Skånska vägskydd: Gyllebosjö (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, February 13, 2011, 14:48 (4792 dagar sedan)

Denna plankorsning har behandlats tidigare:

Bilder från maj 1957

Bilder från 1957 och 2007/2009

Nu hittade jag även några bilder från november 1957:

[image]

Korsningen ligger vid banan Brösarp - Gärsnäs

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Gyllebosjö

av Per Rasmusson, Tuesday, February 15, 2011, 19:30 (4790 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Till höger i nedersta bilden finns rester efter ett grustag som järnvägen använde. På sin tid fanns även stickspår till grustaget och växeln skyddades av en T-semafor. 1979 började Skånska Järnvägar med rälsbusstrafik till Östra Vemmerlöv, som hette Gyllebo på SJ-tiden. Vägskydden i Gyllebosjö och Ljunglyckorna satte jag åter igång. Genast fick vi problem med att signalerna slog om till rött och ringde på nätterna. Det berodde på att spårledningarnas förbindningar(hankar)hade blivit gamla och så hårda att de brast. När skenorna kallnade och krympte blev det helt enkelt avbrott i spårledningarna.
Senare rev Televerket stolpledningen och sen hade vi ingen matning till spårledningarnas bortre ända. Då kopplade jag om anläggningarna till att startas med brytare i reläkurarna. Trafiken till Ö. Vemmerlöv blev inte vad vi hade väntat, så vi besöt oss senare för att vända i Gyllebosjö. Samtidigt behövde vi inte längre korsa allmänna vägen i Gyllebosjö. Ett område med fritidshus vid Gyllebosjön har fått biltrafiken att öka markant. Det fanns planer på en turistanläggning på Gyllebo slott, men därav blev inget. Vi hade hoppats på att rälsbusstrafiken skulle vara ett komplement till turistanläggningen. Gyllebosjön har en fin badplats och många badande åkte med vårt rälsbusståg.