På äldre smalspårsvagnar finns det kedjor med krokar på båda sidor om kopplet, som jag förutsätter är en form av säkerhetskedjor om huvudkopplet skulle släppa. Men om man betraktar modernare vagnar såsom t.ex. Op och Gp så finns de inte alls. Var detta med kedjor något som man frångick, och när i så fall? Jag är mycket intresserad om någon här kan bringa lite klarhet i vad som gällde, och då gärna med ungefärliga årtal.
/Peter Andersson
Kedjorna kopplades ihop (som extra säkerhet som du skriver ovan) om tåget var "handbromsat". Om tåget istället bromsades med tryckluftsbroms, så är meningen att tryckluftsledningen skall slitas isär och tömmas (=nödbroms) ifall kopplet "släppte". Luftkopplingarna är konstruerade för att kunnas slitas isär utan att gå sönder. Dock lär man få leta efter kopplingspackningarna :-D
Andra varianter fanns också. En del banor, t ex DONJ, använde ETT säkrhetskoppel, monterat under normalkopplet /hästsko eller annan typ/; detta var i bruk på DONJ ända till nedläggningen, vad jag vet (och tryckluftbroms hade börjat införas där redan under 1. vkr.)
Meningarna om värdet av "säkerhetsbromsen" går isär - obs. att du ofta fick svåra slag i hjul på många vagnar ifall ett tågsätt m luftbroms hade delat på sej...