Attsjö - Furuby Järnväg Del 5. Bilder. (Bana)

av Krister P, Saturday, June 11, 2011, 14:27 (4674 dagar sedan)

Och nu tänkte jag visa några -vågar jag säga det- unika bilder från Attsjö - Furuby Järnväg.
Jag har då inte sett dem publicerade innan.
De kommer ursprungligen från Åryd Bruks arkiv och har nu tagits över av Hemmesjö Hembygdsförening.
Fotograf okänd.

Första bilden är tyvärr lite skadad med ljusa fläckar spridda över hela bilden.
Det är dock inte värre än att den är klart sevärd.
Den föreställer ett linjeavsnitt av banan, okänt var.

[IMG]http://i210.photobucket.com/albums/bb41/railwaypictures/forumbilder/AFJ_1.jpg[/IMG]


Denna bild föreställer utlastningsplatsen vid Attsjö där man lastade på timret.
Som synes så har man här redan avverkat en stor del av skogen i banans närhet.
Lokstall, smedja och vagnskjul ligger en bit till vänster utanför bilden.

[IMG]http://i210.photobucket.com/albums/bb41/railwaypictures/forumbilder/AFJ_2.jpg[/IMG].

Här ser vi lokstallet som är hopbyggd med smedjan till höger, den delen med snedtak.
Bakom stallet fanns en liten vändskiva i mellanrummet till vagnskjulet.
Under bilden kan ni se en situationsplan över byggnaderna tagen från boken ’Svenska småbanor’.

De fyrkantiga träbehållarna som syns i förgrunden är antagligen den träpåbyggnad som man monterade på sex timmertruckar och som användes som grusvagnar.
Arrangemanget beskrivs i boken på följande sätt:
’.....sex timmertruckar ombyggda till grusvagnar. På dessa hade man monterat en träpåbyggnad bestående av trägolv, fasta sidolämmar och öppningsbara gavellämmar’.
Sista grusningen gjordes 1919 och banan var i trafik till 1930 så det är väl troligt att bilden är tagen mellan den tiden.

[IMG]http://i210.photobucket.com/albums/bb41/railwaypictures/forumbilder/AFJ_3.jpg[/IMG]

[IMG]http://i210.photobucket.com/albums/bb41/railwaypictures/AFJ-lokstall.jpg[/IMG]

Min banvallspromenad kommer att genomföras på min semester i juli så jag får be att få återkomma med bilder senare.

Attsjö - Furuby Järnväg Del 5. Bilder.

av Anders Johansson, Saturday, June 11, 2011, 14:48 (4674 dagar sedan) @ Krister P

Är verkligen första bilden från Attsjöbanan?
Jag tycker att spåret känns väldigt brett i förhållande till rälshuvud och träd för att vara 600..
Jag hade nog snarast gissat 891.

Attsjö - Furuby Järnväg Del 5. Bilder.

av Krister P, Saturday, June 11, 2011, 15:36 (4674 dagar sedan) @ Anders Johansson

Är verkligen första bilden från Attsjöbanan?
Jag tycker att spåret känns väldigt brett i förhållande till rälshuvud och träd för att vara 600..
Jag hade nog snarast gissat 891.

Det kan nog inte vara något annat...
Kolla hur klent rälshuvudet är. Rälsvikten var 7kg/m.

Attsjö - Furuby Järnväg Del 5. Bilder.

av Christopher Lindgren, Saturday, June 11, 2011, 23:21 (4674 dagar sedan) @ Krister P

Helt rätt! Rälsen var mycket klen. På dom räler som finns kvar utefter banan har midjan rostat bort. Endast foten och rälshuvudet finns kvar!

Attsjö - Furuby Järnväg Del 5. Bilder.

av Christopher Lindgren, Saturday, June 11, 2011, 23:14 (4674 dagar sedan) @ Krister P

Tack för bilderna!!

Min släkt kommer från Attsjö. Min farmors far och hans bror växte upp intill järnvägen och tjänstgjorde som lokförare och eldare på banan. Deras far arbetade på Attsjö ångsåg, som låg en bit från lokstallet.

Riktigt fin banvall att promenera på. Tyvär körde skogsmaskinerna som röjde upp efter stormen Gudrun sönder mycket av lastplatsen i Attsjö! Exempelvis grunden till vattentornet. Innan dess var platsen i princip helt orörd, man kunde se exakt vart lastplatsen, vattentornet med mera hade legat. Nu är det ett stort kalhygge intill.

Grunden till lokstallet finns kvar. När lokstallet revs så tippades det omkull och lämnades kvar, så på grunden finns det en rutten brädhög. I högen ligger skorstenen till stallet, gamla oljefat, tunnor, smörjkannor och annat skrot. (I alla fall för tre år sedan, när jag var där sist).

En skogsväg är dragen rakt över platsen för vagnskjulet, men på andra sidan vägen kan man se grundstenarna till skjulets bortersta ände.

Lycka till med promenaden!

/Christopher Lindgren