Nutidshistoriefråga: IORE leveranser (Fordon: lok)

av lattesweden, Monday, June 16, 2008, 20:55 (5765 dagar sedan)

Hej!

Jag har ett minne av att jag sett bilder på att när IORE levererades så åkte boggierna av någon anledning avmonterade på vagnar? Varför? Och hur transporterades resten av loket?

Bockar & tackar för hjälpen!
MVH / Anders Lattermann

Nutidshistoriefråga: IORE leveranser

av Överkörmästaren, Monday, June 16, 2008, 21:39 (5765 dagar sedan) @ lattesweden

Vad har den för sth, kanske trist att dra ett lok genom hela Sverige i 70-80?

Nutidshistoriefråga: IORE leveranser

av Micke Carlsson u p a, Monday, June 16, 2008, 21:51 (5765 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det här minns man ju inte riktigt i detalj, men axeltryckfrågan spelar ju in också. Loket inte barlastat som t ex T46 utan måste istället tas i delar tills malmbanan är i sikte?

Nutidshistoriefråga: IORE leveranser

av Olof W, Monday, June 16, 2008, 22:57 (5765 dagar sedan) @ Micke Carlsson u p a

Axeltrycket var det skäl som angavs i media, t.ex. Tåg.

/Olof

Nutidshistoriefråga: IORE leveranser

av Anders Sandgren, Tuesday, June 17, 2008, 00:01 (5764 dagar sedan) @ Olof W

Iore var ju såväl byggda och extralastade för ett högt axeltryck. Stambanorna genom norrland (ex malmbanan) har väl aldrig varit kända för sin tålighet för högt axeltryck. Redan när Ma/Mb och R-loken transporterades fick det ske tomma och för åtm R-loken demonterade (pannan separat). Även Dm/Rm fick säkert lättas, men där var det väl lösa vikter som kunde tas bort.
Iore transporterades vad jag har sett på särskilda transportboggies med de ordinarie upplastade på vagnar. Transportboggierna gick troligen sedan tillbaka på transportvagnarna inför nästa leverans.
Redan S&NJ's lok var tunga, så tunga att de inte kunde gå på banan. Men de åkte väl båt till & från Luleå.

Nutidshistoriefråga: IORE leveranser

av Anders Eriksson, Tuesday, June 17, 2008, 15:14 (5764 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jo det är vikten som är anledningen.
Minns jag rätt så är IOREs korgsidor 4cm tjocka för att få rätta vikten på loken.
Rena pansarplåten mao.

Mvh Anders

Nutidshistoriefråga: IORE leveranser. På TV

av Per Ljungberg, Tuesday, June 17, 2008, 19:40 (5764 dagar sedan) @ Anders Eriksson

DB:s reklamkanal "Bahn-TV" (över Astra) visar lite då och då en film om transporten av IORE till Sverige.
PLj

Krångel i Tyskland

av BD, Monday, June 23, 2008, 17:20 (5758 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Iore var ju såväl byggda och extralastade för ett högt axeltryck. Stambanorna genom norrland (ex malmbanan) har väl aldrig varit kända för sin tålighet för högt axeltryck. Redan när Ma/Mb och R-loken transporterades fick det ske tomma och för åtm R-loken demonterade (pannan separat). Även Dm/Rm fick säkert lättas, men där var det väl lösa vikter som kunde tas bort.
Iore transporterades vad jag har sett på särskilda transportboggies med de ordinarie upplastade på vagnar. Transportboggierna gick troligen sedan tillbaka på transportvagnarna inför nästa leverans.
Redan S&NJ's lok var tunga, så tunga att de inte kunde gå på banan. Men de åkte väl båt till & från Luleå.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Numera körs vagnar med 25 t axellast på stambanan. Anledningen till varför loken inte transporterades fullt färdiga med 25 t axellast från Kassel till Kiruna får sökas i Tyskland med krångliga byråkrater.
Jämför hur snart det gick att köra svenska sovvagnar till Tyskland efter det att minister Rosengren talat med sin tyske kollega. Dessförinnan var det helt omöjligt.