VB Cxx 109, skum motorvagn, Norsk?? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Thursday, March 10, 2011, 20:11 (4793 dagar sedan)

Denna motorvagn finns i SEJIF samlingarnas lösa bilder utan noteringar. Jag tycker den ser lite ovanlig ut, nästan som en spårvagn från Oslo om man betraktar akterskeppet!

Är det någon på detta forum som har någon aning??[link=[image]]VB C109, motorvagn, SEJIF, TGOJ Trafik AB foto genom Roger Lundberg[/link]

//Roger

VB Cxx 109, skum motorvagn, Norsk??

av m.sundström, Thursday, March 10, 2011, 20:29 (4793 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Du har rätt, den avbildade motorvagnen som tillhörde Valdresbanen i Norge var influerad av Oslos spårvagnar. Den hade nå't mycket ovanligt axel/boggiarrangemang - minns jag rätt var den treaxlig med två av axlarna ordnade i en "boggi". Beteckningen var Cmb typ 17 a och jag tror den kallades Kristin Lavransdotter - gissningsvis efter Sigrid Undsets stora verk med samm namn.

Olle S

VB Cxx 109, skum motorvagn, Norsk??

av Erik W. Johansson, Haslum, Norge, Thursday, March 10, 2011, 23:20 (4792 dagar sedan) @ m.sundström

Valdresbanens motorvogn 109 ble levert fra Strømmens Verksted allerde i 1935 - to år før de første "gullfisk"-sporvognene. Vognen het "Kristine Valdresdatter" etter hovedpersonen i en norsk film fra 1930. Etter at NSB overtok Valdresbanen i 1937, fikk vognen litra Cmb type 17 og nummer 18247. Den gikk sine siste turer mellom Grimstad og Rise i 1955.


Vognen hadde 45 sitteplasser, men veide bare 9,7 tonn. Vognkassen var av tre kledd med aluminum. Bakakselen var drivaksel og utstyrt med differensial. I løpeboggien foran var hjulene lagret på akslene, slik at alle hjul rullet uavhengig av hverandre og kurvemotstanden minimal.

Erik W. Johansson

VB Cxx 109, inredning?

av Roger Lundberg @, Fräbrunn, Friday, March 11, 2011, 06:37 (4792 dagar sedan) @ Erik W. Johansson

Ett stort tack för så detaljerade svar!!
I samma kuvert så ligger det en bild som verkar vara från samma vagn, varsågoda!

[link=[IMG]http://i51.tinypic.com/15h2646.jpg[/IMG]]VB Cxx 109, inredning, SEJIF, TGOJ Trafik AB foto genom Roger Lundberg[/link]

//Roger