Intressant rbskombination: Y+UBFo (?) (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Granis, Friday, June 27, 2008, 08:43 (5754 dagar sedan)

[link=http://www.historiskt.nu/diverse/dagens_bild_08/dagens_bild_27.asp]"Dagens historiska järnvägsbild"[/link] på "Historiskt om svenska järnvägar" visar en bild på en tvåaxlig "Trä-Hilding" (litt Y) med vad som verkar vara ett boggisläp, litt UBo eller UBFo. Detta måste väl vara tämligen ovanligt? Hade dylika rälsbussar släp var det väl i regel tvåaxliga "ägg" (litt UF)?
Detta ställer ju förslagen i [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=8101]detta tidigare inlägg[/link] i lite ny dager kanske, där det helt riktigt konstaterades hur synd det var att den UBFo-korg NBVJ hade skrotades, men att det fortfarande finns en chans att i framtiden få se ett dylikt fordon i drift. Även så på en bana eller hos en förening som har just en tvåaxlig rälsbuss, och inte bara där det finns fyraxliga sådana (litt Yo/ Yo1). D v s hos SvJvm och mfÖSJ.

/ L G

Intressant rbskombination: Y+UBFo (?)

av Kjell Friberg, Friday, June 27, 2008, 10:09 (5754 dagar sedan) @ Granis

Kombinationen var inte helt unik. På sidan 38 i boken om Mjölby - Hästholmens Järnväg finns en bild från Hästholmens hamn med ett boggisläp som går mellan två tvåaxliga Y-bussar.

Intressant rbskombination: Y+UBFo (?)

av Uno P ⌂ @, Hassle, Friday, June 27, 2008, 12:37 (5754 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Kombinationen var inte helt unik. På sidan 38 i boken om Mjölby - Hästholmens Järnväg finns en bild från Hästholmens hamn med ett boggisläp som går mellan två tvåaxliga Y-bussar.

Även på SSJ (Skåne-Småland) förekom denna kombination med två bussar och en boggiesläp i mitten.
I boken om Sjöbobanan finns dessutom fler bilder med tvåaxliga bussar och boggiesläp.

Intressant rbskombination: Y+UBFo (?)

av WS, Friday, June 27, 2008, 12:51 (5754 dagar sedan) @ Uno P

Kombinationen var inte helt unik. På sidan 38 i boken om Mjölby - Hästholmens Järnväg finns en bild från Hästholmens hamn med ett boggisläp som går mellan två tvåaxliga Y-bussar.


Även på SSJ (Skåne-Småland) förekom denna kombination med två bussar och en boggiesläp i mitten.
I boken om Sjöbobanan finns dessutom fler bilder med tvåaxliga bussar och boggiesläp.

Så de som var någorlunda insatta i järnvägsteknik kanske helst satte sej i tågets mitt, där boggivagnen befann sej, för bättre komfort? WS.

Intressant rbskombination: Y+UBFo - ??

av Kurt Möller, Sthlm, Saturday, June 28, 2008, 18:38 (5753 dagar sedan) @ WS

Gick dessa ekipage alltid med två förare?

Intressant rbskombination: Y+UBFo - ??

av Rolf Segelstöm, Sunday, June 29, 2008, 23:58 (5751 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nu kanske jag cyklar men de gamla Y jag sett hade andra koppel än UBF. Nu går ju de i och för sig att byta men koppelhöjden var så vitt jag minns olika. Y hade lägre. Multippelkörning var det väl inte tal om men nödbromskretsen fungerar ju inte även om det tekniskt sett går att köra en UBF ihop med en eller flera Y. (Om man har bytt koppel) Många frågetecken.
Finns det någon som varit med och kört denna kombination på detta forum??
Mvh: Roffe.

Intressant rbskombination: Y+UBFo - ??

av Kurt Möller, Sthlm, Monday, June 30, 2008, 00:53 (5751 dagar sedan) @ Rolf Segelstöm

Ett antal olika system har använts på Hildingarna, tror jag, liksom olika koppel - bland dom senare dels rena stångkoppel, dels Albert (= gamla Stockholms Spårv.), dels olika speciella, lätta halv/helautomatiska, dels (på slutet) även Scharfenberg. Kolla t ex fotot i RB 100 År (har den inte här; minns inte sidan; nånstans i Rull. Mtrl. ...)

Intressant rbskombination: Y+UBFo - ??

av Rolf Segelström, Monday, June 30, 2008, 23:03 (5750 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jo, jag vet. Men Scharfarna på YBo hade ju luften i kopplet sas. Jag misstänker att UBF släpet gick obromsat och det stör mig. Speciellt om det var resande i det. Ok, om man använde enbart godsutrymmet. Mindre störande är kombinationen Y+UBF+Y, speciellt om båda Y är bemannade med förare. Då går ju obromsat mitt i tåg.
Nu är jag ingen expert på gamla Y men inte kunde väl dom multas? Det var väl en av finnesserna med de då nya YBo i alla varianter.
/Roffe

Intressant rbskombination: Y+UBFo - ??

av Överkörmästaren, Tuesday, July 01, 2008, 01:58 (5750 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jo, jag vet. Men Scharfarna på YBo hade ju luften i kopplet sas. Jag misstänker att UBF släpet gick obromsat och det stör mig. Speciellt om det var resande i det. Ok, om man använde enbart godsutrymmet. Mindre störande är kombinationen Y+UBF+Y, speciellt om båda Y är bemannade med förare. Då går ju obromsat mitt i tåg.
Nu är jag ingen expert på gamla Y men inte kunde väl dom multas? Det var väl en av finnesserna med de då nya YBo i alla varianter.
/Roffe

Rälsbussar med släpvagn omfattades väl av särskilda restriktioner vid körning på sträckor med linjeblockering från början, vad berodde detta på egentligen? Hade det möjligen något med bromssystemets konstruktion att göra, eller tyckte man bara att de var för lätta?

När jag ändå fantiserar så passar jag väl på att fråga om det inte var vakuumbroms på de äldre släpen trots allt?

Intressant rbskombination: Y+UBFo - ??

av Kurt Möller, Sthlm, Tuesday, July 01, 2008, 20:52 (5749 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När jag ändå fantiserar så passar jag väl på att fråga om det inte var vakuumbroms på de äldre släpen trots allt?

Jovisst!! Det var ju en av anledningarna varför HC tidigt vann så stora framgångar - han sparade MASSOR av pengar på att använda standardkomponenter från bilindustrin.

Men olika bromssystem på rbs och mtv har det som sagt funnits [b]massor[/b] av.

Är själv ingen hejare på detta. Har inte Anders Jansson skrivit en del om det där...??