Fråga om Lappträsk (Järnväg allmänt)

av Peter Sandström, Tuesday, July 01, 2008, 08:58 (5771 dagar sedan)

I bangårdens västra ände i Lappträsk, mellan vattentornet och väg 398 ligger något som ser ut som en vändskivekrans, tyvärr kan jag inte visa någon bild då jag inte kommer åt min server.
Har det legat en vändskiva där eller är det något annat? någon som vet?

Fråga om Lappträsk

av Stefan Nilsson, Tuesday, July 01, 2008, 09:17 (5771 dagar sedan) @ Peter Sandström

I bangårdens västra ände i Lappträsk, mellan vattentornet och väg 398 ligger något som ser ut som en vändskivekrans, tyvärr kan jag inte visa någon bild då jag inte kommer åt min server.
Har det legat en vändskiva där eller är det något annat? någon som vet?

Jag känner ju inte alls platsen men i Ljunggrens lokstationsbok står på s. 244, att det funnits en 12 m vändskiva i Lappträsk, 38 tons kolupplag med kolningsbrygga och fristående vattentorn om 40 kbm. :)

Fråga om Lappträsk

av HP @, Tuesday, July 01, 2008, 16:32 (5771 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Har dålig koll på lutningar runt Lappträsk, men kan Lappträsk varit bas för påskjutslok, eller har de funnits en grusgrop i närheten som gjort att man haft behov av att vända lok?

Mvh HP

Fråga om Lappträsk

av Carl-Axel Schiller, Tuesday, July 01, 2008, 18:10 (5771 dagar sedan) @ HP

Ändstation för statsbanan åren 1910 - 1913 kanske räckte för att motivera vändskiva

Fråga om Lappträsk

av Jan Bergsten, Friday, July 04, 2008, 23:32 (5768 dagar sedan) @ Carl-Axel Schiller

Helt riktigt att Lappträsk en tid var ändstation för det som ännu inte blivit en hel Haparandabana. Det var militären som bromsade den vidare utbyggnaden mot den farliga finska gränsen, ty bakom den fanns ju vid denna tid också ryssen, som redan byggt järnväg fram till svenska gränsen.