Tender C 1033 (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Monday, June 16, 2008, 00:52 (5786 dagar sedan)

1947 finns angett att tender C 1033 åter tagits i tjänst efter att varit slopad. Vad är detta för tender?
Det som burit numret var MKc 1033 (fd MKontJ 5) som 1919 tillsammans med tender MKc 1033 såldes till UVHJ som deras nr 19.
Kom tender 1033 tillbaka med annat lok (fast man verkar varit mer beägen att skilja på snarlika tendrar än slå ihop littera, t.ex E5-lokens tendrar ändrades 1943 (tror jag det var) från L till L5) eller var det en annan tender som fick överta numret?
MKontJ 5 levererades förvisso med 2-axlig tender, men på bilden av synbarligen avställda MKb 1031 (MKontJ 3) som levererades med 3-axlig så har det fått en 2-axlig sådan så byten förekom ju. Det anges dock 1919 som sålt med tender MKc 1033. MKa-MKb hade 3-axliga så kan man ju gissa att MKc åtm 1909 avsåg 2-axlig.
Eller är 1033 en helt annan tender eller står det fel nummer i str 77?

Pannan från MKc 1033 (MKc 1093) kom iofs tillbaka till SJ som L8 1862 (ilagd i UVHJ 11, L8 1583) om man går på tillverkningsnummer. Även UVHJ rokerade väl pannor.

Tender C 1033

av Sid, Monday, June 16, 2008, 09:43 (5785 dagar sedan) @ Anders Sandgren

1947 finns angett att tender C 1033 åter tagits i tjänst efter att varit slopad. Vad är detta för tender?
Det som burit numret var MKc 1033 (fd MKontJ 5) som 1919 tillsammans med tender MKc 1033 såldes till UVHJ som deras nr 19.
Kom tender 1033 tillbaka med annat lok (fast man verkar varit mer beägen att skilja på snarlika tendrar än slå ihop littera, t.ex E5-lokens tendrar ändrades 1943 (tror jag det var) från L till L5) eller var det en annan tender som fick överta numret?
MKontJ 5 levererades förvisso med 2-axlig tender, men på bilden av synbarligen avställda MKb 1031 (MKontJ 3) som levererades med 3-axlig så har det fått en 2-axlig sådan så byten förekom ju. Det anges dock 1919 som sålt med tender MKc 1033. MKa-MKb hade 3-axliga så kan man ju gissa att MKc åtm 1909 avsåg 2-axlig.
Eller är 1033 en helt annan tender eller står det fel nummer i str 77?


Tender C 1033 är densamma som MKc 1033.
Vid förstatligandet av MKontJ användes signaturlittera vid inreggningen av loken oavsett typ, tendern kan mycket väl ha varit lika eller mycket nära en C-tender i utförande, men tendrar fick alltid samma littera som loket vid användandet av signaturlitera.
Den kom tillbaka med lok UVHJ 21 (S 1054), som blev ombyggd till tenderlok hos UVHJ 1937, loket återfick sitt gamla littera och nummer även om det återställdes till tanklok igen först 1946.
Efter iåterställandet av S 1054, återinregistrerades tendern 1947 och kopplades till C 746, flyttades 1950 till L 823 och skrotads med detta lok i Kalmar 1973.
Mvh/Sid

Tender C 1033

av Anders Sandgren, Monday, June 16, 2008, 10:50 (5785 dagar sedan) @ Sid

Tackar så mycket.
Till vilket lok levererades den ursprungligen? Loket tillverkades enligt mina noteringar (NoHAB 454) som 1C-2 MöToJ 6 för att sedan bli MKontJ 5 och senare MKc 1033. C 1033 borde varit en 3-axlig tender.
Bilden på MKb 1031 visar en tvåaxlig d:o, det skulle kunna vara MöToJ 6's ursprungliga tender (eller förvisso en DK/Kd-tender som SJ kopplat på under SJ-tiden).
Samtliga MKontJ's originalbygda lok (1-4) blev ganska kortlivade hos SJ. Även Svarta Maja med sina 2m-hjul.