Stridsvagnstransporter (Järnväg allmänt)

av Kenth @, Sunday, July 24, 2011, 22:44 (4631 dagar sedan)

Hej
någon som har bilder på stridsvagns transport på järnväg på Revingehed eller någon annan rolig bild därifrån. Kanske av o pålastning.
Mvh Kenth

Stridsvagnstransporter

av Oldsmobile, Monday, July 25, 2011, 10:18 (4631 dagar sedan) @ Kenth

Jag har från Dalarna men det duger väl inte? Så då får det vara.
Olds;-)

Stridsvagnstransporter

av Nicke nyfiken, Monday, July 25, 2011, 10:37 (4631 dagar sedan) @ Oldsmobile

Inget fel på Dalarna, fina kullor har de också:-) :-)

Stridsvagnstransporter i bl a Dalarna

av Carl-Erik Olsson @, SÅS, Monday, July 25, 2011, 15:08 (4630 dagar sedan) @ Oldsmobile

Jag har från Dalarna men det duger väl inte? Så då får det vara.
Olds;-)

Visst borde även bilder på försvarsmtrl i tjänst från Dalarna duga, det tycker jag också, även om jag möjligen kan anses vara jävig i form av administratör av viss typ av dylik mtrl.
Det handlar ju här om en typ av transporter som idag inte längre företages med egna fordon, vill man idag transportera tunga stridsfordon på järnväg får man tydligen hyra in kapacitet från kontinenten.

"Googlar" man så kan man ju få fram de mest häpnadsväckande fakta. Tar man t ex "stridsvagnstransportvagn" så kan man få bl a en C-uppsats från FHS 2001 om tendenser avseende militära transporter. På sid 44-45 i denna kan man bl a läsa att Samp-vagnarna belades med körförbud 31/12 2001. Då kvarvarande 87st vagnar skulle avvecklas tillsammans med 56st "Lastbrygga 50 ton" M8405-701010 (avreg 2006) eftersom de inte klarade av de nya tunga Strv 121/122 (Leopard). För dessa hade man då hyrt in 3st Salmmps-vagnar från Holland på "långlån" för fredsdriften. Beslut skulle ha fattats om anskaffning av 12st nya 4-axliga vagnar med 82 tons bärighet med tillhörande 70 tons lastbryggor. SJ (= GC?) påstods då dessutom ha visat intresse av att hyra dessa vagnar för transport av civila bandgående fordon. Hur det gick med detta uppdrag sedan vet jag inte, inget nytt M-nr är i alla fall uttaget och en refererad handläggare på FMV har förstås semester just nu. Har kanske någon av våra vanligtvis välunderrättade skribenter hört något om denna anskaffning?

De tungtransportvagnar litt Sdu, sedermera Sap/Samp, som togs fram i samband med inköpet på 50-talet av Strv 81 m fl, 52 tons Centurion-stridsvagnarna, skrotades ju alla med undantag av något museiexemplar för några år sedan. De lär ju haft för dålig (KE-G-)broms (enkla block och låg bromsvikt) och för låg sth (90). De hade den "oförkortade förrådsbenämningen" Stridsfordonstransportjärnvägsvagn, "förkortat" STRFTPJVVAGN och fanns av någon anledning i flera versioner med tillbehör, M5409-311111 STRFTPJVVAGN 111A/T, M5409-311121 STRFTPJVVAGN 111B/T, M5409-311131 STRFTPJVVAGN111C /T, M5409-311141 STRFTPJVAGN111D /T, där de båda senare sägs vara ombyggda på något sätt (står ej hur) till version B. Alla dessa avregistrerades senast 2003. De verkar ha haft lastförmåga 71 ton med egenvikt 38 ton enligt registeruppgifterna. (Enligt SJ Frakthandbok från 1982 fanns då litt Sap med tomvikt 37 ton och sth bara 70. Vad kan man ha gjort så att vikten ökade 1 ton vid ombyggnad? Eller så hade man kanske vägt någon vagn på senare tid?).

Detta om transport av "moderna" stridsvagnar från 50-talet och framåt. Men redan under andra världskriget uppstod motsvarande behov. Hos Landsverk i Landskrona konstruerades och byggdes Stridsvagn m/42 med vikt 22,5 ton. För transport av dessa byggdes treaxliga flakvagnar litt Oa(=Oam) med samma mått som befintliga standard-litt O, men alltså kraftigare så att två Strv 42 kunde transporteras samtidigt. Hur länge dessa transportmöjligheter fanns vet jag dock inte. Oa/Oam-vagnarna verkade tas ur trafik förhållandevis tidigt och finns inte med i 1982 års frakthandbok i alla fall. Ett par sådana Oam-vagnar finns nog kvar hos SJVM resp SKÅJ, men vet någon om det finns bilder på sådan strv-transport nånstans?
/CEO

Stridsvagnstransporter i bl a Dalarna

av Martin Långström, Monday, July 25, 2011, 22:48 (4630 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Jo, vagnen har dålig broms. Endast G-broms och 14t bromsvikt per boggie oavsett tom eller last.

Dalarna ,ja tack

av woodchip, Monday, July 25, 2011, 21:40 (4630 dagar sedan) @ Oldsmobile

Jag har från Dalarna men det duger väl inte? Så då får det vara.
Olds;-)

Hej jag skulle gärna se bilderna från Dalarna om du hade?

/Stefan

Stridsvagnstransporter

av Lars Ryderberg, Monday, July 25, 2011, 12:23 (4631 dagar sedan) @ Kenth

[image]

Min uppfattning om stridsvagnar är väl att det inte kan betraktas som roligt att de överhuvudtaget ska få finnas, men avsikten här är att bilden ur järnvägshistorisk synpunkt ändå får en befogad plats.
/LYR

Stridsvagnstransporter

av hasse andersson, Friday, August 05, 2011, 20:44 (4619 dagar sedan) @ Lars Ryderberg

jag undrar var detta Dalby ligger någonstans..?
Det var en mycket fin bild.!!

Stridsvagnstransporter

av L-J, Friday, August 05, 2011, 21:42 (4619 dagar sedan) @ hasse andersson

Dalby ligger ca 10 km öster om Lund.

Stridsvagnstransporter

av Carl-Erik Olsson @, SÅS, Monday, July 25, 2011, 15:38 (4630 dagar sedan) @ Kenth

Hej
någon som har bilder på stridsvagns transport på järnväg på Revingehed eller någon annan rolig bild därifrån. Kanske av o pålastning.
Mvh Kenth

När vi hade haft slutövning på Revingehed våren för 40 år sedan höll vi på att elda halm där vi hade tältat strax intill spåret Dalby-Harlösa-Revinge. Då hördes plötsligt en ångvissla och strax dök då E2 1194 upp med en transport av stridsfordon, troligen Pbv 302 på vanliga O-vagnar. Jag hade på den tiden inget organiserat jvg-intresse, men hade med mig en liten Instamatic 104 där jag lyckades få en diabild på ångloket och möjligen något mer. Den kanske går att hitta och skanna. (Den var f ö min första ångloksbild.) Jag hade då ingen aning om att ånglok fortfarande fanns i sporadisk tjänst i Skåne, hemma i Hälsingborg fanns visserligen ett J-lok som reserv (ingen aning om numret, någon?), men annars fanns till skillnad från i sydvästra Skåne i nordväst ingen ångloksdrift kvar vid den tiden.

Däremot fanns det då viss trafik kvar även till Ravlunda skjutfält där man hade monterat en lastramp för stridsfordon i änden på spåret närmast godsmagasinet. Kanske det finns någon, förslagvis SkJ-are, som har bilder av fordonstransporter och lastning/lossning därifrån? Denna plats låg ju ganska öppet, i Revingehed var vad jag minns platsen för fordonslastning i slutet av det dåvarande spåret (som då var rivet resten av sträckan mot Södra Sandby och Lund) mer inklämd och möjligen också inhägnad.
/CEO

Stridsvagnstransporter

av L-J, Monday, July 25, 2011, 15:41 (4630 dagar sedan) @ Kenth

Min far tjänstgjorde som skytt på Centurion.
Jag vet han har bilder från lumpartiden.
Dock vet jag inte om dom visar trp på jvg eller för den delen Revinge.

Däremot kan jag bidra med en liten anekdot:

Efter de per jvg, kommit till Borås från Skövde för att öva, var flera gator nyasfalterade.
Då utkommenderades X antal malajer från Inf i Borås, till att lägga plankor för
strv att köra på.
Högsommar strålande sol osv....

Behöver jag påtala att grabbarna från Skövde njööööööt i fulla drag av servicen.:-D