NKlJ-frågor (Bana)

av Markus F, Monday, June 16, 2008, 09:01 (5787 dagar sedan)

Eftersom Peter Löfs hemsida inte längre verkar vara kvar och jag behöver något att lugna nerverna med tills på onsdag så får jag väl vända mig hit. Det är rätt mastiga frågor, och har nån bra länkar tar jag givetvis tacksamt emot upplysningar.

I alla fall.

1. Hur såg trafikutvecklingen ut på NKlJ? Persontrafiken försvann 1964 och sen lades hurven ner 1990 men hur såg det ut dessemellan? Vad försvann när?

2. Drog ASJ-loken nånsin persontåg under den "riktiga" trafiktiden? Skoghall och Munkfors har ju gjort det annars, det känner jag till.

3. Vilka trafikplatser fanns kvar den sista tiden? Förutom de större stationenerna då, och användes dom till något eller låg de bara kvar?

4. Och så en dum fråga som jag dumt nog inte ka få ur huvudet. Heter det Mo-tjärnshyttan eller Mot-järnshyttan?

NKlJ-frågor

av Granis, Monday, June 16, 2008, 09:49 (5787 dagar sedan) @ Markus F

1. Hur såg trafikutvecklingen ut på NKlJ? Persontrafiken försvann 1964 och sen lades hurven ner 1990 men hur såg det ut dessemellan? Vad försvann när?

Vid mitten av 70-talet lade man om timmertrafiken från järnväg vilket blev dödssstöten för banorna öster om Hagfors. I samma (?) veva hade nämligen också de sista malmtransporterna upphört på den linjen. I början av 80-talet gjordes andra trafikomläggningar vilka medförde att Uddeholmsbolaget slutade ta in olja från Karlstad till Uddeholm/ Hagfors på järnväg, vilket då medförde att även sträckan Deje- Karlstad- Skoghall lades ned. Kvarvarande trafik därefter var väl överförings- och "containertåg" (underreden till överflödiga boggimalmvagnar gjordes om till containervagnar på 80-talet) Deje- Hagfors.

/ L G

NKlJ-frågor

av Måns Johannesson, Monday, June 16, 2008, 13:09 (5787 dagar sedan) @ Granis

1. Hur såg trafikutvecklingen ut på NKlJ? Persontrafiken försvann 1964 och sen lades hurven ner 1990 men hur såg det ut dessemellan? Vad försvann när?


Vid mitten av 70-talet lade man om timmertrafiken från järnväg vilket blev dödssstöten för banorna öster om Hagfors. I samma (?) veva hade nämligen också de sista malmtransporterna upphört på den linjen. I början av 80-talet gjordes andra trafikomläggningar vilka medförde att Uddeholmsbolaget slutade ta in olja från Karlstad till Uddeholm/ Hagfors på järnväg, vilket då medförde att även sträckan Deje- Karlstad- Skoghall lades ned. Kvarvarande trafik därefter var väl överförings- och "containertåg" (underreden till överflödiga boggimalmvagnar gjordes om till containervagnar på 80-talet) Deje- Hagfors.

/ L G

Det var väl såhär:
1975 Malmtransporterna Finnshyttan-Hagfors upphör och banan läggs ned. Transporterna med överföringsvagnar till/från Hagfors flyttas därmed att gå via Deje istället för Finnshyttan.
1979: Timmertransporterna till Skoghall läggs ned och banan Deje-Karlstad läggs ned året efter. Övriga transporter från Karlstad/Skoghall (olja samt spotkörningar med skrot som kommit på båt) motiverar inte att banan behålls.

/Måns

NKlJ-frågor

av Jakob Ehrensvärd, Monday, June 16, 2008, 21:41 (5787 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Det var väl tillochmed så att när Uddeholm sålde sin skogsrörelse till Billerud 1978 så passade NKlJ på att jacka upp fraktpriserna rejält. De hade väl säkerligen varit artificiellt låga via koncernbidrag tidigare.

Prislappen föll inte Billerud i smaken och 1979 var det slut med timmer på NKlJ.

Malmtrafiken dog väl i samband med successiv övergång till skrotbaserad stålproduktion i Hagfors. Då var det slut med malm i både Finnmossen och Persberg.

NKlJ-frågor

av Per-Erik Björkman, Långsele, Monday, June 16, 2008, 23:01 (5787 dagar sedan) @ Jakob Ehrensvärd

Inte bara malmtrafiken påverkades av att masugnsmetallurgin slopades, även transporterna av koks och olja bortföll då.

Per-Erik Björkman

NKlJ-frågor

av HKN, Monday, June 16, 2008, 09:52 (5787 dagar sedan) @ Markus F

På delfråga 4 kan ju nämnas att stationen ursprungligen stavades Mokärnshyttan vilket kanske kan ge viss vägledning..

/Hasse

NKlJ-frågor

av Stefan Nilsson, Tuesday, June 17, 2008, 13:32 (5786 dagar sedan) @ Markus F

Mo-tjärns-hyttan, från Mo-tjärnet (vilket nu det var - antagligen det som på ekonomiska kartan heter "Hyttjärnen" - tjärnet gav namn till hyttan som sen i sin tur ledde till att tjärnet döptes om ;))

[img]http://arstuga.se/jvg/bilder/motjh.jpg[/img]

Äldre stavningar av tjärn (t.ex. "kärn" ) har som sagt förekommit. :)