KP Banan Dalälven (Järnväg allmänt)

av Jan Söderlund, Friday, March 04, 2011, 01:52 (4800 dagar sedan)

Morshyttans bild är ett utmärkt komplement till övriga bilderna, visar timmerupptagningen ur Dalälven,
timret lagrades i Täkten,, Bysjön? För att senare fraktas med Järnvägen till Kvarnsvedens Pappersbruk.
[image]
Person trafik förekom på banan, fotat av ett lev foto av Personvagn från Vmfab.Är det den som idag finns hos RLJ???
[image]
Lev foton av Spårrensare
[image]

[image]
Idag finns som alla vet 2 av Banans fordon Uppställda utomhus inne på KP´s område.
[image]

[image]
Banans namn var Domnarvets Järnväg,, logo skylt på Motorvagnen,
Tack till alla som kom med förslag var Spelfilm kan kopieras, Jan-Håkan-Nordins film kommer nog att kunna visas framöver.

KP Banan Dalälven

av Morshyttan, Friday, March 04, 2011, 10:10 (4800 dagar sedan) @ Jan Söderlund

timret lagrades i Täkten,, Bysjön? För att senare fraktas med Järnvägen till Kvarnsvedens Pappersbruk.

Kanske en onödig kommentar från mig som tar en plats men nu ser jag varför bilderna tagits om hand här på orten, man har eventuellt blandat samman det med Bysjön utanför Horndal :-) ;-)

Där har (väl?) aldrig funnits någon bana så lokalpatriotismen fick ge sig till slut ;-)

men intressant bilder i inlägget, en nedladdning till undertecknad kan kanske få ske !? ;-) :-) :-D

KP Banan Dalälven

av Kurtan @, Friday, March 04, 2011, 20:02 (4799 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Tack för fina bilder. D-loggan med korslagda dalpilar anknöt ju även till järnframställningen...

På bild 1 ser vi ett av f d BJ tyska växelklot.

Går det att se texten på dom två skyltarna på passvagnen??

KP Banan Dalälven

av Christer Hammare @, Friday, March 04, 2011, 20:11 (4799 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Personvagnen finns sedan 1964 sammanbyggd med en sommarstuga i en by i Rättviks kommun. Tillverkad 1923 enligt skylten.

/Christer

KP Banan Dalälven - P2s öde

av Olov Kalderén, Friday, March 04, 2011, 23:29 (4799 dagar sedan) @ Christer Hammare

Hur många personvagnar fanns det?
P (som i Personvagn...) nr 2 finns ju defacto hos RLJ i Östergötland. Däremot vet jag inte vart P nr 1 tog vägen - den hade öppna plattformar till skillnad från P nr 2. Kan det vara P 1 som finns inbyggd i en sommarstuga?
Fin leveransbild för övrigt. Den har jag inte sett förut.
/Olov

KP Banan Dalälven

av Ola Almquist, Saturday, March 05, 2011, 13:42 (4799 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Mycket trevligt!

Det har skrivits om banan någonstans på senare år. Någon som minns var?
Detta finns:
693 KVARNSVEDENS SMALSPÅRIGA JÄRNVÄG Oscar Linde TUNUM 1995 8s

Tunum känner jag dock inte igen, måhända artikeln publicerats någon annanstans?

M.v.h.
Ola