Tomteboda eller Bollnäs? (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Monday, March 07, 2011, 07:28 (4797 dagar sedan)

Dessa bilder kommer ur svjm's arkiv och visar utställningsvagnarna 1956.
Noteringen är Tomteboda 18/4 och Bollnäs 23/4.
Men vilket är det? Är båda bilderna från Bollnäs?

[image]

[image]

Vagnarna är utställningsvagn SJ 3877 So6, fd SJ 3877 DFo11, fd HNJ 26 DFo, fd HNJ 24 BCo2, byggd av AB Atlas 1895, ombyggd till utställningsvagn 1954 samt följevagn SJ 1167 So3 (fd Bo7).

Modelljärnvägen av Gebr. Fleischmann levererad!

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Monday, March 07, 2011, 09:06 (4797 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den fantastiska modelljärnvägen som levererades till SJ av Gebr. Fleischmann i Nürnberg då SJ fyllde 100 år är väl borta nu, men fanns det några bilder av den i de bilder som ni hittade på Jvm?// Roger

Tomteboda eller Bollnäs?

av Anders Svensson @, Monday, March 07, 2011, 09:12 (4797 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag undrar om inte båda bilderna är Bollnäs - lokstallet man skymtar i bakgrunden på första bilden ser ut som det som ligger inom (f d) verkstadsområdet i Bollnäs och det verkar vara samma lastkaj på den andra bilden. Dessutom kan jag inte erinra mig någon lastkaj i Tomteboda (sådant fanns ju på närbelägna Norra station)...

Anders

Tomteboda eller Bollnäs?

av tubrik, Monday, March 07, 2011, 15:59 (4797 dagar sedan) @ Anders Svensson

Ja de är nog bollnäs då lokstallarna idag är tegelfärgade(röda) plus att bryggorna ser väldigt bekanta ut då de inte har ändrast särskilt mycket i denna stad.

Bollnäs - tack!

av Anders Sandgren, Monday, March 07, 2011, 22:15 (4796 dagar sedan) @ tubrik

Som jag misstänkte var bilderna från Bollnäs.
Tack för hjälpen.

Tomteboda eller Bollnäs?

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Monday, March 07, 2011, 10:03 (4797 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det är Bollnäs, lokstallet i tegel skvallrar om det.
Var det denna modelljärnväg som hamnade i SJ:s modellhall i Bonnierhusets källare på Torsgatan i Stockholm, väldigt fin anläggning där tågen gick från Cst till Älvsjö, vart finns denna fina anläggning idag mån tro??

Mvh Nicke nyfiken.

Fleischmann-banan i vagnen

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Monday, March 07, 2011, 10:09 (4797 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Anläggningen Tm-Äs med därtill hörande bro finns förmodligen kvar på Jvm.

Modelljärnvägen i denna vagn däremot, var kvar i vagnen "to the bitter end" då vagnen köptes av NBVJ. Då monterades den ur och slutförvarades i Nässjö.

Enligt tidigare uppgifter, så skall det finnas av Gebr. Fleischmann hantgjorda modeller av Rapidloket bevarade någonstans.

Bilder från tiden på denna stoora modelljärnväg ( 2x12 meter typ) skulle ju vara förnämligt att få se :-D :-D :-D

//Roger

Fleischmann-banan i vagnen

av Per Ljungberg, Monday, March 07, 2011, 10:31 (4797 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Mycket riktigt. Banan fanns i Nässjö. Någon gång för många år sedan skedde ett inbrott och många föremål på banan försvann. De sorgliga resterna förvarades i ett förråd tills de kastades då de inte ansågs vara användbara vid en eventuell återuppbyggnad av anläggningen. Kraven på en modelljärnväg har ju höjts med åren.
PLj

Fleischmann-banan i vagnen

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Monday, March 07, 2011, 10:59 (4797 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Någon som minns modellhallen på Torsgatan??
alltid spännande att gå dit ner i källaren och se på den fina modelljärnvägen till en kostnad av 25 öre. Trist att man kastar så fina saker.

Mvh Nicke nyfiken.

Fleischmann-banan i vagnen

av Ola Ahlström, Monday, March 07, 2011, 14:25 (4797 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Vill minnas att jag läste i en mj-bok från 70-talet om just dessa gåvor från Fleischmann. Tror det var, förutom Ra-lok och det serieutgivna Da-loket, även några ånglok av littera N och två motorvagnståg (Xoa5?). Läste oxså för några år sedan (några kan i detta fall varit mer än tio) att samtliga (?) lokmodeller stals vilket ju stämmer med inläggen ovan. Kan bara inte låta bli att ställa frågan om varför dessa inte dykt upp på begagnat marknaden efter så månfa år - kan det vara så att de förhoppningsvis fortfarade finns i någons ägo och inte är förlorade för alltid?

/Ola

Fleischmann-banan i vagnen

av Anders Sandgren, Monday, March 07, 2011, 15:00 (4797 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Rapidlok och Y6-buss syns på denna bild, ett utdrag ur en av bilderna från vagnen. Loken i längre bort är mer svårbedömda. Detaljbilder saknas tyvärr.
[image]
Ur Svjm's samlingar.

Fleischmann-banan i vagnen

av Uno P, Monday, March 07, 2011, 21:27 (4797 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I Modellhobby nummer 4 1962 fanns en artikel om banan på Järnvägsmuseum i Stockholm.

[image]

[image]
[image][image]
[image]

Fleischmann-banan i vagnen

av Per Ljungberg, Monday, March 07, 2011, 16:09 (4797 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Det som slängdes i Nässjö har jag själv sett och det var verkligen ingenting att spara på. Vad som fanns på Torsgatan har jag ingen aning om. Jag har dock besökt modellutställningen och var mycket imponerad av Årstabron. Men det var nog tidigt 1950-tal så jag var inte så gammal.
PLj

Fleischmann-banan i vagnen

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Monday, March 07, 2011, 19:41 (4797 dagar sedan) @ Per Ljungberg

VAD! slängdes??
Muséet på Torsgatan med modelljärnvägen och modellerna var ett eldorado för oss ungar på 60-talet, man tog spårvagn 4 till Sankt Eriksplan och gick Torsgatan till Bonnierhuset, ingen som minns detta ställe???

Mvh Nicke nyfiken.

Fleischmann-banan i vagnen

av Gunnar Håkansson @, Tuesday, March 08, 2011, 20:57 (4796 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

VAD! slängdes??
Muséet på Torsgatan med modelljärnvägen och modellerna var ett eldorado för oss ungar på 60-talet, man tog spårvagn 4 till Sankt Eriksplan och gick Torsgatan till Bonnierhuset, ingen som minns detta ställe???

Mvh Nicke nyfiken.

Det är två olika anläggningar. Jag har sett båda, men det var mycket länge sedan. Den i vagnen har monterats ner, allt värdefullt är stulet, resten kastat. Den i lokalen vid Torsgatan har monterats ner och lär finnas kvar i Gävle någonstans. Den var den bättre. Någonstans har jag kvar en liten broschyr om banan i vagnen. "Växelborg" tror jag någon station kallades.

Fleischmann-banan i Bonnierhuset

av Gunnar Ekeving, Monday, March 07, 2011, 19:42 (4797 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det som slängdes i Nässjö har jag själv sett och det var verkligen ingenting att spara på. Vad som fanns på Torsgatan har jag ingen aning om. Jag har dock besökt modellutställningen och var mycket imponerad av Årstabron. Men det var nog tidigt 1950-tal så jag var inte så gammal.
PLj

och som antyddes i annat inlägg är nog huvuddelen av materialet från Torsgatan sparat i Järnvägsmuseums magasin i Gävle. Men även här gäller förstås att kraven på realism har ökat med tiden, så det som fungerade för femtio år sedan kanske inte platsar i muséets utställning i dag

Fleischmann-banan i Bonnierhuset

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Monday, March 07, 2011, 20:37 (4797 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

En så fin modelljärnvägsanläggning som denna borde sättas upp igen.

Mvh Nicke nyfiken.

Tomteboda eller Bollnäs?

av Lars-Gunnar Hamberg @, Saltsjö-Boo, Wednesday, March 09, 2011, 01:01 (4795 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Anläggningen i vagnen (Tågstad-Växelborg med bibana till Slutboda )finns beskriven i Hobbyboken för 1957 eller 1958. I den rullande materielen fanns Ra lok och vill jag minnas även F utöver Da. Kontaktledningsstolparna lär ha varit början till den tillverkning av sådana som Bröderna Jonsson senare genomförde.

Jag har sett denna bana på turne i Nynäshamn 1958.


L-G

Tomteboda eller Bollnäs?

av Ola Almquist, Wednesday, March 09, 2011, 02:12 (4795 dagar sedan) @ Lars-Gunnar Hamberg

Anläggningen i vagnen (Tågstad-Växelborg med bibana till Slutboda )finns beskriven i Hobbyboken för 1957 eller 1958. I den rullande materielen fanns Ra lok och vill jag minnas även F utöver Da. Kontaktledningsstolparna lär ha varit början till den tillverkning av sådana som Bröderna Jonsson senare genomförde.

Jag har sett denna bana på turne i Nynäshamn 1958.


L-G

Se även denna tråd och denna.

M.v.h.
Ola