunday, June 01, 2008, 22:09 (5802 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

På 40-talet hade man problem med osäker funktion på en del vägskyddsanläggningar. Därför försåg man dem efterhand med V-signaler. I avvaktan på det vidtogs en del åtgärder.

Det ryktas att man ibland hade vägvakter med vita och röda flaggor. Vet inte om det stämmer.

Tillfälligt lystringsmärke

av Staffan Eriksson, Sunday, June 01, 2008, 22:25 (5802 dagar sedan) @ mamma Ulla

Ordergivningen var annorlunda förr, fanns det inte veckoorder?

Jag hittade den här också, det blev mycke tutande vid Barsele.
Tydligen vägar som inte användes så mycket annars.:-)

[img]http://farm4.static.flickr.com/3138/2542762278_f4e2012c54_o.jpg[/img]

Tillfälligt lystringsmärke

av Anders Ljung, Sunday, June 01, 2008, 22:30 (5802 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Tydligen vägar som inte användes så mycket annars.:-)

Det står uttryckligen timmerväg och i anm trafik med foror och datumen anger vintertid då den mesta av timmeravverkningen skedde.
Kanske gäller detta tre helt nya korsningar som bara existerar under denna timmersäsong?

Tillfälligt lystringsmärke. Veckoorder

av Carl-Axel Schiller, Monday, June 02, 2008, 08:54 (5801 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Ordergivningen var annorlunda förr, fanns det inte veckoorder?

Begreppet "veckoorder" fanns inte i 1941 års utgåva av säo.

I 1947 års utgåva (gällande fr o m 1 nov 1947) stod under "Begreppsbestämningar" (med nyhetsstreck):

"[b]Veckoorder[/b] (vko) = för vissa bansträckor gällande veckovis upprättad sammanställning sammanställning av vissa order till tps"

Veckoorder har tydligen tillkommit under perioden 1941-1947. Jag tror mig ha sett en vko från 1944.

[i]Obs att vko endast gällde "vissa bansträckor" [/i]

Tillfälligt lystringsmärke. Veckoorder

av 1067, Wednesday, June 04, 2008, 21:44 (5799 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Har ett svagt minne att jag har satt upp såna i kurvor och före skärningar på Nynäsbanan. A-signaler kallade vi dem. Då tutade lokförarna så att gubbarna i skärningar och på andra ställen hann kliva ur spåret och morsa och leva tillräckligt länge för att på pensionsdagen kunna inkassera det obligatoriska soluret till sommarstugan.

Tillfälligt lystringsmärke. Ljudsignaltavla m tilläggstavla A

av Carl-Axel Schiller, Wednesday, June 04, 2008, 22:15 (5799 dagar sedan) @ 1067

Har ett svagt minne att jag har satt upp såna i kurvor och före skärningar på Nynäsbanan. A-signaler kallade vi dem. Då tutade lokförarna så att gubbarna i skärningar och på andra ställen hann kliva ur spåret och morsa och leva tillräckligt länge för att på pensionsdagen kunna inkassera det obligatoriska soluret till sommarstugan.

"Ljudsignaltavla med tilläggstavla A" finns kvar i gällande säkerhetsordning och har ännu ej hunnit bli historia.

[i]Websidan har blivit seg. Detta är mitt tredje försök att posta samma meddelande[/i]