Attsjö - Furuby Järnväg Del 1. (Bana)

av Krister P, Wednesday, June 08, 2011, 00:55 (4678 dagar sedan)

Attsjö - Furuby Järnväg eller i folkmun ’Attsjöbanan’ var en 600mm- bana för transport av sågtimmer mellan Attsjö, knappt 2 mil öster om Växjö, till en utstjälpningsplats vid en vik i norra Årydsjön. Timret flottades sedan ned till en såg vid Åryd Bruk som vid denna tid ägdes av Göteborgsföretaget Tingstads Trävaru AB.
Banan var ca 1 mil lång. Dragkraften bestod av ett ånglok tillverkat av O&K 1906 med tillverkningsnummer 2080.
Banan var i trafik mellan åren 1907 -1930.
I SJK-boken ’Svenska småbanor’ finns banan beskriven på ett mycket bra sätt för den som vill fördjupa sig mer i denna järnväg. Boken kan dock vara svår att få tag på numera.

Jag fick en idé om att i olika etapper gå hela banan och dokumentera hur det ser ut idag.
Banvallen är gångbar i nästan hela banans sträckning.
Resultatet tänkte jag så småningom publicera i detta forum.

Men innan dess så tänkte jag fresta med lite unika dokument och bilder från banan.
I samband med mitt lilla projekt så fick jag kontakt med Hemmesjö Hembygdsförening och dess ordförande Claes Lissing. Åryd ligger i Hemmesjö socken.
Han sade att föreningen i sina arkiv hade några dokument, bilder och även troligt materiel från banan, skänkta av Åryd Bruk.
Jag har nu träffat Claes och det var mycket intressanta saker han hade att visa.
Det var mig veterligen ej förut publicerade bilder och dokument.
Jag har fått benäget tillstånd av Hemmesjö Hembygdsförening att visa dokumenten/bilderna här.

Jag tänkte börja lite försiktigt med att visa en i flera led kopierad måttritning från Orenstein&Koppel på loket som gick vid banan.
Loket kallades för ’Svalan’ av de som arbetade där.

[image]

Attsjö - Furuby Järnväg Del 1.

av Dag Bonnedal, Wednesday, June 08, 2011, 08:13 (4678 dagar sedan) @ Krister P

Mycket trevligt initiativ!
Det ser vi fram mot.

Vill dock bara försynt påpeka att ritningen inte visar O&K 2080/1906.
Det var ett 20 hkr lok med Marshalls slidstyrning och 5,4 tons tjänstevikt.
(Dvs. samma storlek men äldre variant av Lotta vid ÖSlJ.)

Den visade ritningen är en offertritning som visar ett nyare (1913 eller senare) 10 hkr lok med Walschaerts slidstyrning och bara 4,3 tons tjänstevikt.
Funderade man på att köpa ett lok till? Men det verkar i klart minsta laget.
Något sådant litet O&K 10 hkr lok har mig veterligt aldrig förkommit i Sverige.

Dag B

Attsjö - Furuby Järnväg Del 1.

av Krister P, Wednesday, June 08, 2011, 08:30 (4678 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Mycket trevligt initiativ!
Det ser vi fram mot.

Vill dock bara försynt påpeka att ritningen inte visar O&K 2080/1906.
Det var ett 20 hkr lok med Marshalls slidstyrning och 5,4 tons tjänstevikt.
(Dvs. samma storlek men äldre variant av Lotta vid ÖSlJ.)

Den visade ritningen är en offertritning som visar ett nyare (1913 eller senare) 10 hkr lok med Walschaerts slidstyrning och bara 4,3 tons tjänstevikt.
Funderade man på att köpa ett lok till? Men det verkar i klart minsta laget.
Något sådant litet O&K 10 hkr lok har mig veterligt aldrig förkommit i Sverige.

Dag B

Ja, där ser man!
Jag kollade inte så noga ritningen i förhållande till loket som gick på banan.
jag tog för givet helt enkelt att att det måste vara det loket.
Det är tur att vi har sådana kunniga personer som Dag som ser sådant här och kan klargöra saker och ting.
Tyvärr så såg jag ingen annan dokumentation om loket på ritningen och vad som kan ha varit anledningen till att Åryd Bruk hade fått denna offertritning.

Attsjö - Furuby Järnväg Del 1.

av Dag Bonnedal, Wednesday, June 08, 2011, 08:41 (4678 dagar sedan) @ Krister P


Ja, där ser man!
Jag kollade inte så noga ritningen i förhållande till loket som gick på banan.
jag tog för givet helt enkelt att att det måste vara det loket.
Det är tur att vi har sådana kunniga personer som Dag som ser sådant här och kan klargöra saker och ting.
Tyvärr så såg jag ingen annan dokumentation om loket på ritningen och vad som kan ha varit anledningen till att Åryd Bruk hade fått denna offertritning.

O&K-agenten firma Carl Ström skickade ut massor av sådana här offertritningar, så dom verkar vara betydligt vanligare än ritningar på de lok som verkligen gick på småbanorna.
Se t.ex. i den ritningsbilaga som finns sist i Skogen tar tåget. Där finns en ritning på en O&K 20 hkr åttakopplare som påstås ha gått på Böda och därmed skulle ha visat en ritning på Farmor. Men ritningen visar den äldre varianten, före 1913, medan Farmor var byggd så sent som 1928.

Men den bok man verkligen skulle vilja se och köpa vore ett tjockt praktverk med alla O&K typdatablad på smalspårslok i alla varianter

Dag B

Attsjö - Furuby Jv - ??

av kurtan @, Wednesday, June 08, 2011, 21:26 (4678 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Varför hade O & K denna formliga uppsjö av olika regulatorventiler? Dvs. på småloken. Jfr ritningen här, Holmgrens Decauvillelok-bok och O&K 6620 (ÖSLJ 2/1 LOTTA) och O&K 7443 (ÖSLJ 3 DYLTA) i dag.

Attsjö - Furuby Järnväg Del 1.

av Anders Östlund, Wednesday, June 08, 2011, 11:44 (4678 dagar sedan) @ Krister P

Jag passar på att skicka in samma som Dag: Ett mycket lovvärt intiativ!! :)

Jag kommer följa detta med STORT intresse och räkna med att jag utbringar ett litet "Hurra" varje gång ett inlägg kommer!

För att inte gegga ner forumet med en lång rad "hurra-inlägg" så får du tänka tillbaka på detta inlägg och minnas det varje gång du lägger in något nytt!

Hurrar,
Anders Ö

Attsjö - Furuby Järnväg Del 1.

av Krister Persson, Thursday, June 09, 2011, 07:31 (4677 dagar sedan) @ Anders Östlund

Jag passar på att skicka in samma som Dag: Ett mycket lovvärt intiativ!! :)

Jag kommer följa detta med STORT intresse och räkna med att jag utbringar ett litet "Hurra" varje gång ett inlägg kommer!

För att inte gegga ner forumet med en lång rad "hurra-inlägg" så får du tänka tillbaka på detta inlägg och minnas det varje gång du lägger in något nytt!

Hurrar,
Anders Ö

Jag tackar för de uppmuntrande kommentarerna.
banvallspromenade har påbörjats lite smått men kommer att skutföras under min semester i juni så ni får hålla er til tåls till dess.

Attsjö - Furuby Järnväg Del 1.

av Krister Persson, Thursday, June 09, 2011, 07:34 (4677 dagar sedan) @ Krister Persson

Jag tackar för de uppmuntrande kommentarerna.
banvallspromenade har påbörjats lite smått men kommer att skutföras under min semester i juni så ni får hålla er til tåls till dess.

Vilken taskig stavning det blev där.. :-(
Och sakfel dessutom.
Jag har semester i juli, inte juni.

Attsjö - Furuby Järnväg Del 1.

av AJ anders Johansson, Friday, June 10, 2011, 12:31 (4676 dagar sedan) @ Krister P

2080/1906 600 B Tingstads Trävaru AB/Attsjö-Furuby, 1930 avregistrerat och sålt AB Gotthard
Nilsson, 1930 Växjö Torv AB, Duvetorp, 1950 slopat och sålt skrothandlare
G.Spjuth, skrotat i Duvetorp
är detta rät ????

Attsjö - Furuby Järnväg Del 1.

av Krister P, Friday, June 10, 2011, 13:29 (4676 dagar sedan) @ AJ anders Johansson

2080/1906 600 B Tingstads Trävaru AB/Attsjö-Furuby, 1930 avregistrerat och sålt AB Gotthard
Nilsson, 1930 Växjö Torv AB, Duvetorp, 1950 slopat och sålt skrothandlare
G.Spjuth, skrotat i Duvetorp
är detta rät ????

Det är helt rätt.