Storå-Stråssa J (Järnväg allmänt)

av m.sundström, Wednesday, July 13, 2011, 20:38 (4668 dagar sedan)

TiB:s sommarkort lockar ut en på många hyss. Sålunda hemsökte jag idag Stråssabanan för första gången sedan jag deltog i en SJK-resa sent sjuttiotal.

Jag knatade banan ut från Sr (den börjar längre norrut än man kan förledas att anta, ungefär mitt på Sr bangård) och började stigningen upp mot Stråssa. Efter nå'n halvtimme började jag fundera varför jag inte kom nå'nstans - kartans vägkorsningar dök liksom upp på tok för sent... Nåväl, det har väl med uppförsbacken och åldern att göra (även om kilometertiden från lumpen, d v s en km på tio minuter sitter i) tänkte jag och stretade på.

Inkommen på Stråssa bangård efter en och en halv timmes knatande hittade jag kmp 708 *) och kom först då ihåg att det var en 100.000-dels och inte en 50.000-dels topografisk karta jag tagit med mig! Ett i sanning hårt slag för en äkta petimäter! Uppe i Stråssa använde jag Christer F:s material från 25.3 som underlag men som vanligt hade den röra av banvallar och vägar som hör till nedlagda gruvor gjort all orientering omöjlig. I Stråssa finns det dessutom gruvanläggningar av två generationer, den äldre som tycks vara från tiotalet och den yngre som dåvarande Gränges investerade mycket pengar i sedan man sålt Malmfälten i Norrbotten till Staten på femtiotalet.

Som alltid vid nedlagda gruvor hyser den senare generationens byggnader diverse obskyra verksamheter som gör att man drar sig för alltför intensiva studier.

Lätt vemodig stufflade jag iväg längs vägen till Gusselby och steg sedan på tåget hem till Falun i Ld. Summa järnvägsobservationer:
2 sidolinjekontaktstolpar
1 lystringsmärke
1 kmp (den ovanämnda 708)

Detta som resultat av 28 kms vandring!

Olle S
PS: TGOJ hade ett system med kilometrering av banorna så att även alla sidobanor hade treställiga tal, Stråssalinjen börjar sålunda på 7.

Storå-Stråssa J

av Christer Fredriksson, Wednesday, July 13, 2011, 21:02 (4668 dagar sedan) @ m.sundström

Såg du inte resterna av banvallen in till Håkansboda lastplats?

Vad såg du av Lovisagruvans rester vid banvallen?

Jag har inte besökt Stråssa, Lovisa och Håkansboda sedan 2000!

Christer Fredriksson

Storå-Stråssa J

av m.sundström, Thursday, July 14, 2011, 09:56 (4667 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ack nej, ack nej, jag såg inte Håkansbodabanvallen. När jag nu tänker efter minns jag att ett parti av banvallen i södra Stråssa var bredare på östra sidan så det torde ha varit den punkt där den banan vek av. F. ö. har vegetationen nå'n kilometer kring kmp 708 antagit rent tropiska proportioner med mängder av träd som fallit över banan. Det förvånade mig nästan att Dr Livingstone inte dök upp.

När jag passerade Lovisagruvan satt ett gäng gruvarbetare utanför det som väl i fornstora da'r skulle ha kallats gruvstugan. Jag slog mig i slang med dem och de instruerade mig att jag på den fortsatta vandringen upp mot Stråssa mycket noga skulle passa mig för den björn som lufsar runt i trakten. Lyckligtvis uteblev närmare kontakt med ifrågavarande Nalle.

Norr om Lovisagruvan var vägen breddad och försed med väl tilltagna mötesplatser för de lastbilar som kör malmen till Garpenberg (!) för anrikning.

I morgon blir det Storå - Lindesberg på Råsvalens västra sida om Gud vill och tågen håller.

Olle S

Storå-Stråssa J

av Bertil Bengtsson, Thursday, July 14, 2011, 18:55 (4667 dagar sedan) @ m.sundström

För "hundra år sedan" (ja, sent 90-tal) besökte jag Storå, Stråssa och Guldsmedshyttan. Vad som förundrade mig då, var att linjen upp till Stråssa fortfarande hade både spår och kontakttråden kvar (dvs inte "kontaktledningen", bara själva kontakttråden, rimligen av koppar). Möjligen var det en enkel kontaktledning av "spårvägsmodell", utan bärlina.. Hur som helst var det en smärre förmögenhet som fanns där, till allmänt beskådande.
Linjen var bruten vid Storå stn. Av linjen till Guldsmedshyttan återstod då egentligen bara alla kontaktledningsstolpar. Idag synes dom vara borta, liksom både spår och tråd till Stråssa.
Uppe vid Stråssa var då det mesta av bangården kvar, inklusive alla kontaktledningsstolpar.
Jag hittade - då - två gula bromsskor. Dessa tog jag med mig som souvenirer. Vill TGOJ - förlåt, Green Cargo - idag ha tillbaka dessa är jag inte omöjlig, annars behåller jag dom som ett kommande trädgårdsobjekt..
Berra

Storå-Stråssa J

av m.sundström, Friday, July 15, 2011, 20:52 (4666 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Har idag, i ihållande regn, vandrat från Storå över Guldsmedshyttan till Lindesberg och kan meddela att i princip alla ktl-stolpar står kvar. De är liksom på banan upp till Stråssa av TGOJ:s spjuckliga*) typ, d v s ej nedgjutna i fundamentet utan fastsvetsade i två med banan parallella plattjärn som i sin tur är fastbultade mot betongfundamentet.

Det rent ferroviära utbytet av expeditionen var mycket magert MEN som medlem i Föreningens Högkajens Vänner fick jag nedanför kyrkan i Guldsmedshyttan se en utlastningsanordning som jag hittills bara drömt om: Stråssamalmen (gissar jag) kom på bil och lossades via en ramp som går ut över spåret ner i en ficka (som alltså hänger över spåret) och släpptes därifrån ned på vagnarna.

Anordningen är inte platskrävande och i och med att utrymme finns för att visa även den malmlossande lastbilen skulle den vara utomordentligt lämpad att återges på en modelljärnväg.

Denna upptäckt motiverade mer än väl denna dags strapatser!
Olle S

*) spjucklig: falumål för "klen", "spinkig" o. dyl.

Storå-Stråssa J

av John Thoweman, Friday, July 15, 2011, 21:26 (4666 dagar sedan) @ m.sundström

Har idag, i ihållande regn, vandrat från Storå över Guldsmedshyttan till Lindesberg och kan meddela att i princip alla ktl-stolpar står kvar. De är liksom på banan upp till Stråssa av TGOJ:s spjuckliga*) typ, d v s ej nedgjutna i fundamentet utan fastsvetsade i två med banan parallella plattjärn som i sin tur är fastbultade mot betongfundamentet.

Det rent ferroviära utbytet av expeditionen var mycket magert MEN som medlem i Föreningens Högkajens Vänner fick jag nedanför kyrkan i Guldsmedshyttan se en utlastningsanordning som jag hittills bara drömt om: Stråssamalmen (gissar jag) kom på bil och lossades via en ramp som går ut över spåret ner i en ficka (som alltså hänger över spåret) och släpptes därifrån ned på vagnarna.

Anordningen är inte platskrävande och i och med att utrymme finns för att visa även den malmlossande lastbilen skulle den vara utomordentligt lämpad att återges på en modelljärnväg.

Denna upptäckt motiverade mer än väl denna dags strapatser!
Olle S

*) spjucklig: falumål för "klen", "spinkig" o. dyl.

Mycket trevligt!

Men det var nog snarare en lastningsanordning för malmprodukter från Stripa gruva. Den därstädes varande rutschbanan ned till Guldsmedshyttan ska ha tagits ur bruk 1958 för att ersättas av lastbilstransporter samma sträcka.

Men du kanske avsåg Stripa egentligen? De där två gruvorna har en konstig förmåga att hoppa in för varandra när man menar den ena...

Storå-Stråssa J

av m.sundström, Friday, July 15, 2011, 21:41 (4666 dagar sedan) @ John Thoweman

Helt rätt, visst tjullebussingen menade jag S T R I P A! Jag gör alltid samma fel. När jag ännu tillhörde de arbetandes skara och vid dragningar på engelska kom just till ordet "environmental" slog det alltid fullständigt stopp. Och lika är det alltså med Stripa/Stråssa. Här finns uppenbarligen en betydande förbättringspotential!
Tack för Ditt påpekande!

Olle S

Storå-Stråssa J

av Magnus H, Friday, July 15, 2011, 22:56 (4666 dagar sedan) @ m.sundström

Tack Olle för dina intressanta reseskildringar.

Kommentaren "Som alltid vid nedlagda gruvor hyser den senare generationens byggnader diverse obskyra verksamheter som gör att man drar sig för alltför intensiva studier" fick mig att dra på smilbanden. Jag och min resekompis har exakt samma erfarenheter. Man förväntar sig nästan ibland att det ska dyka upp någon märklig individ med gevär i handen...eller så har man sett för många amerikanska filmer.

Hade du med dig någon kamera? Det vore intressant att se en bild på utlastningsanordningen i Guldsmedshyttan, just med tanke på modelljärnvägar.

Storå-Stråssa J

av m.sundström, Saturday, July 16, 2011, 13:35 (4665 dagar sedan) @ Magnus H

Det var trevligt att höra!

Tyvärr har jag aldrig brytt mig om att skaffa nå'n digitalkamera och den gamla ångkamera jag har är förkommen så från den senaste tidens eskapader finns beklagligtvis ingen fotodokumentation.

Olle S