Skånska vägskydd: Tegelbruksgatan, Landskrona (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 18, 2011, 22:00 (4719 dagar sedan)

Vid infarten till Landskrona i riktning från Billeberga fanns fem plankorsningar med fällbommar. Bilderna nedan hittade jag hos Sveriges Järnvägsmuseum, och de skall samtliga vara tagna i april 1958.

[image]

På bilden ovan syns inga fällbommar, däremot enkla grindar (svängbommar). Fällbommar finns för en övergång i bakgrunden, och den borde ligga på linjen Landskrona - Kävlinge. Landskrona station är då belägen till höger.

Tidtabellsboken del A från1955 nämner fällbommar för Tegelbruksgatan även vid sträckan Landskrona - Billeberga, liksom att utfartssignalen från Landskrona respektive huvudsignalen vid signalplatsen Östra Infartsgatan kunde visa "kör" endast när bommarna vid bland annat Tegelbruksgatan var fällda.

I 1957 års tidtabellsbok har signalplatsen Östra Infartsgatan försvunnit. Istället kan Landskronas infartsförsignal visa rött sken om bommarna inte är fällda. 1959 skriver man bara att infartsförsignalen är beroende av bommarna, detta förstås eftersom det samma år kom en ny säkerhetsordning utan röda försignaler.

Varför saknas då fällbommar på bilden ovan? Troligen har de ansetts vara i behov av utbyte och tagits ned.

[image]

På bilden ovan har nya bommar med enhetsdriv kommit upp. De ser dock ut att vara invirade i papper eller tyg, och har alltså ännu inte tagits i bruk. Grindarna finns kvar och är antagligen bevakade. Annars hade man nog vridit undan grindmärket som syns i förgrunden.

Nedan ytterligare en bild på de nya bommarna. Det är antagligen baksidan av grindmärket för korsningen med Kävlinge - Landskrona som syns till höger i förgrunden:

[image]


[image]

Bilden ovan är tagen innan de nya bommarna monterats. Den lilla kuren med kaminröret kan nog ha varit avsedd för vägvakten. Troligen sköttes både de gamla och nya bommarna normalt från ställverket i Landskrona (man bytte på 1950-talet från elmek- till elel-ställverk, kanske skedde detta samtidigt med utbytet av vägskyddet vid Tegelbruksgatan???). Att man ställde upp en vägvaktskur och monterade svängbommar indikerar att bytet till nya bommar inte klarades av på några få dagar.

[image]

Ovan ser vi att försignalen redan 1958 bytts från sådan som kunde visa rött sken (bakgrundsskärmen var då helsvart) till en signal som visade blinkande grönt eller blinkande grönt + fast gult sken (det sistnämnda från sidotågvägslyktan under den svartvita försignalskärmen). Längst ner sitter en vägkorsningsförsignal, ännu så länge försedd med ett svart-vitt kryss för att markera att signalen inte tagits i bruk. V-försignalen ansågs väl nödvändig som ersättare för försignalens röda sken.

[image]

sista bilden är tagen i andra riktningen och visar de nya bommarna och en V-signal

Skånska vägskydd: Tegelbruksgatan, Landskrona

av Lasse M, Wednesday, May 18, 2011, 23:30 (4719 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vid infarten till Landskrona i riktning från Billeberga fanns fem plankorsningar med fällbommar. Bilderna nedan hittade jag hos Sveriges Järnvägsmuseum, och de skall samtliga vara tagna i april 1958.

[image]

På bilden ovan syns inga fällbommar, däremot enkla grindar (svängbommar). Fällbommar finns för en övergång i bakgrunden, och den borde ligga på linjen Landskrona - Kävlinge. Landskrona station är då belägen till höger.

Jätteintressanta bilder då Landskrona är min födelsestad och min mormor dessutom kommer från trakterna kring platsen för bilderna.

Banan närmast i bild är banan till Kävlinge, banan längre bort är L&HJ och LEJ, dessa delade sig längre ut till höger i bild. Landskrona station ligger till vänster i bild.

[image]

På bilden ovan har nya bommar med enhetsdriv kommit upp. De ser dock ut att vara invirade i papper eller tyg, och har alltså ännu inte tagits i bruk. Grindarna finns kvar och är antagligen bevakade. Annars hade man nog vridit undan grindmärket som syns i förgrunden.

Nedan ytterligare en bild på de nya bommarna. Det är antagligen baksidan av grindmärket för korsningen med Kävlinge - Landskrona som syns till höger i förgrunden:

[image]

Landskrona station till höger i bild.

[image]

Kävlingebanan riktning mot Landskrona station. Denna bilden är tagen närmre stationen än nästa bild. Platsen för denna bilden är nästan längst bort i bilden på nästa bild, ungefär där man inte längre kan se spåret.

[image]

Kävlingebanan riktning mot Landskrona station. Området Örja till höger i bild där min mormor växte upp. Huset hade dom kvar alla syskonen, så själv har jag varit där en hel del som barn. Har mina aningar om att det kan ha varit där som mitt järnvägsintresse föddes då huset låg alldeles brevid banan.

Ovan ser vi att försignalen redan 1958 bytts från sådan som kunde visa rött sken (bakgrundsskärmen var då helsvart) till en signal som visade blinkande grönt eller blinkande grönt + fast gult sken (det sistnämnda från sidotågvägslyktan under den svartvita försignalskärmen). Längst ner sitter en vägkorsningsförsignal, ännu så länge försedd med ett svart-vitt kryss för att markera att signalen inte tagits i bruk. V-försignalen ansågs väl nödvändig som ersättare för försignalens röda sken.

[image]

Kävlingebanan riktning mot Häljarp.

sista bilden är tagen i andra riktningen och visar de nya bommarna och en V-signal

Skånska vägskydd: Tegelbruksgatan, Landskrona

av Claes J, Thursday, May 19, 2011, 00:46 (4719 dagar sedan) @ Lasse M

Stort tack till Gunnar som dragit fram de här bilderna ur arkivet. Hela infartsområdet i Landskrona har förändrats nästan till oigenkännelighet sedan bilderna togs 1958.

Så här en karta från 1963 där jag markerat övergångarna och järnvägslinjerna: (Kartan visar 4 vägkorsningar. Nr 5, Marieberg/Örja ligger längre ut mot Billebergahållet och var begåvad med en banvaktsstuga.

[image]

Nu till bilderna:
[image]
Stämmer helt som Lasse skriver att det är Kävlingebanan som ligger främst och banan mot Billeberga i bakgrunden. Husraden som syns ligger för övrigt fortfarande kvar längs Tranchellsgatan. Billeberga linjen revs sedan upp i början av 60-talet för att ge plats åt den pampiga Österleden (Billebergalinjen utifrån svängdes istället ner till Kävlingelinjen innan de som ett spår gick under den nya motorvägen. Den omläggningen togs i bruk 1966.)
En liten bit av Tegelbruksgatan finns kvar borta vid husen. Området mellan spåren i bilden är nu parkering vid Infartens köpcenter.) Övergångarna givetvis slopade sedan många år (gissar att båda slopades när Österleden byggdes och Tegelbruksgatan kapades.)

Skånska vägskydd: Tegelbruksgatan, Landskrona

av Gunnar Ekeving, Thursday, May 19, 2011, 08:31 (4719 dagar sedan) @ Claes J

Stämmer helt som Lasse skriver att det är Kävlingebanan som ligger främst och banan mot Billeberga i bakgrunden.

Tack för kommentarer och karta! SJ:s tredje signalsektion hade uppenbarligen blandat ihop de två banorna som båda hade plankorsning med Tegelbruksgatan. Lustigt att ingen på signalsektionen märkt att bana och kilometertal inte stämde.

Min teori om att äldre bommar bytts ut 1958 stämmer inte, Kävlingebanans korsning med Tegelbruksgatan finns inte med i tidtabellsboken del A från 1957, däremot 1959. De grindar som syns på bilderna kan ha varit en provisorisk lösning i avvaktan på bommar. Det hände ibland att SJ ålades att ordna skydd vid plankorsningar som tidigare saknat säkerhetsanordningar. Ofta var orsaken att trafiken på vägen ökat. I avvaktan på fällbomsinstallation satte man då ibland provisoriskt upp bevakade grindar