Lok 31 i Narvik 1940 (Fordon: lok)

av BD, Monday, June 16, 2008, 10:40 (5786 dagar sedan)

[image]

Kan det ha varit LKAB lok som hade nr 31?

Lok 31 i Narvik 1940

av NDJ @, Helsingborg, Monday, June 16, 2008, 14:23 (5786 dagar sedan) @ BD

Stämmer gott. I 1940 sprängde och bombade tyskarna LKAB,s anläggningar i Narvik.

NDJ

Lok 31 i Narvik 1940

av Överkörmästaren, Monday, June 16, 2008, 15:11 (5786 dagar sedan) @ NDJ

Stämmer gott. I 1940 sprängde och bombade tyskarna LKAB,s anläggningar i Narvik.

NDJ

Varför då, egentligen? Det verkar lite skumt med hänsyn till att de väl rimligen behövde LKAB:s produkter.

Lok 31 i Narvik 1940

av Christer Göransson @, Monday, June 16, 2008, 15:35 (5786 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Stämmer gott. I 1940 sprängde och bombade tyskarna LKAB,s anläggningar i Narvik.

NDJ


Varför då, egentligen? Det verkar lite skumt med hänsyn till att de väl rimligen behövde LKAB:s produkter.

Dom retirerade undan från britterna som landsatt en styrka.
Senare drog sig britterna igen, och tyskarna kunde återta Narvik.

/Christer

Lok 31 i Narvik 1940

av Ökm, Monday, June 16, 2008, 16:54 (5786 dagar sedan) @ Christer Göransson

Stämmer gott. I 1940 sprängde och bombade tyskarna LKAB,s anläggningar i Narvik.

NDJ


Varför då, egentligen? Det verkar lite skumt med hänsyn till att de väl rimligen behövde LKAB:s produkter.


Dom retirerade undan från britterna som landsatt en styrka.
Senare drog sig britterna igen, och tyskarna kunde återta Narvik.

/Christer

Aha! Så meningslöst. Suck...

Lok 31 i Narvik 1940

av Anders Sandgren, Tuesday, June 17, 2008, 00:22 (5785 dagar sedan) @ Ökm

Är inte ofta krig det... Meningslös förstörelse för att infria någons målsättning. Militär taktik är inte alltid så lätt att genomskåda.
Det finns en 'hedergrav' i Salzburg över en hög amerikansk flygofficer som vägrade att bomba staden under 2:a världskriget, han hade visst studerat där före kriget. Staden blev inte bombad. Hoppas inte fotbollssupportrarna ändrar på det.

Narvik 1940

av Ante Svensson, Tuesday, June 17, 2008, 23:03 (5785 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Just striderna i Narvik var rätt komplicerade. Engelsmän och fransmän hade planer på att själva invadera norra Norge och Sverige för att slå ut LKAB:s export av malm. Detta hade placerat såväl Norge som oss i axellägret. 9 april var därför ett tyskt försök att hinna först vilket gick rätt bra även om Norge blev en komplicerad operation. Wehrmacht våren 1940 var inte fullt utbyggt ännu, flottan höll som bäst på att sätta sina större fartyg i skick (vara flera gick förlorade i Norge-operationen) och det var väl mest Luftwaffe som hade hyfsad slagkraft. Om man jämför med den stora armé som rullade in i Sovjet sommaren 1941 så var detta en ganska liten krigsmakt, även om den växte snabbt.
I Narvik kom en allierad undsättningslandstigning till stånd vilket slog hårt mot tyskarna; ett antal jagare sänktes av det brittiska slagskeppet Warspite och den tyske generalen Dietls alpjägare tvingades utrymma Narvik och dra sig undan upp på fjället. Med följde ett antal flottister som fått bli infanterister sedan deras jagare sänkts. Den tyska enheten satt intill den svenska gränsen och fruktade ett allierat angrepp, det fanns då planer att korsa den svenska gränsen och gå i internering i Sverige. Detta behövdes inte; den tyska invasionen av Holland, Belgien och Frankrike i maj 1940 ledde till att fransmännen och britterna utrymde Narvik och en förvånad alpjägardivision kunde konstatera att fienden plötsligt givit sig av. Narvik var då tämligen förstört men malmexporten kom som bekant snabbt igång igen.

Narvik 1940

av Stefan Skoglund, Wednesday, June 18, 2008, 05:04 (5784 dagar sedan) @ Ante Svensson

I Narvik kom en allierad undsättningslandstigning till stånd vilket slog hårt mot tyskarna; ett antal jagare sänktes av det brittiska slagskeppet Warspite och

Vilket var en otrevlig överraskning för tyska Flottan, det
var någonstans kring en tredjedel av deras jagare. Överhuvudtaget var
Norge dyrt för flottan. Enda sinkadusen från deras håll var sänkningen
av ett brittiskt hangarfartyg och kontrollen över norskt territorium

den tyske generalen Dietls alpjägare tvingades utrymma Narvik och dra sig undan upp på fjället. Med följde ett antal flottister som fått bli infanterister sedan deras jagare sänkts. Den tyska enheten satt intill den svenska gränsen och fruktade ett allierat angrepp,

Engelsmännen och fransmännen var illa förberedda för strid i Norge.

1. Obefintligt eget flyg dvs Luftwaffe kunde göra som de ville.

2. Kolossala svårigheter att landsätta mtrl från fraktfartygen dvs logistiken
var obefintlig

Narvik 1940

av Anders Sandgren, Thursday, June 19, 2008, 21:53 (5783 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Tyska anfallet mot Norge blev nog dyrare än beräknat, bla förlorade de Blücher vilket gjorde att norske kungen hann fly Oslo. Att han senare inte blev insläppt i Sverige är en annan historia, trots all kanske vi skall vara glada att han inte kom hit med en "svans" av tyska soldater...
Det tyska anfallet mot Benelux/Frankrike gjorde att britterna fick annat att tänka på, vilket lämnade nordnorge åt sitt öde. Ansvarig marinminister för försvaret av Narvik (liksom Gallipoli i första världskriget) var visst en viss Winston Churchill, men han blev ju hjälte sedan.
Man kan undra vad som hänt om engelsmännen ockuperat nordnorge + norra sverige, hade då Sverige gått in på tysklands sida och hur hade det då sett ut idag... Öresundsbron hade måhända varit ett danskt problem och Norge inte bara haft oljan utan även järnmalmen... Gotländska SSR? Nåväl, så illa kunde det väl ändå inte bli (men då kanske det gotländka järnvägsnätet funnits kvar och inte som museibana...)

Glad midsommar!

Lok 31 i Narvik 1940

av s svensson, Tuesday, June 17, 2008, 00:50 (5785 dagar sedan) @ BD

LKAB hade ett antal lok som de kallade F men som SJ kallar Ub. några av F loken i Narvik blev förstörda. Några blev reparerade och troligen kom något till NSB (ev 2516).
Ett LKAB F lok stod uppställt som minnesföremål i Narvik 1994.

Lok 31 i Narvik 1940 - Malm/Ofotbanelänkar

av Ola Almquist, Tuesday, June 17, 2008, 23:19 (5784 dagar sedan) @ s svensson

Googlade lite på LKAB-lok och hittade följande (vissa innehåller inte F-lok, men annat intressant):

Gamle Narvik

LKAB F 29 på Tradera

Arctictrains Gallery

Perlmodell

På den sistnämnda sidan står att LKAB köpte 14 lok, medan på en sida från Norsk MJ Forum som inte finns kvar (men är cachad) står att man köpte 12 st, nr 22 - 33.
Å andra sidan står i nästa mening att loken 23, 33 och 34 såldes till NSB 1959.
Jag efterlyste någon gång vilket lok det är som står uppställt i Narvik, det är inte 27, men det är märkt så. Jag har för mig att jag fick svar, men det var nog på gamla forumet för det går inte att hitta just nu...

M.v.h.
Ola

Lok 31 i Narvik 1940 - Malm/Ofotbanelänkar

av Thor Bjerke @, Hamar, Sunday, June 22, 2008, 17:14 (5780 dagar sedan) @ Ola Almquist

LKAB Narvik hadde i alt 14 F-lok. Nr. 22 - 33 var bygget av Thune og Per Kure i 1931-32, nr. 34-35 av Thune og ASEA i 1937.

I 1959 ble nr. 23, 33 og 34 solgt til NSB som El 10.2518, 2519 og 2520.

Det er noe usikkert hvilket lok som er bevart i Narvik. Det er merket 27, men
loket er ikke ombygget, noe 27 var. Det antas å være nr 24 eller 28.

Nr 26 og 30 skal ha blitt skrotet etter krigsskadene i 1940.

Mange ødelagte lok ble sendt ASEA for reparasjon eller ombygging. Det skal ha vært nr. 22, 25, 27, 29, 31 og 32, og mange (alle) ble deretter utleid og brukt i Sverige inntil de kom tilbake til Narvik i 1945-45.

Även svenska vagnar skadades (m7B)

av NOR, Tuesday, June 17, 2008, 07:31 (5785 dagar sedan) @ BD

Även ett antal svenska vagnar blev skadade vid förmodligen samma bombanfall.

Vid ett besök på Örebro huvudverkstad någon gång på 1980-talets början så gjorde jag några tafatta försök till reprofotografering av fotografier i det som då kallades för ’minnesrummet’. Bland annat så fanns där ett antal bilder av den krigsskadade ACo4 2960 (vagnen finns numera hos MfGDJ i Falun).

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Flera år senare vid SJs arkiv i Tomteboda så skrev jag av diariet för verkstadsbyrån (Vbr). Det här var ju på den tiden då kostnaden för papperskopior ansågs som en ansenlig utgift, därför gjordes mycket för hand. Av numera bortglömda orsaker så var det bara diariet som kopierades, själva skrivelserna lästes förmodligen bara igenom. Antagligen var väl avsikten att kopiera dessa vid ett senare tillfälle.


I Norge skadade person- och godsvagnar.
Verkstadsbyråns arkiv diarienummer 151/40.

27.7.1940 Vstf Ör - > Vbr
Översändande av 9 st. fotografier å i Narvik skadade ACo nr. 2960.

23.8.1940 Pbr - > Vbr
Uppgift å vid vst:na i Ör, Ös och Nvn intagna krigsskadade vagnar. Begäran om värdeuppgift å saknade detaljer och rep av krigsskador.

5.9.1940 Vstf Ör - > Vbr
Uppgift betr. CF4 1700 (833:06)

3.10.1940 Vstf Ör - > Vbr
Uppgift betr. ACo4 nr. 2960 och CDo1 2511.

10.10.1940 Vstf Nvn - > Vbr
Uppgift betr. F4 nr. 25372 och F4 nr. 25367.

11.10.1940 Vstf Nvn - > Vbr
Besiktning av Gsh 26111, Or nr. 32567, Os nr. 16271, Or nr. 23905, Or nr. 32906 och Os nr. 36979.

18.10.1940 Vstf Nvn - > Mbr, Vbr
Besiktning av Os nr. 20065 och Os nr. 20141.

19.10.1940 Mbr - > Vstf Nvn
Skrotning i Nvn av F4 nr. 25372, nr. 25367 repareras.

26.10.1940 Mbr - > Vstf Nvn
Skrotning i Nvn av Gsk nr. 26111 och Or nr. 32567.

26.10.1940 Mbr - > Vstf Nvn
Skrotning i Nvn av Os nr. 20065 och 20141.

7.11.1940 Mbr protokoll
Skrotning av Os nr. 33156.

16.11.1940 Pbr - > NSB
Översändande av räkning å i Narvik skadade SJ personvagnar.

27.12.1940 Mbr - > Vstf Bn
Skrotning i Vs av Os nr. 34976 och Q12 (Or) nr. 28281.

27.12.1940 Mbr - > Vstf Bn
Skrotning i Vs av Os nr. 22726.

30.1.1941 Mbr - > Vstf Bn
Rep av cistern till Q12 (Or) nr. 28281.

10.2.1941 Gbr - > NSB
Ersättningsanspråk för skadade svenska godsvagnar.

8.8.1941
Protokoll ang. slopning och skrotning av i Norge skadade 4 st. Mas-vagnar

19.7.1941 Mbr - > Vstf Nvn
Skrotning av Mas 15659 och 28641 (Norge)

18.8.1941
Protokoll ang. slopning av 8 st. Mas-vagnar.

25.8.1941 Mbr - > Vstf Nvn
Skrotning av Mas 15626.

22.11.1941 Mbr - > V Dc
Skrotning av Mas 15960, 33557 och 34329.

Även svenska vagnar skadades (m7B). Boggityp?

av Per Ljungberg, Tuesday, June 17, 2008, 19:32 (5785 dagar sedan) @ NOR

Vad är det för typ av boggi på vagnen? Den liknar mest modell 35 men avviker en del från den ritning som finns i boken "SJ personvagnar av 1930-talsmodell".
PLj

Även svenska vagnar skadades (m7B). Boggityp?

av NDJ @, Helsingborg, Tuesday, June 17, 2008, 20:17 (5785 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Kanske någon variant av modell 39?

NDJ

Även svenska vagnar skadades (m7B). Boggityp?

av Bertil Bengtsson, Tuesday, June 17, 2008, 20:57 (5785 dagar sedan) @ NDJ

Nej någon variant av modell 39 är det inte! Men förmodligen en provboggi (från Kockums? BD vet) inför anskaffningen av modell 35.
Berra