Holsljunga 1959 (Järnväg allmänt)

av Patrik E, Friday, June 10, 2011, 15:49 (4701 dagar sedan)

Yo1p klar att avgå mot Falkenberg. På bangården går en väg idag.

[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Holsljunga_59.jpg[/img]

Holsljunga station med Yo1p 687. Idag finns här ett villaområde. Svårt att hitta rätt om man vill orientera sig.

[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Holsljunga_59_2.jpg[/img]

Holsljunga 1959

av Björn Rundqvist @, Friday, June 10, 2011, 16:15 (4701 dagar sedan) @ Patrik E

OJ, vilka härliga bilder från Pyttebanan!

Miljön, bra foton, bra skannat!

Tack! finns det mera?

rnd

Holsljunga 1959 - Fram med syrgastuberna

av Johan P, Friday, June 10, 2011, 21:57 (4700 dagar sedan) @ Patrik E

Fantastiskt! Jättefina bilder och proffsigt skannade. Detta var verkligen dagens höjdpunkt. Om det finns fler bilder vore det underbart att få se dessa också. Pyttebanan var definitivt en av Sveriges charmigaste.

Holsljunga 1959

av Kjell Aghult @, Saturday, June 11, 2011, 09:36 (4700 dagar sedan) @ Johan P

Trakten hade dåliga vägförbindelser. Bl a detta var skälet till att sträckan Axelfors-Älvsered fick leva kvar under 1½ års övergångstid.

För denna trafik stationerades två fasta förare i Älvsered (Vikarier sändes
från Borås). De hade två Yo1p, en UF2p, en Z4p och en snöplog. Släpvagnen var avsedd för styckegodstransporterna främst t/fr Holsljunga. "Pyttebanans" mesta styckegodstrafik hade övertagits av Svelast redan 1950 (och lokalgodstågsparet minskats till varannandags).

Lokomotorn provstartades troligen för sällan och fungerade inte efter ett större snöfall. Mer snö väntades också. Skoltåget nästa morgon fick dock inte äventyras. Man lär ha beslutat att hålla banan öppen genom körning med rälsbuss hela natten. Och lär ha lyckats.

Holsljunga 1959 - sidofråga

av Kurtan @, Saturday, June 11, 2011, 21:05 (4700 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hade Z4p/t i regel inbyggd elmotorvärmare? Även om denna kanske inte användes på stallade lmot...??!! Eller?

Min (rätt lilla) erfarenhet av gamla D802-spisar är annars att dom var lättstartade även i rätt sträng kyla.

Holsljunga 1959 - sidofråga

av Kjell Aghult @, Sunday, June 12, 2011, 08:42 (4699 dagar sedan) @ Kurtan

Hade Z4p/t i regel inbyggd elmotorvärmare? Även om denna kanske inte användes på stallade lmot...??!! Eller?

Min (rätt lilla) erfarenhet av gamla D802-spisar är annars att dom var lättstartade även i rätt sträng kyla.

Historien har berättats för mig av en hallsbergskollega, som kommit dit från
boråstrakten. Han var mycket trovärdig i övrigt. Jag såg inget skäl att ifrågasätta hans uppgifter.

Holsljunga 1959

av s svensson, Tuesday, March 31, 2015, 21:04 (3311 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det var postpaket som sändes och man kunde lägga säckarna på sätena.
Z4p var 318 som kom cirka februari 1960 från Skara.
Det har inte gått utröna om den kom via rampen i Limmared eller om man lyft av den i Axelfors. Ordinarie Z4p stod kvar i Falkenberg och det gick inte köra denna till Älvsered då man börjat röra banan.