Problem för WFJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Brimalm @, Friday, January 18, 2008, 12:23 (5940 dagar sedan)

I egenskap av kassör i Museiföreningen Wadstena-Fogelsta Järnväg vill jag göra en kort kommentar för att klargöra hur läget är.

Kommunen har sagt upp avtalen gällande museijärnvägen med motiveringen att de gamla avtalen blivit inaktuella då vi ligger alltför långt efter tidsplanen för upprustning av banan och att även andra förutsättningar förändrats. Översyn av hela området kring slottet och järnvägsstationen innebär att bangården kommer att påverkas av bl a utbyggnad av parkering så att ett uppställningsspår kommer att kortas av. Dessutom har nu ett antal lantbrukare utmed banan klagat över dåligt underhåll (problem med kulvertar, diken och förbuskning). Nu gällande avtal sträcker sig t.o.m. 2008 och hade kommunen inte sagt upp dem före 1/4 hade de automatiskt förlängts med tre år.

Upprustning av banan pågår från Vadstena station och utåt i riktning mot Fågelsta. Det har tagit lång tid att renovera växlar och få ordning på tågspåren på bangården. Upprustningsarbetet har i dagsläget kommit en bit upp genom staden.

Trafik startades 2007 på den korta upprustade delen och den avses förlängas ett stycke till sommaren 2008.

Resten av banan ligger i princip "i träda" i avvaktan på att upprustningen hinner fram dit. Det har gjorts omfattande buskröjning på två tredjedelar av banan, men det är tyvärr mycket gräs och ogräs i spåret. Det ser inte så roligt ut, men kommer att angripas med en sopmaskin med stålborstar plus kemisk bekämpning så snart vi fått maskinen i ordning och formalia kring besprutning ordnade.

Närmast kommer nu förhandlingar att starta mellan föreningen och kommunen om ett nytt avtal grundat på de förutsättningar som råder idag. Vad detta kommer att mynna ut i är för tidigt att säga något om. Från föreningens sida utgår vi dock ifrån att vår verksamhet kommer att fortsätta på något sätt och att det då inte bara kommer att handla om att tuffa omkring på bangården.

Problem för WFJ

av WS, Friday, January 18, 2008, 13:03 (5940 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Hoppas att det löser sej för er förening och ni åter igen får ordning på hela linjesträckningen till Fågelsta.

Förstår att det måste vara ett tungt arbete ni har. Det har för mej förefallit som att ni ofta varit motarbetade redan från start både från kommunen och många privatpersoner i trakten. Även urspårningen som skedde 98 (om jag minns rätt) fick ni obefogad kritik för. Var själv med på tåget den gången.

Varför motståndet mot järnvägen och föreningen är ganska starkt i Vadstenatrakten är en gåta, särskilt som järnvägen med station och lokstall invid slottet är en viktig del av den lokala historien. WS.

Problem för WFJ

av Jan Winberg, Friday, January 18, 2008, 17:16 (5940 dagar sedan) @ WS

Ja, föreningen har det tungt och en brant uppförsbacke framför sig...

Därför är det glädjande att konstatera att man har gått "back to basics", dvs man har på ett realistiskt sätt utvärderat läget och börjat ett tålmodigt arbete för att med tillgängliga resurser driva verksamheten vidare med start i Vadstena i syfte att så småningom komma tillbaka till Fågelsta i den takt man orkar med.

Min kunskap om vad som har hänt i Vadstena är mycket begränsad, så ta fortsättningen av det här inlägget mera som en allmän fundering, baserad på andra erfarenheter inom teknikhistorisk verksamhet.

Jag tror egentligen inte att WFJ är direkt motarbetade. Jag misstänker att grunden är att man i tidigare skeenden har misslyckats med att förklara för kommun, grannar och allmänhet i övrigt vad man håller på med och vilka avsikter man har för framtiden. Vi inom "gammeltågsbranschen" tar gärna för givet att omgivningen begriper vad vi håller på med. Det gör man inte. Det måste förklaras om och om igen, i det oändliga. För allmänheten är vi numera verksamma inom "upplevelseindustrin" och vi måste, vare sig vi vill det eller inte, anpassa oss till dess regler om vi vill överleva. Det knepiga är att vi inte heller vill överge våra historiska ambitioner. Det är svårt, men fullt möjligt att kombinera dessa ambitioner.

Den första grundstenen är att övertyga kommunen om att man är ett turistmål, att man drar ett antal besökare till kommunen, i Vadstenas fall kanske en förstärkning av besöksantalet till slottet. Den andra grundstenen är att prata med grannarna. Det räcker kanske att röja diken, trummor och sly längs hela bansträckningen fastän man inte kommer att trafikera den på många år ännu för att undanröja en del motstånd? Det finns fler grundstenar, men detta är en god början.

Som sagt, jag tror att WFJ är på rätt väg, men det kommer att ta en del år innan man har nått målet...

Problem för WFJ

av Christer Andersson, Fornåsa, Motala, Friday, January 18, 2008, 22:52 (5939 dagar sedan) @ WS

Varför motståndet mot järnvägen och föreningen är ganska starkt i Vadstenatrakten är en gåta, särskilt som järnvägen med station och lokstall invid slottet är en viktig del av den lokala historien. WS.

Jag skulle vilja påstå att opinonen varierat genom åren. Det största motståndet har kommit från socialdemokratiskt håll, medans borgarna har varit mer positiva. Hur ser det ut nu? Just under guldåren på 90-talet med ånglokståg till Fågelsta var sannerligen många positiva till järnvägen. Men som med mycket annat vill folk ha attraktioner, fast det får inte kosta. Jag som jobbade på BS (stort numer nedlagd psyk-sjukhus) åren 1984-88 och minns att vi skulle planera en utflykt med patienterna, valet föll på VFJ. Problemet var att det inte gick att hitta telefonnumret i telefonkatalogen, till sist fann vi föreningen som stod under "VADSTENA-FÅGELSTA JÄRNVÄG" vilket ansågs som långsökt. Det gäller att smida medans järnet är varmt och detta kanske kunde ha gjorts i större utsträckning under de första trafikåren. Just marknadsföring under trafikdagar är a och o för en museijärnväg. Gärna en liten annons i den lokala telefonkatalogen. Nu finns ju internet, så det är lättare att nå ut till allmänheten. Detta har föreningen blivit bättre på nuförtiden. Både företagssponsring, tågcharter och uthyrning av sovplats i personvagn som alternativ till vandrarhem är mycket väl igenomtänkta idéer som kanske t.o.m borde kommits på tidigare.

Jag undrar nu hur läget ser ut. Alltså så kommer några av VFJs styrelse medlemmar sitta och överlägga med kommunen angående förlängningen av avtalet.

Frågan är om kommunen redan bestämt sig för hur kraven ska formuleras. Kommer det att tas beslut i kommunfullmäktige om hur avtalet ska se ut? eller kommer beslutet tas gemensamt kommunen och VFJ emellan? Kommer kravet bli någon form av ultimatum i stil med: Om ni inte röjer upp allt ogräs och sly längs linjen innan sommaren, så sägs avtalet upp och järnvägen rivs?

Vilket inflytande kan VFJ utöva på kommunen innan beslutet ska fattas? Hur har tidigare omprövningar av avtal sett ut? Är hoten om rivning överdrivna och obefogade? Hur kommer VFJ agera i en trängd situation, kan civil olydnad vara ett alternativ för att skapa opinion, t.e.x. kedja fast sig i spåren för att förhindra rivning. Almstriden i Kungsträdgården 1971 var ett bra exempel på hur myndigheterna misslyckades att genomföra en feltänkt beslut just pga folkets protester.

Var det böndernas klagan om igenväxta spår som satte igång den negativa kritiken? Är det så att dessa bönder har satt igång någon form av lobbyverksamhet i kommunen? Förstår inte kommunen att järnvägen höjer Vadstenas status som turiststad sommartid? Vad kostar det för kommunen att äga järnvägen? Det finns många aspekter av problemet. För tillfället ser det dystert ut, vi väntar med spänning på beslutet. Är det vinna eller försvinna som gäller nu? Jag tror personligen att järnvägen kommer att leva kvar på ett eller annat sätt. Den som lever får se.

Problem för WFJ

av Magnus Lindelöf, Sunday, January 27, 2008, 16:45 (5931 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Enligt skrivelsen som lantbrukarna skickade till Vadstena kommun framgick bl a klagomål på "omfattande nedskräpning av stationsområdet i Aska".
Uppenbarligen har vissa teoretiserat om att det skulle vara den industribanematerial som undertecknad använder på min egna hobbybana som skulle vara orsaken till klagomålen, men jag vill med detta klargöra att detta är ett totalt felaktigt och för min del motbjudande påstående utan grund i verkligheten.
Då jag är granne med flera av de bönder som skrivit under skrivelsen har jag naturligtvis talat med dem om saken, och undrat vad de har menat med textlydelsen rörande just Aska, och fått klart att man avser ett område om ca 100 kvadratmeter där det ligger vevställverksdelar i upplag sedan lång tid tillbaka. Denna material kommer WFJ göra sig av med, något som var beslutat sedan tidigare.