Smalspårskoppel (891) (Järnväg allmänt)

av Peter Andersson, Wednesday, June 08, 2011, 11:10 (4703 dagar sedan)

På äldre smalspårsvagnar finns det kedjor med krokar på båda sidor om kopplet, som jag förutsätter är en form av säkerhetskedjor om huvudkopplet skulle släppa. Men om man betraktar modernare vagnar såsom t.ex. Op och Gp så finns de inte alls. Var detta med kedjor något som man frångick, och när i så fall? Jag är mycket intresserad om någon här kan bringa lite klarhet i vad som gällde, och då gärna med ungefärliga årtal.

/Peter Andersson

Smalspårskoppel (891)

av Gäst, Thursday, June 09, 2011, 11:07 (4702 dagar sedan) @ Peter Andersson

På äldre smalspårsvagnar finns det kedjor med krokar på båda sidor om kopplet, som jag förutsätter är en form av säkerhetskedjor om huvudkopplet skulle släppa. Men om man betraktar modernare vagnar såsom t.ex. Op och Gp så finns de inte alls. Var detta med kedjor något som man frångick, och när i så fall? Jag är mycket intresserad om någon här kan bringa lite klarhet i vad som gällde, och då gärna med ungefärliga årtal.

/Peter Andersson

Kedjorna kopplades ihop (som extra säkerhet som du skriver ovan) om tåget var "handbromsat". Om tåget istället bromsades med tryckluftsbroms, så är meningen att tryckluftsledningen skall slitas isär och tömmas (=nödbroms) ifall kopplet "släppte". Luftkopplingarna är konstruerade för att kunnas slitas isär utan att gå sönder. Dock lär man få leta efter kopplingspackningarna :-D

Smalspårskoppel (891)

av kurtan @, Thursday, June 09, 2011, 12:08 (4702 dagar sedan) @ Gäst

På äldre smalspårsvagnar finns det kedjor med krokar på båda sidor om kopplet, som jag förutsätter är en form av säkerhetskedjor om huvudkopplet skulle släppa. Men om man betraktar modernare vagnar såsom t.ex. Op och Gp så finns de inte alls. Var detta med kedjor något som man frångick, och när i så fall? Jag är mycket intresserad om någon här kan bringa lite klarhet i vad som gällde, och då gärna med ungefärliga årtal.

/Peter Andersson


Kedjorna kopplades ihop (som extra säkerhet som du skriver ovan) om tåget var "handbromsat". Om tåget istället bromsades med tryckluftsbroms, så är meningen att tryckluftsledningen skall slitas isär och tömmas (=nödbroms) ifall kopplet "släppte". Luftkopplingarna är konstruerade för att kunnas slitas isär utan att gå sönder. Dock lär man få leta efter kopplingspackningarna :-D

Andra varianter fanns också. En del banor, t ex DONJ, använde ETT säkrhetskoppel, monterat under normalkopplet /hästsko eller annan typ/; detta var i bruk på DONJ ända till nedläggningen, vad jag vet (och tryckluftbroms hade börjat införas där redan under 1. vkr.)

Meningarna om värdet av "säkerhetsbromsen" går isär - obs. att du ofta fick svåra slag i hjul på många vagnar ifall ett tågsätt m luftbroms hade delat på sej...

Smalspårskoppel - forts.

av kurtan @, Thursday, June 09, 2011, 12:16 (4702 dagar sedan) @ kurtan

Smalspåren världen runt hade alla möjliga koppeltyper. En vanlig variant var centralbuffert med (reglerbara) länkar på vardera sidan - och inte så sällan ett extra skruvkoppel inunder bufferten! Denna modell användes bl a på de svenska 600-banorna med persontrafik; skruvkopplet dock bara på Jönköpingsbanan JGJ. De svenska kopplen hade inte reglerbara länkar m skruv utan mittlänkar i form av asymmetriska trianglar - kom o studera i Mariefred!!

Smalspårskoppel - forts.

av Gustaf H. Wadsten @, Norköpings stad, Thursday, June 09, 2011, 23:12 (4702 dagar sedan) @ kurtan

Scharfkoppel är de säkraste smalspårskoppel som tagits fram i modern tid, SRJ införde dem redan på 30-talet, varför inte införa dessa på samtliga smalspåriga muséibanor, de är säkra och klämrisken är minimal, må vara hänt att de gamla kopplen är muséala, MEN! tänk på säkerheten istället, kanske något för MRO att ta upp

Smalspårskoppel - forts.

av Baloo, Friday, June 10, 2011, 00:14 (4702 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

Tur att alla museiföreningar badar i pengar så att man kan ersätta alla dessa livsfarliga koppel som har funkat så länge utan att dömas ut...

Smalspårskoppel - forts.

av kurtan @, Friday, June 10, 2011, 10:53 (4701 dagar sedan) @ Gustaf H. Wadsten

SRJ: Korrekt uppgift är att scharfenbergskopplen BÖRJADE installeras 1941 och då endast på persontrafikmaterielen. Anledningen var att VoV inte ville godkänna multipeldrift (med Rävarna) tillsammans med de gamla hästskokopplen.

Smalspårskoppel (891)

av Martin Kolseth @, Saturday, June 11, 2011, 21:39 (4700 dagar sedan) @ Peter Andersson

Jag tror att de avsaknade säkerhetskättingarna i fallet Op och Gp (-finka) beror på att någon har ansett att dessa är onödiga då vagnen är försedd med spännkoppel av klenmmingmodell. Gäller även för Z4p. På klemmingförsedda vagnar förekommer åtmintone ibland spännbara säkerhetskättingar (vantskruv) då själva kopplen ej är spännbara.
Mig veterligen har alla SRJ-lok och -vagnar (om koppeltyp ej utbytts), säkerhetskättingar utan spännmöjlighet. Detta gäller även på schafförsedda fordon.

Vet måhända tex Anders Jansson något om klemmingkoppel och säkerhetskedjor?

//Martin