Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo (Bana)

av Baloo, Tuesday, July 01, 2008, 10:40 (5776 dagar sedan)

Besökte Bersbo för ett bra tag sedan och blev inte riktigt klok på var stationen skulle legat. När man tittar på flygbilder över området framstår det som att stationen låg där man sedermera gjort någon form av markarbete (av någon anledning). Detta skulle alltså vara strax till höger om husen till vänster i flygbilden på länken. Banan försvann sedan mot norr alldeles till vänster om "ladan" i bildens överkant. Stämmer detta och när revs i så fall stationshuset?

Kanske någon som har bilder som visar området litegranna? Har "Kronan på verket?" men där finns bara bilder från stationen från vad jag misstänker är sydost.

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av Baloo, Tuesday, July 01, 2008, 12:00 (5776 dagar sedan) @ Anders Svensson

OK, då var det som jag misstänkte då. Tack för hjälpen!

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av Stefan Nilsson, Tuesday, July 01, 2008, 12:26 (5776 dagar sedan) @ Baloo

Inte heller detta är min region, men frågeställningen attraherar ;) Dessutom fanns det rätt roliga kartor på Lantmäteriets historiska kartor över Bersbo, som synes nedan.

Först ut har vi Häradsekonomiska kartan 1868-77, ett utsnitt över gruvbyn med stationen:

[image]

Som synes fortsatte inte banan norr om Bersbo vid denna tid (jag vet heller inte vad det var för bana då?). Nån station syns egentligen inte heller.

Nästa karta är en arealavmätning av gruvområdet från 1897 (utsnitt). Man ser spåren på bangården samt byggandernas lägen, inklusive stationen (huset med kryss över taket):

[image]

Ett litet stickspår går tydligen också ut i norra änden. Landsvägen mot Åtvidaberg syns längst uppe till vänster.

Därefter ekonomiska kartan 1946; i vanlig ordning är den intressanta platsen delad av en kartskarv... (inte korrekt justerad här; dessutom är utsnitten i olika storlek/skala):

[image]
[image]

På norra delen syns iaf läget för stationen STN. Man kan också se att det tidigare "gruvspåret" från söder nu är avkortat.

Till sist ett utsnitt ur den moderna fastighetskartan, som den syns i Lantmäteriets sökfönster på historiska kartor, om man söker via karta:

[image]

Där syns bl.a fastighetsgränsen för stationsområdet, som rätt väl motsvarar det som syns 1897. Man ser också hur alla tomterna för arbetarbostäderna (antar jag) m.m. nu är tomma... En öde gruvby.

Kartor är kul! Men nu måste jag verkligen äta lunch :)

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av Conny Sernfalk, Tuesday, July 01, 2008, 14:36 (5776 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Besökte Bersbo Augusti 1984. Stationshuset stod då kvar. Uppgiften ca 1980 stämmer alltså inte helt. Huset stod helt för sig själv. Minns inga kringbyggnader eller andra identifikationsobjekt. Ska iaf ha foton hemma. Vad jag minns var Linköpingsföreningen spekulant på huset längre tillbaka. Sedan tydligen flyttat till RLJ.

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av sääf, Tuesday, July 01, 2008, 14:56 (5776 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Bersbo stn befinner sig i dag c:a 50 meter NORR om Lakviks gamla orginalstation och tjänstgör som stn åt Risten Lakviks jvg.

Bersbo, Söderköping och Valdemarsvik

av Granis, Tuesday, July 01, 2008, 15:23 (5776 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Vad jag minns var Linköpingsföreningen spekulant på huset längre tillbaka. Sedan tydligen flyttat till RLJ.

Det stämmer. Så också på Söderköpings (stora!) station (lite bilder finns på denna hemsida), men där växte en lokal opinion fram som ville förhindra detta. De lyckades också -varpå stationshuset revs! Nu kan man väl i o f s fundera över hur realistiskt det hade varit att flytta detta stora hus till G:la Linköpingsområdet även om möjligheten hade dykt upp. Av såväl praktiska som ekonomiska orsaker. Man kan ju trösta sig med att Valdemarsviks snarlika stationshus finns kvar.

/ L G

....Söderköping

av Granis, Tuesday, July 01, 2008, 15:30 (5776 dagar sedan) @ Granis

Ännu bättre "underlänk" om Söderköpings station finns här ("botanisera" gärna på denna hemsida -trevlig sådan som var en nyhet för mig!).

/ L G

Mer om Sörping och JMF

av Johan Vinberg, Wednesday, July 02, 2008, 14:48 (5775 dagar sedan) @ Granis


Det stämmer. Så också på Söderköpings (stora!) station (lite bilder finns på denna hemsida), men där växte en lokal opinion fram som ville förhindra detta. De lyckades också -varpå stationshuset revs!

Jag vill minnas att huset var i sådant dåligt skick att en upprustning skulle kosta en del. Därför revs det till slut.

Nu kan man väl i o f s fundera över hur realistiskt det hade varit att flytta detta stora hus till G:la Linköpingsområdet även om möjligheten hade dykt upp.

Inte helt orealistiskt. Metoden från Gamla Linköpings-projektet fanns men det var som du själv nämner en okonomisk fråga.
Just ekonomi - eller ska vi säga brist på medel - var den springande punkten till att så många Unvérska JMF-projekt aldrig blev av.
Det fanns helt enklet inte pengar att flytta "Sörpings" stationshus till dåvarande museiområdet i Ryd (ej Gamla Linköping/Valla-området) eftersom det inte var ett kommunalt projekt.
Detta faktum talade man aldrig om i JMF (än mindre skrev i sin tidning eller informerade muntligt på alla kaffemöten) utan istället så himlade alla med ögonen och sa "inte just nu"...och så gick man på föreningsmöte istället och drack kaffe, åt bullar och var glad.
Det var likadant med alla de av Unvér aviserade projekten om en rundbana i Ryd, ibland 891 mm spårvidd, ibland 600 mm spårvidd (som t.o.m. fanns med i stadsplanen). Pengar saknades men det talade man aldrig om utan istället så skyllde man på "väder och vind" och avledde uppmärksamheten på t.ex. att man nu fått en fin lokal i Skäggetorp för ASJ-ritningarna.
Fast en schkatmaskinfirma sponsrade faktist schaktningen av rundbanan som gick under arbetsnamnet "Östgötabanan". Jag tror den schaktades ut kring 1973 eller 1974 men anekterades omedelbart av joggare och skidåkare.

När man tänker tillbaka på alla turer kring JMF, Unvér, avläggaren WFJ (dock inte den andra avläggaren RLJ) så slås man av tanken att museiprojektet i landskapet och länet Östergötland (gränserna än så länge identiska) liknar inga andra projekt i övriga svenska län och landskap.
Kan det vara dieten eller klimatet?;-)

Hilsen
Johan

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av Conny Sernfalk, Tuesday, July 01, 2008, 22:45 (5776 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Kollade på mina bilder från Bersbo f.d stn 1984-08. Förutom stationshus fanns godsmagasinet kvar mittemot stationshuset. Även lastkajen var kvar. Därutöver fanns en annan liten magsinsbyggnad på andra sidan stationshuset. Oklart om den tillhörde järnvägen. Förmodar att allting är borta idag.

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av Ante Svensson, Tuesday, July 01, 2008, 15:43 (5776 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Till sist ett utsnitt ur den moderna fastighetskartan, som den syns i Lantmäteriets sökfönster på historiska kartor, om man söker via karta:

[image]

Där syns bl.a fastighetsgränsen för stationsområdet, som rätt väl motsvarar det som syns 1897. Man ser också hur alla tomterna för arbetarbostäderna (antar jag) m.m. nu är tomma... En öde gruvby.

Kartor är kul! Men nu måste jag verkligen äta lunch :)

Jag var i Bersbo i april 2007 under en av GHJ:s materielhämtarexpeditioner. Gruvbyn är delvis riven men en stor del av arbetarbostäderna finns kvar i varierande skick. Likaså är trälaven över Storgruvan kvar och restaurerad. Folk på platsen berättade att man på 80-talet gjorde ett större marksaneringsprojekt för att få bort varphögarna runt gruvorna. Miljömässigt viktigt naturligtvis men det förändrade kulturmiljön runt gruvorna. En trälave (Adelcreutz schakt) står och förfaller och det saknas medel att restaurera den. Ett gjuteri håller till i det gamla spelhuset från vilket spel gick ut i olika riktningar till gruvlavar i närheten. Lösningen med ett stort centralt placerat spelhus var ny i alla fall för mig. Av järnvägen såg vi ingenting men vi beskådade det f.d. stationshuset i Lakvik liksom Lakviks originalstation. Jag tycker hela detta östgötska bergslag är väl värt ett besök och det finns många spännande miljöer att utforska.
Ante

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av Jöran Johansson, Tuesday, July 01, 2008, 17:37 (5776 dagar sedan) @ Ante Svensson

Tyvärr måste man konstatera att ett gjuteri höll till, men inte längre håller till, i det gamla maskinhuset. Gjuteriet brann nämligen ned totalt för ett antal månader sedan (kan det ha varit i höstas?) och för bara några dagar sedan meddelades i pressen att ägarna inte skulle bygga upp det igen. Det var synd för det finns inte så mycket verksamhet kvar i Bersbo, snarare ingen alls.

Härom dagen var det någon som försökte sanera området ytterligare, då den halvt förfallna gruvlaven satts i brand, men det hade i stort sett självslocknat när räddningstjänsten grep in och skadorna blev små.

/Jöran

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av Baloo, Tuesday, July 01, 2008, 22:23 (5776 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Håller med, kartor är underbara! De gamla ekonomiska kartorna hos Lantmäteriet är en guldgruva även om de inte alltid finns från rätt epok. I det här fallet kom jag inte att tänka på möjligheten att blänga i Lantis kartarkiv, får tacka för din förtjänstfulla grävning istället! :-)

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo

av Stefan Nilsson, Wednesday, July 02, 2008, 08:57 (5775 dagar sedan) @ Baloo

Det var bara roligt att gräva lite. Extra kul var det när jag kollade i Järnvägsdata och insåg att banan Åtvidaberg-Bersbo var en Adelsköld-bana på 1188 mm. Det lär ju vara den som syns i Häradsekonomiska kartan från 1860-70-talet och även Bodstedt skriver om den. Insåg också att jag passerade platsen förra sommaren utan att veta om dess historia, även om det framgick att det var en f.d. bana vi följde förbi en f.d. gruvort. :)

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo (3 Bilder)

av Ingwar Åfeldt, Tuesday, July 01, 2008, 23:29 (5776 dagar sedan) @ Baloo

Jag har några bilder jag tog 1971.


[image]

Denna bild är tagen från söder (jmf kartan i annat inlägg). Stationshuset till vänster om den f d bangården och magasinet till höger.


[image]

Stationshuset från öster.


[image]

Magasinet från sydväst.


M v h
Ingwar

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo, intressant...

av Ante Svensson, Tuesday, July 01, 2008, 23:38 (5776 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Helt klart låg stationen något annorlunda än vad jag trodde när vi var där förra året. Jag minns den stora ladan i bakgrunden men dess placering är inte den jag trodde gentemot banan. Om det finns något kvar av banan är därför svårt att uttala sig om efter att ha sett dessa bilder MEN saneringen av varphögarna kan ha utplånat en del...
Ante

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo, intressant...

av Baloo, Wednesday, July 02, 2008, 09:11 (5775 dagar sedan) @ Ante Svensson

Tack Ingvar för de bilderna! Minns din bild från tunneln vid Höversby som kanske är från samma utflykt men då hade visst en rulle färgfilm hittat in i kameran. :-) Antar förresten att vägbygget redan var igång/var klart i Björsäter när ni passerade där? Om inte annat vore bilder därifrån också intressanta!

Appropå stationsområdet så tror jag nog att markarbetena har utplånat större delen av det. Det första som syns är banvallarna norr och söder om samt stickspåret mot gruvan öster därom. Gruvspårets banvall dyker upp vid den lokalväg som stryker alldeles öster om varphögarna, iaf fritt ur minnet från för några år sedan.

Järnvägsarkeologiskt svar om Bersbo

av Olov Kalderén @, Wednesday, July 02, 2008, 10:24 (5775 dagar sedan) @ Baloo

Hej!

Hela bangårdsområdet i Bersbo var byggt på gruvvarp och det sanerades i ett projekt från Naturvårdsverket för att hindra fortsatt utlakning av tungmetaller med mera från varpen. Därför finns ingenting (inte ens marknivån) kvar från stationen. All varp samlades ihop och dels tippades ner i gruvhålen och dels lades i ett upplag. Man planerade att göra två upplag men gruvorna rymde mer varp än beräknat så det blev bara ett. Man t o m fyllde igen och planade av storgruvan - och morgonen efter var hålet där igen och det gick att fylla i lika mycket till...

Stationshuset flyttades helt till Lakvik 1988 (om jag minns rätt) och samtidigt monterade RLJ ner de andra järnvägsrelaterade byggnaderna samt det stora gruvmagasinet och körde dessa till Lakvik. Uthusen mäktade dock inte föreningen med att ta hand om så de blev så småningom ved efter att ha legat och ruttnat en tid i Lakvik. RLJ tog dock revanch och räddade bykstugan från Åtvidaberg (lika den i Bersbo) och den ska bli stationshus vid RLJs hamnstation vid Risten.

/Olov (som var med)

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo, intressant...

av Ingwar Åfeldt, Thursday, July 03, 2008, 06:21 (5774 dagar sedan) @ Baloo

Tack Ingvar för de bilderna! Minns din bild från tunneln vid Höversby som kanske är från samma utflykt men då hade visst en rulle färgfilm hittat in i kameran. :-) Antar förresten att vägbygget redan var igång/var klart i Björsäter när ni passerade där? Om inte annat vore bilder därifrån också intressanta!

Appropå stationsområdet så tror jag nog att markarbetena har utplånat större delen av det. Det första som syns är banvallarna norr och söder om samt stickspåret mot gruvan öster därom. Gruvspårets banvall dyker upp vid den lokalväg som stryker alldeles öster om varphögarna, iaf fritt ur minnet från för några år sedan.

Bilden av tunneln vid Höversby tog jag våren 1972, så det var inte vid samma tillfälle som Bersbobilderna togs. Jag bodde i Linköping vid den tiden och körde buss för SJ, bland andra den linje som gick från Lp via Ringstorp och Björsäter till Åtvidaberg och vägen genom Björsäter var färdigbyggd då. Jag tog tyvärr aldrig någon bild av stationshuset i Björsäter.

M v h
Ingwar

Järnvägsarkeologisk fråga om Bersbo, intressant...

av Baloo, Thursday, July 03, 2008, 11:25 (5774 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Aha, då vet man iaf lite mer om när vägen genom Björsäter slukade de flesta resterna av ortens järnvägsepok. :-)