Bana österut från Falköping (Bana)

av jean, Tuesday, June 21, 2011, 15:35 (4692 dagar sedan)

Jag satt och kikade lite på historiska kartor runt Falköping och upptäckte plötsligt en bana som gick nästan rakt österut. Vad var det för bana? Industribana kanske?

[img]http://www.lindroos.org/Foto/Falkoping.jpg[/img]

Bana österut från Falköping

av Arne Syverstad, Tuesday, June 21, 2011, 15:55 (4692 dagar sedan) @ jean

Falköping-Uddagården

Hilsen
Arne

Bana österut från Falköping

av Peter Jonsson, Tuesday, June 21, 2011, 16:01 (4692 dagar sedan) @ jean

En bana som salig Krister Brandt nämnde som "Brottets bana"...
...nämligen kalkbrottsbanan Falköping-Uddagårdens Järnväg - FUJ.
Byggd som 891-bana och där bl.a. loket "Sten Sture", som nu finns i Skara, rullat.

Någon gång - vet ej när - lades den om till den breda vägen.
Även 8-kopplade ånglok av E-typ har åtskilliga gånger nött sina flänsar i de tämligen skarpa kurvorna och branta lutningarna. En vän till mig har enligt utsago även iakttagit Tb-lok i snöröjning på banan drivrika vintrar.

Vid ett besök under tidigt 2000-tal låg stora delar av banan kvar, även om det var upprivet i partier närmast Falköping (för något så trist som asfaltväg...).
Lokstallen i Uddagården var kvar om än i risigt skick.

Vet någon hur det ser ut idag?

Bana österut från Falköping

av L-J, Tuesday, June 21, 2011, 18:15 (4692 dagar sedan) @ Peter Jonsson

Det ser i stort sett ut som då, jag har inte riktigt koll, trots jag åker förbi flera gånger i veckan. Lokstallet är i iaf kvar.
Jag ska ta en sväng med kameran under semestern, jag lovar att återkomma med bilder inom en inte alltför avlägsen framtid.
L-J

Bana österut - FUJ...

av Kurtan, Tuesday, June 21, 2011, 18:17 (4692 dagar sedan) @ jean

...öppnad 1883, lokdrift fr 1887, lok 1 UDDAGÅRDEN, 6-kopplat, vikt ca 12 ton, kom från Munktells, fler lok senare ansk.; endast (allmän) godstrafik; spv. 891 mm, breddad till normalspår 1954, uppriven på 80-talet. Ett av de senare loken finns bevarat på SkLJ i Skara, såvitt jag vet.

Kalkverket i Uddagården hade även spårsystem spv. 600 mm med ångdrift.

Bana österut - FUJ...

av Marcus A, Tuesday, June 21, 2011, 22:24 (4692 dagar sedan) @ Kurtan

Roliga är att loket kommer ursprungligen från UWJ: Ulricehamn-Vartofta-järnväg som senare bytte namn till UJ: Ulricehamns-järnväg.

Fanns 3st lok av samma typ av sadeltank på UJ, byggdes och levererades av den engelska firman Fletcher & Jennings i Whitehaven. 1:an Sten Sture, 2:an Bogesund, 3:an Prins Carl

Bana österut - FUJ...

av Stefan Skoglund, Wednesday, June 22, 2011, 00:12 (4692 dagar sedan) @ Kurtan

...öppnad 1883, lokdrift fr 1887, lok 1 UDDAGÅRDEN, 6-kopplat, vikt ca 12 ton, kom från Munktells, fler lok senare ansk.; endast (allmän) godstrafik; spv. 891 mm, breddad till normalspår 1954, uppriven på 80-talet. Ett av de senare loken finns bevarat på SkLJ i Skara, såvitt jag vet.

De (kommunen vill jag gissa) har inte varit så värst fanatiska med spårrivningen.
Utanför själva tätorten är spåret bortplockat enbart i vägkorsningarna.

Jag har för mig att det står uppställda godsvagnar på den delen (bakom gamla Gotthards) som fortfarande har kontakt med BV.

Bana österut - FUJ...

av Mattias J, Wednesday, June 22, 2011, 13:57 (4691 dagar sedan) @ Kurtan

...öppnad 1883, lokdrift fr 1887, lok 1 UDDAGÅRDEN, 6-kopplat, vikt ca 12 ton, kom från Munktells, fler lok senare ansk.; endast (allmän) godstrafik; spv. 891 mm, breddad till normalspår 1954, uppriven på 80-talet. Ett av de senare loken finns bevarat på SkLJ i Skara, såvitt jag vet.

Kalkverket i Uddagården hade även spårsystem spv. 600 mm med ångdrift.

En korrigering, banan är inte riven, spåret är bortplockat vid vägkorsningarna, men kvarligger, givetvis dock i ofarbart skick.

Bana österut - FUJ...

av Alex, Thursday, June 23, 2011, 10:54 (4690 dagar sedan) @ Mattias J

Början av den gamla banan är idag ett lastspår på den gamla timmerterminalen i Falköping och används frekvent för utlastning av massaved. Efter stoppbocken på lastspåret fortsätter den gamla Uddagårdsbanan österut men är som sagt uppriven vid alla vägövergångar. Det finns ett kalkbrott i Uddagården som jag förmodar använde banan tidigare och kanske fanns/finns det tankar att järnvägstransporterna skulle komma tillbaka men det är nog inte så troligt.
Mvh/Alex

Sent tillägg om FUJ

av Kjell Aghult @, Friday, June 24, 2011, 08:56 (4689 dagar sedan) @ Kurtan

a) Utöver UDDAGÅRDEN och STEN STURE fanns ett tredje ånglok, utan namn. Även det en C-tank, tillv. Helsingborgs MV 20/1901. Ombyggt 1950 till lokomotor, vilket sägs ha skett på en bilverkstad i Falköping. Ovanligt!

b) Banan förstatligades 1954-10-01, i samband med breddningen. Spårägare i dag bör alltså vara TrV.

c) Uddagårdsverken ägdes på senare år av närkesföretaget Ytong AB (= Yxhults Betong). Vagnslasttrafiken i U. upphörde 1981-05-31, om industrin fanns kvar längre är okänt.

d) Den reguljära normalspåriga ångdriften ersattes 1957 av T21. Som nämnts hade huvudsakligen E/E2-lok använts. Lokturen var gemensam för U. och Tidaholm.

Sent tillägg om FUJ

av Stefan Skoglund, Friday, June 24, 2011, 12:06 (4689 dagar sedan) @ Kjell Aghult


c) Uddagårdsverken ägdes på senare år av närkesföretaget Ytong AB (= Yxhults Betong). Vagnslasttrafiken i U. upphörde 1981-05-31, om industrin fanns kvar längre är okänt.

Vad jag kan säga är att ända fram till mitten av 80-talet bör stället ha använts som lager.

Dagens verksamhet är brytning och kross av jordbruks- markförbättrings-kalk

d) Den reguljära normalspåriga ångdriften ersattes 1957 av T21. Som nämnts hade huvudsakligen E/E2-lok använts. Lokturen var gemensam för U. och Tidaholm.

Jaså, skall fråga en viss fd Falköpingsbo om det kan vara som så att han fick lokskjuts till T-holm också. Han fick åka med ut till U men till saken hör att han är så pass gammal så att detta isåfall skedde under 40-talet.

Sent tillägg om FUJ

av Kurtan @, Friday, June 24, 2011, 19:09 (4689 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Gamla lok 1 hade smeknamnet BRITA och Hälsingborgsloket smeknamnet LASSE.

Helmer Bengtsson, falköpingspojke (* ~ 1900), stallkarl o maskinbiträde vid SJ-stallet i F och sen eldare och förare på båda dessa maskiner, tillbringade sina sista år som pensionär bl a ombord på ÖSLJ-loken på Lina och i Mfd cirka åren 1964-75 /?/. Med sina gedigna gammaldags lokkunskaper utgjorde han en värdefull broms mot vissa något äventyrliga personer i ÖSLJ-sfären. Vilket av ÖSLJ-loken han älskade mest var svårt att säja - LOTTA, vars systerlok han kört inne på Uddagårdsverket, eller VIRÅ, som i storlek o typ påminde mycket om FUJ-loken...

Något läsbart om FUJ o Uddagården?

av Torbjörn G, Saturday, June 25, 2011, 13:55 (4688 dagar sedan) @ Kurtan

Finns det något tryckt o skrivet i bok- eller artikelform om både FUJ´s 891-järnväg och Uddagårdens 600-bana i kalkbrottet?

En fortsatt Glad Midsommar!

MVH
Torbjörn G

Något läsbart om FUJ o Uddagården?

av Kurtan @, Saturday, June 25, 2011, 22:55 (4688 dagar sedan) @ Torbjörn G

Liiite grann i Sv. Jv-föreningen 1926.

Man kan ju undra vad en minibana som denna hade för glädje av ett medlemskap i Sv Jvf. ...?

Något läsbart om FUJ o Uddagården?

av morrgan, Sunday, June 26, 2011, 07:30 (4687 dagar sedan) @ Kurtan

Liiite grann i Sv. Jv-föreningen 1926.

Man kan ju undra vad en minibana som denna hade för glädje av ett medlemskap i Sv Jvf. ...?

Förmodligen fick trafikchefen på JGJ fribiljett till de flesta andra järnvägar, detta kan vara en god anledning.

morrgan

Något läsbart om FUJ o Uddagården?

av Kurtan @, Sunday, June 26, 2011, 11:30 (4687 dagar sedan) @ morrgan

Om farbror läser innantill så... :-D

Bana österut från Falköping

av jean, Wednesday, June 22, 2011, 09:04 (4691 dagar sedan) @ jean

Tack alla för intressant information!