Elektrisk kranvagn (Fordon: allmänt)

av Sune Nylén @, Sunday, June 29, 2008, 16:42 (5777 dagar sedan)

I Mellerud stod det 1959 en 2 axlig,gråmålad kranvagn.Den var byggd av ASEA 1925 ,om jag ej minns fel.Det fanns en skylt som angav detta,men ingen märkning f.ö.För att den skulle fungera måste den anslutas till någon yttre strömkälla med en grov kabel.Tacksam om någon kan hjälpa till att skingra dimman? :-) Sune

Elektrisk kranvagn

av Per Ljungberg, Sunday, June 29, 2008, 18:31 (5777 dagar sedan) @ Sune Nylén

Eftersom den var kabelansluten måste den ha använts på en industri och troligen på ett relativt kort spåravsnitt. Jag förutsätter att kranen var spårgående och med normal spårvidd när den sågs. Var den under transport någonstans? En eldriven kranvagn kan man ju tänka sig att den användes vid någon mekanisk industri eller stålindustri exvis på en skrotgård och med magnetlyftanordning. För övrigt har jag inga tips.
PLj

Elektrisk kranvagn

av Micke Carlsson u p a, Sunday, June 29, 2008, 20:53 (5777 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Förekom i kolgårdar vid större lokstationer, t ex i Gävle.

Elektrisk kranvagn

av Sune Nylén @, Monday, June 30, 2008, 00:02 (5777 dagar sedan) @ Micke Carlsson u p a

Ja , när jag skrev kranvagn,så gjorde jag det misstaget att inte förklara det hela ordentligt.Det är ju lätt för mig att för min inre syn framkalla denna stabila pjäs,som bestod av en svängbar överdel i form av ett maskinrum,lika stort som vagnen,som i storlek väl närmast motsvarade en Os vagn.Med en lång kranarm av u eller i balkar.minns ej riktigt. och en stor motvikt ihopbyggd med bakväggen och lika hög som denna.Själva huset kan väl i storlek mest liknas vid de grävskopor som fanns tidigare i sandtagen.Den var givetvis normalspårig och stod på ett stickspår i Mellerud. Det var någon en gång som antydde att den varit på varvet i Karlskrona.Jag har ett negativ av den men ingen papperskopia för dagen.Kanske detta kan ge nya uppslag.:-) Sune

Elektrisk kranvagn

av Antoni, Monday, June 30, 2008, 16:25 (5777 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sågverken använde väl elektriska kranar.
På grund av brandfaran med ångdrift.