Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki. (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Wednesday, February 23, 2011, 09:31 (4812 dagar sedan)

Nedanstående två foton är tagna i anslutning till lokstationen i Pasila varifrån man hade full uppsikt över linjen mellan Helsingsfors och Riihimäki.

[image]

Tr1 1054 med tåg i riktning mot Riihimäki. Foto i Pasila juli 1965.

[image]

Pr1 768 med lokaltåg. Foto i Pasila juli 1965.

Vi gjorde ett kort uppehåll för tågbyte i Riihimäki, så det blev några foton därifrån.

[image]

Tr2 1316 (Alco 1947). Denna loktyp kallades "Truman" efter den amerikanske presidenten. Tyvärr fick jag aldrig se något av dessa USA-byggda lok i tjänst.
Totalt fanns det 20 lokomotiv av denna typ och de tillverkades av Alco och Baldwin åren 1946-47.

[image]

Vr5 1408 (Vulcan 1945) ’V’ står för växellok. Ännu ett exempel på ett USA-tillverkat lok. Dessa lok hade ursprungligen sadeltank och axelföljd C. För att sänka axeltrycket flyttades tanken bakom hytten och en löpaxel tillades.

[image]

Vr5 1409 (Vulcan 1945). Foto i Riihimäki juli 1965.

Forts. följer.

Björn M.

Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki.

av Oldsmobile, Wednesday, February 23, 2011, 10:09 (4812 dagar sedan) @ Björn Malmer

Tack för dessa härliga bilder. Kanske man törs producera mina bilder från
vårt broderland som en gång tillhörde Sverige till 1809 då man slapp godsherrarna genom att köra ut dom. Förra gången jag försökte blev en flopp.
Jag har dock få "aktiva" bilder då tiden för mina besök var 1974-75 och 1975
släckte man fyrarna. Olds:-)

Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki.

av Mattias J, Wednesday, February 23, 2011, 10:55 (4812 dagar sedan) @ Oldsmobile

Tack för dessa härliga bilder. Kanske man törs producera mina bilder från
vårt broderland som en gång tillhörde Sverige till 1809 då man slapp godsherrarna genom att köra ut dom. Förra gången jag försökte blev en flopp.
Jag har dock få "aktiva" bilder då tiden för mina besök var 1974-75 och 1975
släckte man fyrarna. Olds:-)

Det har iofs aldrig körts ut några godsherrar från Finland i någon större utsträckning, vare sig 1809 eller 1918, men bilder därifrån är hursomhelst trevliga. Man ser förresten rätt tydligt var sadeltanken satt.

Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki.

av Oldsmobile, Wednesday, February 23, 2011, 12:53 (4812 dagar sedan) @ Mattias J

Vad är det du försöker säga? Hör absolut inte hit men det finns faktiskt
CD-skivor fulla med venskar som "flydde" från Finland, myndighetspersoner m.fl. Godsägarna befann sig i säkert "förvar" i Sverige. Jag tycker inte om att man sprider irrläror.
Beträffande Finlandsbilder så får mina ruttna. Dom är delitade. Kan inte mäta mig med Malmers bilder och dom är kanske för nära i tiden. Eller var, rättare sagt. Olds:-|

Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki.

av Mattias J, Thursday, February 24, 2011, 17:16 (4811 dagar sedan) @ Oldsmobile

Vad är det du försöker säga? Hör absolut inte hit men det finns faktiskt
CD-skivor fulla med venskar som "flydde" från Finland, myndighetspersoner m.fl. Godsägarna befann sig i säkert "förvar" i Sverige. Jag tycker inte om att man sprider irrläror.
Beträffande Finlandsbilder så får mina ruttna. Dom är delitade. Kan inte mäta mig med Malmers bilder och dom är kanske för nära i tiden. Eller var, rättare sagt. Olds:-|

Nåja, ta inte så illa upp, men om man nu ska se det på det viset så kan följande formulering: "vårt broderland som en gång tillhörde Sverige till 1809 då man slapp godsherrarna genom att köra ut dom" ge intrycket av att det som hände 1809 var en folklig resning mot den svenska överheter. DET om något vore en tolkning värd beteckningen "irrlära".

Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki.

av Krister P, Wednesday, February 23, 2011, 11:33 (4812 dagar sedan) @ Björn Malmer

Underbara bilder som du visar från våra grannländer.
Först Norge, och nu Finland.

Kan det vara så turligt att du även besökte Danmark och tog bilder där också på ångdriftens sista tid med bl.a. pampiga E-maskiner?

Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki.

av Björn Malmer, Falkenberg, Wednesday, February 23, 2011, 11:57 (4812 dagar sedan) @ Krister P

Kan det vara så turligt att du även besökte Danmark och tog bilder där också på ångdriftens sista tid med bl.a. pampiga E-maskiner?

År 1966 var jag i Köpenhemn och år 1968 i Fredericia. På bägge platserna var E-lok igång, så det kan nog komma bilder lite längre fram.

Mvh Björn M.

Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki.

av Krister P, Wednesday, February 23, 2011, 12:17 (4812 dagar sedan) @ Björn Malmer

Kan det vara så turligt att du även besökte Danmark och tog bilder där också på ångdriftens sista tid med bl.a. pampiga E-maskiner?


År 1966 var jag i Köpenhemn och år 1968 i Fredericia. På bägge platserna var E-lok igång, så det kan nog komma bilder lite längre fram.

Mvh Björn M.

Det ser vi fram emot, Björn!

Ånglok i Finland år 1965. Pasila och Riihimäki.

av Kurtan @, Wednesday, February 23, 2011, 14:19 (4812 dagar sedan) @ Björn Malmer

VRs lok Tr2 "Truman" var en blott nödtorftigt moderniserad variant av "the Russian Decapods", som jänkarna byggde nästan 1 000 exemplar av till ryssarna redan 1917-18. Jag är osäker på om fler länder än Finland fick dessa, men jag tror det. Ngn som vet?

Decapod är universalnamnet på tenderlok med axelföljd 1´E (hjulställning 2-10-0 enligt Whyte).