39:e driftsektionen (Järnväg allmänt)

av ballast, Tuesday, June 17, 2008, 22:09 (5785 dagar sedan)

Vem vet något om sektionens organisation? När upphörde den? Vad ersatte den?
Rimligtvis upphörde den när trafikdistrikten infördes vilket om jag minns rätt
skedde i mitten av 1960-talet. Levde 39 drs kvar? När Stockholms läns landssting
övertog södra delen kan trafiktjänsten övertagits av Uppsala to. Såvitt jag vet är ämnet nte behandlat i olika historiker över banorna.

39:e driftsektionen

av Carl-Axel Schiller, Wednesday, June 18, 2008, 04:56 (5784 dagar sedan) @ ballast

Uppgifter ur ett 149-sidigt kompendium:

"Statens Järnvägar
med föregångare
Organisation 1855-2000
Landsarkivet i Göteborg
Anders Jansson
"

39 driftsektionen (39 drs) - Stockholm - I distriktet
1959-07-01: Bildad vid förstatligande. Verksamhet övertagen från Stockholm-Roslagens Järnväg (SRJ).
1959-10-01: Verksamhet överförd till 24 bansektionen och 1 trafiksektionen.
1961-01-01: Verksamhet överförd till 1 bilsektionen.
1963-07-01: Verksamhet temporärt överförd till 24 bansektionen och Elektrotekniska sektionen Stockholm Ö
vid 1963 års omorganisation.
1964-07-01: Indragen vid 1963 års omorganisation. Verksamhet överförd till Stockholms och Gävle
driftdistikt.

39:e driftsektionen

av ballast, Wednesday, June 18, 2008, 10:40 (5784 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Är eller kommer nämnda kompendium vara tillgängligt på webben?

39:e driftsektionen. SJ:s organisation 1855 - 2000.

av Carl-Axel Schiller, Wednesday, June 18, 2008, 17:52 (5784 dagar sedan) @ ballast

Är eller kommer nämnda kompendium vara tillgängligt på webben?


Har varit, men jag tror inte att det finns kvar. Författaren verkar inte vara registrerad här, men däremot finns en med samma namn på Postvagnen. Han kan kontaktas per epost.

39:e driftsektionen

av Granis, Wednesday, June 18, 2008, 08:50 (5784 dagar sedan) @ ballast

...Såvitt jag vet är ämnet nte behandlat i olika historiker över banorna.

Men nog borde det väl stå en del om detta i denna bok? Beträffande "Uppsala to" så skötte dessa i varje fall om SJs kvarvarande smalspår; godstrafiken på sträckan Uppsala Ö- Rimbo- Hallstavik, efter "splittringen" 1972 då "RB" tog över linjerna söder om Rimbo. Hur det var innan dess, alltså från det "39 drs" upphört fram till denna tidpunkt, ska jag dock låta vara osagt. Men var det kanske "uppdelat" redan då, alltså mellan "ellinjerna" och "diesellinjerna" fast SJ hade alltsammans? Persontrafiken Uppsala- Rimbo- Hallstavik hade ju lagts ned 1966/67 och godstrafiken söder om Rimbo -samt all trafik mellan Rimbo och Norrtälje- två år senare. Detta borde väl också återspeglats "organisatoriskt" på nåt sätt?

/ L G