Urspårning Vislanda? (Järnväg allmänt)

av Markus Fredriksson @, Thursday, March 17, 2011, 21:42 (4787 dagar sedan)

Hej på er.

Min farfar jobbade vid Järnvägen i Vislanda hela sitt yrkesverksamma liv. Han var stationsförman.

Jag har för mej att jag i min barndom fick höra något att han var, eller åtminstone ansågs vara, skyldig till en tågurspårning på 50 eller 60-talet i Vislanda.

Känner någon här till vilka incidenter som inträffade där under denna tidsperioden skulle jag vara enormt tacksam för de som eventuellt visste något i min bekantskapskrets finns ej längre med oss tyvärr.

Mvh, Markus Fredriksson

Urspårning Vislanda?

av Peter Andersson, Thursday, March 17, 2011, 22:23 (4787 dagar sedan) @ Markus Fredriksson

Hej.

Jag tror att jag känner personer som jobbade på järnvägsstationen i Vislanda under den aktuella tidsperioden, och som skulle kunna svara på din fråga. Tyvärr har dessa personer inte internet. Skicka ett mail till mej på pa@[ta bort]alpha-con.se sa kan jag antingen förmedla frågan eller kontakktuppgifter.

/Peter

Urspårning Vislanda?

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Friday, March 18, 2011, 07:24 (4787 dagar sedan) @ Markus Fredriksson

Hur länge var Vislanda bemannat, korsade smalspåret södra stambanan i plan eller gick smalspåret under stambanan.

P:S efter urspårningen var det i alla fall nära till skroten nere i Hästhagen på Karlshamnslinjen.


Mvh Nicke nyfiken.

Urspårning Vislanda?

av Nils Lundgren @, Huddinge, Friday, March 18, 2011, 10:33 (4787 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Mitt minne från en resa Helsingborg-Halmstad-Vislanda-Stockholm 1964 är att smalspåret gick under stambanan norr om stationen.

Korsning SSB - KVBJ i Vislanda

av QZGBT5, Friday, March 18, 2011, 10:51 (4787 dagar sedan) @ Nils Lundgren

Mitt minne från en resa Helsingborg-Halmstad-Vislanda-Stockholm 1964 är att smalspåret gick under stambanan norr om stationen.

I "Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926" (band II, sidan 628), står följande:

"Från Vislanda går banan genom en vägport under stambanan genom småskogsbygd upp till Mörhult."

Följdfråga från min sida: Finns vägporten kvar och vad används den isåfall till? Gångbana/bilväg?

/Bengt

Korsning SSB - KVBJ i Vislanda

av Baloo, Friday, March 18, 2011, 11:25 (4787 dagar sedan) @ QZGBT5

Vägporten finns inte kvar idag och delar av banvallen alldeles nordväst om passagen av stambanan är numera del av VIDAs sågverk. Vägporten låg strax söder om där Rv 126 går under stambanan idag.

Korsning SSB - KVBJ i Vislanda

av Jonny Saljefeldt, Friday, March 18, 2011, 14:54 (4786 dagar sedan) @ Baloo

Vägporten finns inte kvar idag och delar av banvallen alldeles nordväst om passagen av stambanan är numera del av VIDAs sågverk. Vägporten låg strax söder om där Rv 126 går under stambanan idag.

En bild jag tog 1982 visar platsen för den fd passagen under stambanan (östra sidan):

[image]

Korsning SSB - KVBJ i Vislanda

av Granis, Friday, March 18, 2011, 15:17 (4786 dagar sedan) @ Baloo

Blir banvallen "Sågvägen" (med förlängning) väster om stambanan?

/ L G

Korsning SSB - KVBJ i Vislanda

av Baloo, Friday, March 18, 2011, 15:27 (4786 dagar sedan) @ Granis

Ja precis. Historiska kartor hos Lantmäteriet i kombination med dagens Eniro-flygbild ger en bra indikation på hur det såg/ser ut.

Urspårning Vislanda?

av Gustaf H. Wadsten, Norrköpings stad, Friday, March 18, 2011, 19:48 (4786 dagar sedan) @ Nils Lundgren

Där nuvarande landsvägen mot Karlshamn går idag.

Mvh Nicke nyfiken.

Urspårning Vislanda?

av Lennart Fransson, Friday, March 18, 2011, 15:00 (4786 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Hur länge var Vislanda bemannat, korsade smalspåret södra stambanan i plan eller gick smalspåret under stambanan.

P:S efter urspårningen var det i alla fall nära till skroten nere i Hästhagen på Karlshamnslinjen.


Mvh Nicke nyfiken.

Vislanda var bemannat större delen av veckans timmar fram tills Fjb:n kopplades in, och det var väl 1987?

Urspårning av vad?

av Rasmus Axelsson, Friday, March 18, 2011, 12:39 (4787 dagar sedan) @ Markus Fredriksson

Jag har för mej att jag i min barndom fick höra något att han var, eller åtminstone ansågs vara, skyldig till en tågurspårning på 50 eller 60-talet i Vislanda.

Känner någon här till vilka incidenter som inträffade där under denna tidsperioden skulle jag vara enormt tacksam för de som eventuellt visste något i min bekantskapskrets finns ej längre med oss tyvärr.

Hur pass känd urspårningen är, beror nog på vad det var som spårade ur. Om det var ett tåg som spårade ur bör det finnas någon säkerhetsrelaterad rapport om saken. Var det "bara" ett växlingssätt som spårade ur är det inte säkert att man tog lika allvarligt på saken och då kanske det bara urspårningen är en del av säkerhetsstatistiken.

Urspårning av vad?

av Lennart Fransson, Friday, March 18, 2011, 14:58 (4786 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag har för mej att jag i min barndom fick höra något att han var, eller åtminstone ansågs vara, skyldig till en tågurspårning på 50 eller 60-talet i Vislanda.

Känner någon här till vilka incidenter som inträffade där under denna tidsperioden skulle jag vara enormt tacksam för de som eventuellt visste något i min bekantskapskrets finns ej längre med oss tyvärr.


Hur pass känd urspårningen är, beror nog på vad det var som spårade ur. Om det var ett tåg som spårade ur bör det finnas någon säkerhetsrelaterad rapport om saken. Var det "bara" ett växlingssätt som spårade ur är det inte säkert att man tog lika allvarligt på saken och då kanske det bara urspårningen är en del av säkerhetsstatistiken.

Instämmer. Hittade nyligen några rapporter jag räddade ur en sopsäck i Växjö för över 20 år sedan. Urspåringar av typen "rälsbuss på spårspärr under växling" blev nog bara en maskinskriven A4 på 60-talet, och efter det högst en siffra i den årliga statistiken.

Urspårning av vad?

av Baloo, Friday, March 18, 2011, 15:29 (4786 dagar sedan) @ Lennart Fransson

"Ub ur!" kanske är en av dessa utförliga rapporter? :-D

Urspårning av vad?

av Lennart Fransson, Friday, March 18, 2011, 15:36 (4786 dagar sedan) @ Baloo

"Ub ur!" kanske är en av dessa utförliga rapporter? :-D

Vad, var, när, hur, och inte minst, vem!

Urspårning av vad?

av Markus Fredriksson @, Friday, March 18, 2011, 16:28 (4786 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Ja, hur stor urspårningen var vet jag tyvärr inte. Det är det jag försöker nysta lite i!
Men jag drar mej till minnes att det var storlekmässigt större än typ rälsbuss.

Urspårning i Vislanda

av KS, Friday, March 18, 2011, 16:47 (4786 dagar sedan) @ Markus Fredriksson

Senaste större urspårning i Vislanda var väl i slutet av 1970-talet när ett södergående persontåg passerade genom norra infartsväxlarna i för hög hastighet.
Men detta berodde inte på någon på stationen.

Om jag minns rätt så blev det "bara" någon enstaka lättare personskada.

[image]

Urspårning i Vislanda

av Lennart Fransson, Friday, March 18, 2011, 16:59 (4786 dagar sedan) @ KS

Senaste större urspårning i Vislanda var väl i slutet av 1970-talet när ett södergående persontåg passerade genom norra infartsväxlarna i för hög hastighet.
Men detta berodde inte på någon på stationen.

Om jag minns rätt så blev det "bara" någon enstaka lättare personskada.

[image]

1980 tror jag. Det var väl en av de olyckor som forcerade byggandet av ATC.

Urspårning i Vislanda

av _Andreas_, Friday, March 18, 2011, 18:05 (4786 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Ojdå vilken röra med alla nedrivna ledninga och lednings-bryggor

pmåste vara kul sysselsättning för den pesonal som fick uppdraget att återställa

:-)

Urspårning i Vislanda

av Jöran Johansson, Saturday, March 19, 2011, 09:14 (4786 dagar sedan) @ Lennart Fransson

1980 tror jag. Det var väl en av de olyckor som forcerade byggandet av ATC.

Det var 1980-08-29 som tåg 29 pga för hög fart spårade ur i en 40-växel. (Tåg 8/1980)

Urspårning i Vislanda

av KS, Friday, March 18, 2011, 18:18 (4786 dagar sedan) @ Markus Fredriksson

Sedan körde VIDA 2006 genom en stoppbock.

[image]

Annars har det varit lungt här.

Urspårning i Vislanda

av Markus Fredriksson, Friday, March 18, 2011, 20:03 (4786 dagar sedan) @ KS

Den minns jag! :)
Har en bekant som känner föraren av det loket. Han hade blivit lovad att följa med uppåt landet dagen efter eller något. Den trippen blev av förståeliga skäl inställd. ;)