Enok en halv (Fordon: vagnar)

av Gunnar Holtz @, Kumla, Tuesday, March 22, 2011, 20:07 (4778 dagar sedan)

Hallå tågdiggare!
Är det någon därute på webben som har en susning om Mariefreds stolthet under
början på -60-talet Enok (Xoa2 203)en motorvagn ombyggd från pasagerarvagn Co5?
Jag har det, men det fattas en väsentlig del för mig och det är Enok en halv som
den hette i folkmun, en godsfinka som hängdes på kroken vid behov! Är det någon som känner till hur den såg ut eller vad det var för littra på den?
Med vänlig mj-hälsning Gunnar.

'Enoks' förartjänst

av Kjell Aghult @, Tuesday, March 22, 2011, 20:47 (4778 dagar sedan) @ Gunnar Holtz

Jag har dålig kunskap om 'Enok' själv men däremot något om hans förare. En hallsbergskollega var en gång yngre förare i Katrineholm (Vid dess
lokstations nedläggning förflyttades han till H.). Förstås fick han
gå sina år på 'skubben'. Vikariaten omfattade inte bara Katrineholms lokala
förarturer utan även lokmästarområdets ytterstationer Mariefred, Malmköping och Eskilstuna med två fasta tjänster var. Överallt äldre män. De yngre fick flänga!

'Enoks' förartjänst, del 2

av Kjell Aghult @, Wednesday, March 23, 2011, 18:20 (4777 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En ort glömdes i uppräkningen, Strängnäs. Katrineholms lokstation hade alltså
förare på fyra ytterstationer. Med relativt små avstånd och personalstyrkor var nog saken ändå hanterbar. Konduktörstjänsten på Strängnäs- och Malmköpingslinjerna sköttes däremot av katrineholmare, 'Enok' kördes normalt enbemannad.

Den mesta åkande tjänsten på linjen Södertälje-Eskilstuna övertogs efter elektrifieringen 1936 av Hagalund (lokpersonal) och Stockholm C (konduktörer). SJ personalstyrka i Eskilstuna minskades kraftigt och många stationära arbetsuppgifter övertogs av TGOJ.

På Strängnäs- och Malmköpingslinjerna drogs alla tåg av Ha-lok. Sth var 70 på
Strängnäslinjen, 60 på Mariefredslinjen och 50 på Malmköpingslinjen.

Katrineholm indrogs som både förar- och konduktörsstation i slutet av 1960-talet.

Enok en halv

av J. O. Andersson, Wednesday, March 23, 2011, 00:09 (4778 dagar sedan) @ Gunnar Holtz

En halv i "Enokenhalv" var en personvagn littera B3, inte en godsfinka. I alla fall är det vad som har sagts mig.

Enok en halv

av Christer Malm, Thursday, March 24, 2011, 11:19 (4776 dagar sedan) @ J. O. Andersson

En halv i "Enokenhalv" var en personvagn littera B3, inte en godsfinka. I alla fall är det vad som har sagts mig.

Jag kan bara hålla med. Vid ett tillfälle på 1950-talet hade jag själv förmånen att få åka i denna B3 som satts in som förstärkning p g a racerbåtstävlingar i Mariefred. Man gjorde åtminstone den dagen inte rundgång utan B3:an kom främst till Mariefred i ankommande tåg från Läggesta. Huruvida detta var sanktionerat vet jag inte, men det fanns regler för backning för det oannonserade lokaltåget till Hedlandet på morgonen. Dessa regler var dock avsedda att tillämpas när Enok var trasig och ersattes av Ha-lok + F1 + B3 vilket inträffade allt oftare under Mariefredstrafikens sista år.

Jag har dock sett Enoks kusin, Xa3 295, ankomma Åkers Styckebruk med förmiddagståget Skebokvarn - Strängnäs med en F1 tillkopplad så även den sammansättningen har förekommit.